Retur |
Generalforsamling 2021
|
Generalforsamling 2021 Karrebæksminde Fiskeri- og Bymuseum
08.09.2021
Ordinær generalforsamling Museet den 7. september 2021
Generalforsamlingen blev afholdt i Museets foredragssal med 23 deltagere. Der var kaffe og te, småkager, øl og vand til deltagernes disposition. 1. Valg af dirigent Søren Knudsen blev valgt med applaus.
2. Valg af stemmetællere Punktet blev udsat, til det eventuelt blev nødvendigt (hvad det ikke blev).
3. Formandens beretning Peter Christiansen aflagde beretning som fungerende formand. Beretningen blev godkendt uden kommentarer og med applaus.
4. Regnskabsaflæggelse for 2020 Kasserer Sonja Hansen aflagde regnskab. Regnskabet blev godkendt uden kommentarer og med applaus.
5. Behandling af indkomne forslag Bestyrelsens forslag til vedtægtsændringer blev gennemgået og forklaret af sekretær Palle Birk i forhold til de gældende vedtægter fra 2015. Dirigenten satte forslaget til afstemning, og det blev godkendt uden kommentarer og med applaus.
6. Godkendelse af budget 2022 Kasserer Sonja Hansen gennemgik budgettet, som blev godkendt med applaus.
7. Fastsættelse af kontingent 2022 Bestyrelsen foreslog uændret kontingent: Enkeltmedlem 125 kr. husstand 200 kr. Sponsorer 500 kr. eller mere foreninger 1.000 kr. Bestyrelsens forslag blev godkendt uden kommentarer.
I henhold til de under pkt. 5 vedtagne, nye vedtægter gik generalforsamlingen videre til valgpunkterne:
8. Valg til bestyrelsen Der skal efter de nye vedtægter hvert andet år vælges henholdsvis fire og tre bestyrelsesmedlemmer for 2 år.
Valgt sidste år Inge-Lise Frost på valg næste år Ralph Asmund på valg næste år
På valg dette i år var Merete Lorentzen, som ikke modtog genvalg.
For at komme på omgangshøjde blev der dette år valgt følgende:
Peter Christiansen valgt med applaus for 2 år Sonja Hansen valgt med applaus for 2 år Palle Birk valgt med applaus for 2 år
Bestyrelsens forslag til nye bestyrelsesmedlemmer:
Lise Møller valgt med applaus for 1 år Henriette Schøn valgt med applaus for 1 år
Dermed var bestyrelsen fuldtallig efter de nye vedtægter med 7 medlemmer.
9. Valg af to suppleanter Willy Christiansen valgt med applaus for 1 år Frank Sørensen valgt med applaus for 1 år
10. Valg af revisorer Alfred Olsen valgt med applaus for 1 år Lis Laugesen valgt med applaus for 1 år
Valg af revisorsuppleant Jacob Kildeberg valgt med applaus for 1 år
11. Eventuelt Sonja Hansen
takkede Merete Lorentzen for hendes indsats for Museet og overrakte hende en afskedsgave, bestående af en bog, en blomst, en flaske vin og chokolade.
Anette Strømsholt frembragte som repræsentant for sommerens udstillere et ønske fra udstillerne om, at
lodtrækningen til næste sommers udstillinger flyttes så langt
frem som muligt af hensyn til planlægningen. Sekretæren lovede at imødekomme ønsket, som tages op
på førstkommende bestyrelsesmøde til hurtig effektuering.
Referat
ved
sekretær Palle Birk Hansen
Dirigent Søren Knudsen
Karrebæksminde Fiskeri- og Bymuseum Årsberetning 2021
v. fungerende formand
Peter Christiansen
Beretningen gælder perioden
fra sidste generalforsamling, dvs. fra 8. september 2020 til nu.
