I 1839 udstykker Saltø gods, 5 store parceller på det daværende
Karrebæk mark, det man i dag kan
finde langs vejene: Fjordlodden, Fiskerlodden, Skipperlodden og Bryggerlodden.
Den nordligste parcel, 21b, bliver solgt til Skibsmægler Jens
Jørgen Hornbegh. ( Denne parcel sælges i 1894 til havnefoged
Frederik Ferdinand Nielsen).
Ved Folketællingen i 1840, fremgår følgende:
Skibsmægler Jens Jørgen Hornbegh, bopæl Karrebæk
mark, født 1789.
Ved Folketællingen i 1890, fremgår følgende:
Skibsmægler og vognmand Ernst Adolf Sørensen, født
i Karrebæksminde 22.11.1819, død i Karrebæksminde10.12.1890.
Ernst Adolf Sørensen, søn af Lods
Lars Sørensen, sejlede i mange år i paketfart i mellem
Næstved/Karrebæksminde - København, som reder/kaptajn
på egne skibe.
E.A. Sørensen købte den 26.2. 1840, en stor grund på
Karrebæk mark af Saltø gods, matr. nr. 21c, det vi i dag kender
som Fiskerlodden.
Ved Folketællingen i 1906, fremgår følgende:
Skibsklarerer Carl Andersen, født i Rudkøbing
den 1.12.1862, indflyttet i Karrebæk sogn 1867 .
Fra midten af 1850-årene udvikler Karrebæksminde sig mere
og mere som en større trafikhavn, især eksport af kornprodukter,
Næstved / Karrebæksminde-tolddistrikt hørte til blandt
de tre største havne i Danmark, hvorfra der blev eksporteret kornvarer
!
Byen vokser i denne forbindelse, diverse myndigheder, håndværkere
osv. slår sig ned i området. Med den større skibstrafik
i
Karrebæksminde, må der nødvendigvis opstå
et behov for "skibsagenters" virke. I tidernes morgen kunne kaptajnen ordne
mange praktiske ting, på egen hånd. Til tider har store købmandsvirksomheder,
skibshandlere taget sig af visse "forretninger", det må derfor være
nærliggende at tro, at skibsreder/købmand/konsul Chr. Martin
Witussen har taget vare på nogle af disse "forretninger" der bød
sig ved diverse skibsanløb. Senere kan de større skibshandlere
også have deltaget i et vist omfang.
Skibsmægler Hans Karl Emil Hansen (kaldet: Karl Emil Hansen)
Skibsmægler Karl Emil Hansen, var en af de første "rigtige"
Skibsmæglere i Karrebæksminde. Karl Em. Hansen var søn
af kaptajn Rasmus Hansen, der sejlede ud fra Karrebæksminde, på
et tidspunkt flytter kapt. Rasmus Hansen til Nysted hvor han ansættes
som Toldbetjent, hvor Karl Emil Hansen bliver født, den 15. jan.
1894.
Karl Em. Hansen vælger også sin levevej med tilknytning
til det maritime, han kommer i lære hos skibmæglerfirmaet van
der Hude i Svendborg fra 1908-11, senere Volontør hos Skibsreder
H.A.Hansen på Thurø 1911-13, der havde part i 26 skonnerter
og 2 dampskibe. Befragter hos Hecksher & Søn`s eftf.,
København 1913-14. Herefter til Ø.K. i København i
1914-15, da 1.verdenskrig bryder ud, bliver han indkaldt til militæret,
efter 25 måneders tjeneste i militæret i 1917, starter han
sit eget rederi og befragtningsvirksomhed i Svendborg, 1918-23. Senere
ansættes han som befragter, på sin gamle læreplads: Skibsmægler
H.A.Hansen, Thurø, indtil 1927.
I juni måned 1919 kan man i avisen læse, at hr. Karl Hansen,
Svendborg, søger at starte et rederi i Karrebæksminde, med
det formål at drive fragtfart på såvel ind- som udland.
Man havde allerede købt et brugt fartøj "Palma" for 39.000
kr., samt på udkig efter et skib der var under bygning i Karrebæksminde
("Gaunø").
