"Basnæs"
Skibsnavn: | Basnæs |
Hjemsted:
Call sign: |
København
Under Svensk flag: KDPF senere ændret til: SKHU |
Skibstype: | 3-mastet slettopskonnert |
Brt.:
Nrt.: dw.: |
252,73 (år 1926: 252,72)
198,76 (år 1926: 213,93) 380 |
Rederi/ejer, 1920
Rederi/ejer, 1921 Rederi/ejer, 1921 Rederi/ejer, 1922 Rederi/ejer, 1925 Rederi/ejer, 1934 Rederi/ejer, 1937
Rederi/ejer, 1947
05.01.1948
Rederi/ejer, 1959
|
Dampskibsselskabet "Oregon" a/s, v. Brdr. Bartholdy, København
Øxenbjerg skibsværft a/s (Carl Engholm), Svendborg Kaptajn Valdemar Olsson, m.fl. Bergkvara, Sverige (pris: 52500 Dkr.) Kaptajn Valdemar Olsson (105/120) og Sømand Josef Olsson, Hässelö (15/120) Kaptajn Valdemar Olsson, Eneejer efter købet af 15/120 parten, til 3000 Skr. Partrederi i Lysekil, Sverige, v. Bankkassere Harry Lundin (1/7), Styrmand Josef Fridolf Andersson, Grebbestad (1/7), Konsul Gustaf Karlsson (1/7), Skibsmægler Axel Olsson (1/7) og Skibsmægler Oscar Ferm (1/7), pris ialt: 16.000 Skr. Partrederi med Kaptajn Josef Fridolf Andersson med 3/10 (hovedejer), skibsmægler Axel Frederik Andersson, Härnösand (2/10), Toldopsynsmand Gustaf Olsson, Grebbestad (1/10), Købmand Tage Wiksten, Grebbestad (1/10), Købmand Johan Johansson, Nästegård (1/10), Johan Corneliusson, Havstensund (1/10), Ernst Andersson, Weddö (Bohuslän) (1/10), pris ialt 49.715 Skr. Gustaf Olsson, Grebbestad (ny hovedreder efter Josef Fridolf Anderssons død) Partrederi: Skibsreder Olof Leonard Laurell, Oskarshamn (hovedreder) (5/200), Direktør Nils Kläning, Storängen (47/200), Direktør Gunnar Melin, Mönsteräs (18/200), Disponent Axel Fundin, Tranäs (15/200), Forsikringschef Ivar Landèn, Nässjö (15/200), Disponent Sture Rohmee, Tranäs (15/200), Disponent Torgil Ohlin, Oscarshamn (15/200), Yngve Erlandsson, Figeholm, (10/200), Adolf Svensson, Oscarshamn (10/200), Kaptajn John Gottfrid Olsson, Göteborg (10/200), Købmand Gösta Johansson, Oscarshamn (10/200), Købmand Arthur Svensson, Oscarshamn (7/200), Fru Elna Dacke, Oscarshamn (5/200), Civilingeniør Tage Fleetwood, Päskallavik (5/200), Købmand Herman Elffors, Nässjö (5/200), Lagerchef Roland Olsson, Oscarshamn (5/200), Revisor Lars Nilsson, Jönköping (2/200), Skibsfører Sven August Torsten Svensson, Oscarshamn (1/200). Købspris ialt 200.000 Skr. Nils Kläning sælger 5/200 dele til Kaptajn Nils Gunnar Edvall, Oscarshamn, for 5000 Skr. Rederiet har en gæld på 77.300 Skr., trods en livlig handel med anparter og gode fragtrater.Konsul Laurell en pris for fartøjet: 25.000 Skr. inden en fast dato, handelen går i orden og hver partreder udreder sit underskud. AB Erik Hagström (O.L.Laurell), Oscarshamn, pris 25.000 Skr. Skipper Robert Saul, Södertälje (S), pris 6.500 Skr. Per Erik Alfons Johnsson, Malmö, pris 10.000 Skr. Skibsinspektør Karl Otto Holmberg, Malmö, anmelder, at skibet er ophugget. Skibet gjorde tjenste i ca. 47 år under Svensk flag. |
Byggeår: | 1920 (nybyg.nr.: 4) |
Byggested: | Næstved Jernbetonskibsbyggeri |
Byggematerialer: | Eg |
Kilde: | Næstved Tidende 1920, Egnshistorisk museum Næstved
og Torsten Hagnéus, Sverige og Gunnar Ståhl.