Vi gik fra sidste generalforsamling uden den formand, som skulle have været valgt i henhold til vedtægterne. Der var -som man sikkert husker - ingen kandidat til posten, og derfor kunne ingen vælges. Vi har derfor i det forløbne år klaret os med vor næstformand, som trådte til som fungerende formand. Og det er – siger de andre - gået udmærket. Vi har svaret enhver sit og har gennemført vort ønskede årsprogram.
Bestyrelsen · Peter Christiansen, fungerende formand/næstformand · Sonja Hansen, kasserer · Palle Birk Hansen, sekretær · Merete Lorenzen · Inge-Lise Frost · Ralph Asmund Samt vore to suppleanter, som har deltaget i alle møder: · Willy Christiansen · Frank Sørensen Årets arbejdsopgaver har således været løst af 8 hårdtarbejdende medlemmer. Bestyrelsen har - medregnet generalforsamlingen - holdt 9 møder. Der foreligger referat af alle møder på hjemmesiden. Som alle, der aflægger beretninger på årets generalforsamlinger, kan også jeg minde om, at corona og covid-19 har spillet en alt for stor rolle i år. Den har betydet aflyste møder, og den har betydet aflyste arrangementer. Vi har måttet springe fra isflage til isflage i forsøget på at få noget til at ske. Men nu står vi her, og de fleste restriktioner er aflyst, så der var trods alt lys bag mørket. Men kun, fordi vi har opført os så eksemplarisk her i Danmark!
Håndværkergruppen Gruppen omfatter i dag 8 medlemmer, hvoraf 2 deltager i bestyrelsesmøderne, den ene som medlem, den anden som suppleant. Der er således sikret tæt kontakt mellem bestyrelsen og gruppen. Vi har i øvrigt vedtaget at holde et forårsmøde og et efterårsmøde, hvor vi i fællesskab gennemgår bygningen med henblik på at fange opgaver, som skal løses. Gruppen har opnået gode resultater i året, der er gået. Netvognen har fået nye hjul, og hvilke hjul. Vi har en hjulmager i vor midte! Smakkejollen har fået en stor overhaling. Bygningen er passet forskriftsmæssigt udvendigt og indvendigt. Gruppen har hjulpet Karrebæksminde Eventcenter med at genopmure en tjæregryde/barkegryde på Stejlepladsen.
Billedgruppen Vi har en velfungerende billedgruppe, som dels kigger på gamle fotografier og andre billeder med henblik på bestemmelse af motiv, personer m.m. Efterhånden som vi gennemgår billederne, lægger vi dem på
hjemmesiden, så alle kan have glæde af dem. hvad vi har i samlingerne. Her bygger vi videre på Inge Eriksens pionerarbejde fra tidligere år. Vi skal naturligvis have styr på alle de genstande, som vi vælger at beholde i vort museum. Hvad ved vi om den enkelte dims? Så alt skal have nummer, der refererer til en protokol. Vi har et stadigt problem i at afgøre, hvad vi skal tage imod, og hvad vi skal sige nej tak til. Ganske vist er vi ikke stillet over for de samme strenge krav, som de statsanerkendte museer, men man kan jo med rette forvente en vis konsekvens, når folk betror os deres ejendele. Samtidig har vi et stort problem i manglende magasinplads, så vi må nødvendigvis begrænse os.