I august måned indbyder Rhederiet a/s "Apollo" til tegning af
aktier i selskabet, på dette tidspunkt stod flere af byens "penge-
stærke" mænd bag rederiet, foruden Karl Emil Hansen, var
følgende med: Skibsbygmester E.M.Jacobsen, Karrebæksminde,
Gårdejer Hans Jørgensen, Enø, Fiskeeksportør
Carl Martens, Karrebæksminde og Fiskeeksportør Robert Martens,
Karrebæksminde.
Som tidligere nævnt havde man indkøbt "Palma" et fartøj
på ca. 70 brutto tons, næste fartøj blev nybygningen
"Gaunø" fra Karrebæksminde skibsbyggeri, pris 80.000 kr.,
også på ca. 70 brt., lastevne ca. 140 tdw.
November 1919 forlades "Palma" synkefærdig i Nordsøen,
hele besætningen på 5 mand reddes af svensk "Margrethe", under
store vanskeligheder i østenstormen.
Skibet var på rejse med en ladning kul fra England til Svendborg.
I 1927 kan man læse, at Skibsmægler Karl Emil Hansen virker
i byen som skibsmægler, samt som Postekspeditør og bestyrer
af Haandværker, Handels- og Landbrugsbankens afdeling i Karrebæksminde.
Karl Em. Hansen åbner officielt i Karrebæksminde, den 1.
januar 1928, hvor han oplyser at han åbner en Skibsmægler,
Stevedore- og Speditionsforretning.
I 1928 bliver Hans Karl Emil Hansen, konstitueret som Skibsmægler
i Næstved og Karrebæksminde havne, af Politimesteren i Næstved
(dateret Næstved Tidende torsdag den, 8. marts 1928).
I 1931 køber han Posthuset/bygningen af Post & Telegrafvæsenet,
indtil han atter sælger i 1937, da han flytter sin virksomhed ind
til Næstved, hvor en helt ny havn etableres.
Skibsmægler Karl Emil Hansen fortsætter sin udbygning i Næstved, på adressen Vestre kaj 14. Umiddelbart efter at Karl. Em. Hansen flyttede til Næstved, åbnes den nye havn i Næstved, det meste af skibstrafikken kommer nu ind til Næstved og eventuelle "agent-forretninger" i Karrebæksminde, kan klares pr. bil fra Næstved.
Efterhånden som skibstrafikken øges i Næstved havn,
vokser Mægler Hansen's virksomhed, hvilket betød en øget
medarbejderstab, ikke så få af senere mæglere/skibsagenter,
er uddannet hos Karl Emil Hansen på Vestre kaj.
Skibsmægler Karl Em. Hansens søn, Karl Åge Karrebæk
Hansen var indtrådt i firmaet, da Karl Emil dør 2.9.1959,
han fortsætter firmaet indtil han selv dør, hvorefter Karl
Åge's hustru fortsætter firmaet med hjælp fra et par
"mæglere".
Skibsmæglerfirmaet, Karl Emil Hansen er stadig still going strong,
fra Vestre kaj i Næstved, firmaet drives i dag (marts 2001) af D`herre
Ole Lindegaard og Bjarne Rasmussen.
Skibsmægler- og agentvirksomhed med adresse i Karrebæksminde, forsvandt i 1937, men varetages af mæglerfirmaerne i Næstved. Hertil skal siges, at det hører til sjældenheder, at fartøjer kommer til Karrebæksminde, hvor skibsagenternes hjælp / service er påkrævet, men opstår behovet er der flere mæglerforretninger i Næstved der løser disse opgaver.
Igennem tiderne har flere skibsmæglere haft deres virke i Næstved,
for blot at nævne nogle i flæng: Gørgens, Sivertsen,
Karl Em. Hansen (se ovenfor), Gefion, Alpina, Mønsted, LH-shipping,
Thership og Broegaard, flere af de her nævnte firmaer har stadig
deres virke.
Skibsmæglernes virke i dag, består ikke kun at servicere
skibe mv., der kommer til Næstved havn, man kan evnt. have skibe
i andre havne, skaffe laster til andre rederiers skibe osv., med den moderne
teknik der i dag er til rådighed, har mæglervirsomhederne endnu
større "spændvidde" inden for transportsektoren, over alt
på jorden !
Retur til oversigten