27.9. 1947, forlist, hævet og istandsat. 1949 Grundstødning lidt nord for Helsingborg, stråkøl beskadiget. Andre navne: 1921: Bleking 1934: Gullmar 1937:Hafsten (6774 Svensk arkivnummer) |
Kaptajner: | |
12.05.1922 | Valdemar Olsson, Bergkvara (S) |
04.04.1927 | Per Oskar Petterson, Bergkvara (S) |
30.07.1927 | Valdemar Olsson, Berghvara (S) |
12.06.1928 | Per August Carlsson, Gummebo (S). Kapt. Valdemar Olsson fratages kommandoen over skibet, af den Svenske Vicekonsul i Swinemünde (D), pga. af "unøjagtigheder", og mønstres som styrmand. |
xx.05.1929 | Valdemar Olsson, Bergkvara (S) |
29.11.1932 | Johan August Gustavsson, Gökalund (S) udnævnt til fører, idet kapt. Valdemar Olsson fik en hjerne blødning / lammelser i venstre side, ført til sygehuset i Helsingør. |
09.05.1933 | Ragnar Henningsson, Nöbelöv (S) |
17.01.1934 | Josef Fridolf Andersson, Grebbestad (S) |
03.05.1947 | S.A.T. Svensson, Oskarshamn (S) |
25.05.1949 | Otto Wingård, Helsingborg (S) |
17.04.1951 | Oskar Fernhammar, Karlshamn (S) |
06.09.1952 | S.A.T. Svensson, Oskarshamn (S) |
30.07.1956 | Arne Ragnar Nilsson, Bäckebo (S) |
18.07.1961 | Robert Saul, Södertälje (S) |
14.08.1961 | Wilipp Uustalu, Norrköping (S) |
23.05.1962 | Sven Arne Eriksson, Stockholm (S) |
05.05.1964 | Ernst Georg Henning Johansson, Mörbylänga (S) |
Bem.: | Da rederiet "Oregon" indstiller sine betalinger, efteråret 1919,
indleder værftets bestyrelsen med en plan om at sælge skroget
af "Basnæs", til anden side.
Den 14 feb.1920 sælges skroget af "Basnæs" til træskibsværftet Øxenbjerg Skibsværft a/s( Carl Engholm), Svendborg. Dette værft havde til hensigt at færdigbygge/sælge skibet, men inden det var færdigbygget, blev det solgt til Valdemar Olsson, Bergkvara, Blekinge Len, Sverige. Pris: 52.500 Dkr. Med masterne, noget af riggen, mm. liggende på dækket/ombord, blev skroget i juli 1921, slæbt fra Svendborg til Bergkvara (S), via Grønsund, af slæbebåden "Bugser" af Odense (ex. "Korsør") med kapt. Christian Aaberg ombord. Læs i slutningen af denne side: Erindringer fra Christian Aaberg. Skibet bliver i Bergkvara bygget færdigt og får navnet: "Bleking", efter det Len hjemmehavnen ligger i. Ved ejerskiftet i 1934, til Harry Lundin m.fl., bliver der lagt en 130 hk. Skandia semi-diesel, 2 cyl., 2-takt, 320x370 mm., i skibet, samtidig skifter skibet navn til: "Gullmar". I 1937 sælges skibet til Josef Fridolf Andersson m.fl. Grebbestad, navnet ændres nu til: "Haftsen". Ved J.F.Anderssons død i 1946 blev Gustaf E. Olsson ny reder. I 1947 sælges skibet igen, denne gang til Olof L. Laurell m. fl., Oskarshamn. Maskinen udskiftes i året efter, med en 210 hk. Skandia semi-diesel, 2 cyl., 2-takt, boring 380x400 mm. I årene 1957-59 er skibet oplagt i Oskarshamn, senere i 1959 forhalet til Øregrund (S). I 1961 sælges "Hafsten" til AB Erik Hagström, Oskarshamn som straks videresælger skibet til skipper Robert Saul, Södertälje (S), fartøjet hjemsted forbliver Oskarshamn. I 1961, i Södertalje, udskiftes hovedmotoren med en 180 hk. Skandia Semi-diesel, 2 cyl., 2-takt (motoren var fra 1946, ilandtaget fra "Venus" af Panama, dette fratøjet var også ejet af Robert Saul). "Hafsten" var herefter i fri fart, hovedsageligt i træfarten i mellem Finland-Danmark, lå ofte som vinddriver i Helsingborg 1961-62, indtil sommeren 1965 hvor skibet lægges op i Södertälje. Her virker skibet som "husbåd" for et par etniske familier. I sommeren 1966 sælges "Hafsten" atter, denne gang til Entreprenør Per Erik Alfons Jonsson, Malmö, skibets hjemsted: Malmö. Han ville anvende skibet til lægtringsopgaver. I sommeren 1967 anvendes "Haftsen" på en lægtringsopgave, ved det tyske skib "Saga", der stod hårdt på grunden ved Falsterbo Denne opgave var dog mere end "Hafsten" kunne klare, hvorfor hun atter oplægges i 1967 i Malmö. Skibet blev herefter nedrigget, rigning/master/opstående bliver fjernet. I foråret 1968 anvendes "Hafsten" til en brandøvelse, for Malmö brandvæsen, resterne flyttes senere ud foran bølgebryderen ved Malmö industrihavn, maj 1968. Efter en omtumlet tilværelse, frasolgt et fallitbo, sunket/hævet, mange ejerskift, fik gamle "Basnæs" alligevel en periode på ca. 47 år, i Skandinavisk nærfart. Dagbogsafskrift "Hafsten" - 1961: Lå for reparation sommeren 1961 i Norrköping og forlod
værftet den 30 aug. 1961 med skroget af
Erindringer fra Christian Aaberg - "Bugser" af Odense Et Mæglerfirma oprettet under krigen ( 1.verdenskrig )
af
min broder, overtog slæbedamperen og færdigmonterede den (1921)
på egen regning. Denne slæbedamper der var bygget af eg og
havde en Vølund motor på 120 hestekræfter og hed "Bugser"
blev jeg fører af på basis af en vis andel af bruttoindtægten.
Kilde: HSM, Kronborg, Torsten Hagnèus, og Gunnar
Ståhl
|
Tilbage til oversigten el. Bygget handelsskibe