Bygningen Årets store opgave har været at samle fondsmidler til udskiftning af stråtaget på nordsiden af huset. Det har overlevet siden en gang i 20. århundrede, og nu trænger det virkelig til udskiftning. Vi har efter en tilbudsrunde bedt tagtækker Palle Fobian om at udføre arbejdet fra 1. maj 2022. Arbejdet er budgetteret til ca. ¼ million kr., og vi kan fortælle, at pengene er i hus på konto eller som faste tilsagn, der udløses i forbindelse med arbejdets udførelse. I forbindelse med nytækningen har vi vedtaget at undersøge, om kvisten i nordsidens tag kan åbnes med glas, så vi kan få lidt dagslys ind i foredragssalen. En anden stor opgave har været lysinstallationer. I Vestrummet har vi monteret skinner med spots omkring midterstolpen, foran vor salgsmontre og over skranken. I foredragssalen har vi monteret skinner med lysdæmpere i hver side af loftet. Det betyder, at vi kan lukke ned for lyset i den ende, hvor vi viser billeder, og holde lys i den anden ende af salen, så man ikke falder i søvn. Skinnerne er købt, så spots kan flyttes tvangfrit mellem alle skinner i huset. Men vi tilstræber at
have så mange spots, at vi ikke behøver at flytte i det daglige. Og så er vi sluppet af med de glimtende neonrør, som giver hovedpine og er dyre i drift. Vi har vedtaget at betale os fra en månedlig grundrengøring i køkken og toiletter, og den står fru Sørensen for til vor store glæde og tilfredshed. Denne rengøring suppleres af Håndværkergruppens ugentlige oprydning efter endt arbejde og af bestyrelsen ved den årlige hovedrengøring. Vor sekretær har en kættersk tanke om en parallel til Håndværkergruppen: En frisk rengøringsgruppe, som mødes en formiddag om ugen og gør rent og drikker kaffe og vender verdenssituationen, men indtil den dukker op, klarer vi os som nu. Vi har fået ny nabo, og der er bygget nyt skelhegn, hvilket gav anledning til en undersøgelse af, hvad der egentlig er vor grund. Det førte til, at vi kunne sløjfe en port i hegnet ud mod Smålandshavet. Naboens affaldscontainere bliver flyttet ned på bagenden af hans grund, og vore egne to containere er blevet skjult bag en ny skærm, som naboen har givet. Tak til vor ny nabo! Vi gav plads til et nyt initiativ i vore udendørsarealer, idet Mona Eilschou og Anette Grandjean fik lov til at anlægge et nyt vildbed, hvor vort naturlige planteliv kan få lov til at vokse til glæde for vore stærkt trængte insekter. Vi skal lige have bedet i god gænge, til næste år bliver det meget flottere! Vi har placeret bedet, så det ikke bør genere naboen med flyvende frø. Vi håber, mange bliver inspireret til at gøre tilsvarende derhjemme, så vi får reduceret vore grønne ørkner (græsplæner) og erstattet dem mere eller mindre med sankemarker for vore insekter.
Den faste udstilling Vi fik skiftet vore gamle montrer ud med 5 lette glasmontrer med ovenlys, som vi har overtaget via Næstved Kommune fra Næstved Museum, hvor de har været brugt i Boderne siden 1984. Montrerne er fremstillet på Hyllinge Møbelfabrik efter museets egne tegninger, så de er lokal kulturarv. Som det fremgår, så er der blevet plads til alle de gamle udstillingsgenstande plus noget mere, og det hele ligger og står overskueligt med numre og tilhørende forklarende tekster. Vi er selv tilfredse! De to store, gamle montrer, som stammer fra Holmegård Glasværk, er givet videre til en forening af stensamlere i Vestsjælland, som nu har glæde af dem. Montrerne er altså ikke gået tabt! Vi arbejder videre med den faste udstilling i det kommende år, bl.a. trænger vi til forbedret lys i de centrale dele af den faste udstilling. Vi skal også arbejde videre med audiovisuelle medier, film, videoer, digitale billedrammer m.m. På det punkt er vi ikke i hus endnu, men vi er dog på vej. Som en del af det faste inventar i huset har vi fået restaureret og renoveret den gamle lysekrone fra Kroen, den, der bærer en model af ”Santa Maria 1492” mellem 6 lamper. Konservator Karen Urth har som sponsorat restaureret skibsmodellen nænsomt, medens Håndværkergruppen har renoveret lysekronen og fatningerne, nu med LED-pærer, og der er nu indbygget klokke under lysekronen, som hænger i det lille mødelokale til glæde for alle, der bruger huset.
