Retur

Nyhedsbreve

Nyhedsbrev 2022

Kære venner af Karrebæksminde Fiskeri- og Bymuseum.

Nu er foråret her igen, og som I kan se tager det gule museum sig fint ud i den skarpe forårssol. Vi håber, at I alle har det godt igen ovenpå vinterens nye Covid-forskrækkelse, og at I ikke har fået eventuelle følger efter en omgang Omikron. Vi håber i hvert fald at se jer alle friske og raske i Museet snart igen.

Museet har fået nyt slogan, som bestyrelsen hermed lancerer til jer alle:

Karrebæksminde Fiskeri- og Bymuseum

- museum og kulturhus under stråtag

- husk venligst at betale kontigent for næste år

mobil pay 92443 eller konto nr. 6060 04615405

Generalforsamling d. 20. april 2022

Vi indbyder jer alle til Museets ordinære generalforsamling onsdag d. 20. april 2022 kl. 19 på 1. sal i Museet. Kom og mød os alle og få en snak og en kop kaffe.

Vi vil meget gerne høre jeres ideer til Museet. Vi må så se om de kan realiseres inden for museets virkelighed.

Eksempelvis blev der sidste år ytret ønske om en tidligere udmelding af det kommende års udstillere ved sommerudstillingerne. Vi rykkede derfor i 2021 lodtrækningen frem til slutningen af efterårsferien i 2021, hvor vi fik deltagerne og rækkefølgen på plads jf. programmet sidst i dette brev.

Sommerudstillingerne 2022

Museets sommerudstillinger består af 15 ugelange udstillinger af kunstnere fra nær og fjern. Udstillingerne begynder i år fredag d. 27. maj 2022 kl. 11 og varer indtil 8. september 2022.

Efter ønsker fra tidligere år har vi lavet enkelte ændringer:
Vi har udvidet åbningstiden til kl. 17.
Skiftedag er nu torsdag. Afgående udstiller slutter kl. 17 og pakker ned til kl. 19, hvorefter næste udstiller kan hænge op og åbne fredag kl. 11.

På sidste side følger den komplette udstillingsliste for sommeren 2022.

Efterårsudstillingen 2022

Vi kan allerede nu fortælle, at i efterårsferien, uge 42, holder Museet åbent kl. 11-16. Årets udstillere er kunstnergruppen Solsikken fra Roskilde med hjemmesiden: http://www.kunstnergruppensolsikkenroskilde.dk/92978977.
Gruppen skriver:
”SOLSIKKER findes i mange farver og størrelser. Det gælder også for kunstnergruppen Solsikken. Vi har smukke malerier og farveglade malede ting, som alle er egnede f.eks. som gaver eller bare til at blive i bedre humør af på en regnvejrsdag. Kom ind og hils på os. Udstillingen er bemandet i hele perioden med en af os: Bodil Brask, Britha Nielsen, Linette Frandsen, og Jonna W. Andersen.”

Støt Museet

Tusind tak for jeres støtte til Museet. Museet er foreningsejet, og alle kontingenter og donationer til driften af Museet er afgørende for os alle. Museet får som bekendt ikke offentlig driftsstøtte, og alle tiltag på huset er finansieret af donationer fra enkeltpersoner, virksomheder og fonde. Museet har naturligvis driftsudgifter, især til opvarmning af huset, så det ikke forfalder, og til alarm.

Flere fonde har støttet os i det forgangne år

Det betyder, at vi 1. maj kan indlede arbejdet med at få udskiftet stråtaget på nordsiden af huset. Flere fonde har bidraget til dette vigtige arbejde.

Vi har også fået penge til at få vore store træer trimmet, så grenene ikke ødelægger stråtaget. Woodpeckeren har udført arbejdet.

Ydermere har vi fået anonyme midler til en varmepumpe i køkkenafdelingen.

Tak til de mange frivillige

Lige nu er vi ca. 17 frivillige, der donerer tid til museet. Der er 9, som er involveret i bestyrelsesarbejdet, og vi har 8 medlemmer i Håndværkergruppen, som mødes onsdage kl. 9-12.

Ting til Museet

Museet oplever stor interesse for at skænke ting til Museet, og vi er taknemmelige for, at I tænker på os. Men skriv først til os på info@kbm-museum.dk.

En enkelt regel:

Tingen skal have tilknytning til livet i Karrebæksminde og Karrebæk Sogn.

På grund af pladsmangel bliver vi nødt til at vurdere hver enkelt genstand, før vi eventuelt takker ja.

Få mere information og nyt fra Museet

I kan finde mere information om Museet på hjemmesiden: https://www.kbm-museum.dk/