Vestrummet Rummet fungerer glimrende som særudstillingslokale. De nye spotlys på skinner langs vægge og midt i rummer gør rummet særdeles fleksibelt, og vi har kun hørt gode reaktioner fra vore udstillere. De gråsorte plader har vist sig formålstjenlige, vi skulle lige over de velkendte problemer med, at det var nyt og uvant, men nu kan de fleste se fordelene. En vigtig fordel er, at vi skåner det originale tømmer i bindingsværket i vort bevaringsværdige hus. Foreløbig har de 10 sorte plader båret ca. 30 udstillinger over de første to år. På et tidspunkt, når der er for mange søm- og skruehuller i begge overflader, skifter vi pladerne og bruger de gamle i muligt omfang til hylder og lignende. En anden nyhed er, at vi via Næstved Kommune har overtaget en halv snes podier fra Næstved Museum. Podierne har været i brug hele sommeren i vore 14 udstillinger.
Arrangementer Efterårsudstilling 2020 gennemført med billedkunst af Michael Stolt og Ralph Eschrig. Julearrangement coronaaflyst Bankospil coronaaflyst Sommerudstillingerne, 14 i alt med 39 deltagere, blev gennemført med vajende faner!
Hjemmesiden fungerer godt under Willys pleje.
Samlingerne vokser, følgende ting er kommet til i år: Evald Ditlevsens fjordbåd ”Berit” fra 1972, en god udstillingsgenstand til vor udendørs udstilling, fra Bjarne Ditlevsen. En lille bådmodel, mere viden ønskes. Støbegrej til støbning af zink-anoder, stammer fra ”Sorte Orla” i Karrebæk, fra Jørgen Pedersen. Et par portrætfotografier fra Paradiset, formodentlig et ejerpar fra 1800-årene, fra husets ejer. Udvalgte redskaber fra Poul Erik Ditlevsens pakhus, Alleen 41. En regnskabsbog, ført af Hans Ditlevsen fra 1928 og en årrække frem, fra Poul Erik Ditlevsen. Diverse malerier og fotografier. Bestyrelsen fik et kursus i omgang med museumsgenstande v. konservator Karen Urth
Lokaleudlån Ca. 20 gange har vi hen over året lånt lokaler ud på 1. sal i Museet til foreninger, der er medlem af vor forening.
Administration Bestyrelsen har
arbejdet med forslag til vedtægtsændringer, som vi sætter til
afstemning i aften. Sidste års generalforsamling viste med stor tydelighed, at det er uhensigtsmæssigt at basere sig på, at generalforsamlingen kan kåre en formand og en kasserer. Bestyrelsen ønsker at bringe os i en situation, hvor generalforsamlingen vælger medlemmerne af bestyrelsen, hvorefter medlemmerne selv konstituerer sig under hensyntagen til virkeligheden.
Tak Jeg slutter med at takke: Mine kolleger i bestyrelsen Medlemmerne af vore arbejdsgrupper Foreningens medlemmer for deres opbakning Vore naboer for godt naboskab Vore samarbejdspartnere i Karrebæksminde Næstved Kommune, specielt kulturafdelingen Pressen for at bringe vore pressemeddelelser
Karrebæksminde Fiskeri- og Bymuseum 08.09.2021
Konstituerende bestyrelsesmøde 7. september 2021
Til stede: Peter Christiansen, Lise Møller, Henriette Schøn, Sonja Hansen, Inge-Lise Frost, Ralph Asmund og Palle Birk. Mødet, som blev afholdt i Museet i forlængelse af generalforsamlingen 2021, havde to dagsordenspunkter:
1. Konstituering Formand: Peter Christiansen Næstformand: Henriette Schøn Kasserer: Sonja Hansen Sekretær: Palle Birk Medlem: Inge-Lise Frost Medlem: Lise Møller Medlem: Ralph Asmund
2. Næste bestyrelsesmøde Mandag 13. september kl. 13 – 15 i Museet
Referat ved Palle Birk
|