"Gaunø"
Skibsnavn | Gaunø |
Hjemsted,1919
Hjemsted, 1936 Hjemsted, 1963 Hjemsted, 1970 |
Karrebæksminde
Rønne Sønderborg København |
Call sign: | O U T K (før 1931: N B J C) |
Skibstype: | Galease |
Kontrol nr. | J 291 |
Brt.: | 1919: 63 t. , 1946: 65 t. , 1963: 70 t. , 1992: 67 t. |
nrt.: | 1919: 45 t. , 1946: 44 t. , 1963: 39 t. , 1992: 36 t. |
dw.: | 112 t. (1921: 129 t.) |
Rederi/ejer, 1919
Rederi/ejer, 1921 Rederi/ejer, 1921 Rederi/ejer, 1931 Rederi/ejer, 1936 Rederi/ejer, 1963 Rederi/ejer, 1970 Rederi/ejer, 1992-97 |
Apollo, partrederi v. bl.a. Skibsbygmesteren E.M.Jacobsen,
Carl Martens m.fl.
Rederiet Enø, korr. reder C.Martens (kilde: Næstved Tidende) Korr. reder: H.Karl Emil Hansen, Karrebæksminde H.P. Albertsen, Marstal Klaus Bernhard Gottfred Nielsen, Sandvig, Stevns Elly Karlsen, København premierløjtnant Mogens Dalgaard Torning Hedegaard, Hellerup |
Kaptajn, 1924 | Christian Carlsen, Karrebæksminde (bror til havnevægter Hans Fr. Carlsen). |
Byggeår: | 1919, søsat lørdag 25.10.1919, døbt af skibsbygger E.M.Jacobsens kone, Karen Hansigne Jacobsen. |
Byggested: | Karrebæksminde |
Byggemateriale: | Eg / fyr |
loa.: | 69,8 fod ( 21,60 m.) |
br.: | 18,7 fod ( 5,80 m.) |
dybde: | 7,6 fod ( 2,35 m.) |
Maskineri: | 1919: 40 ind. hk, år ?: 75 hk. , omkring: 1963: 130 hk. |
Kilde: | Danmarks Skibsliste, 1925, 1931, 1939, 1946 og 1963, samt div. avisudklip mv. |
Bem.: | Register tons under målingsdæk 57 t., fradrag
efter British rule: maskinrum 7 t. , folkerum 12 t.
Næstved Tidende, fredag 14. oktober 1921: "Enø" for retten Østre Landsret har afsagt Dom i en Sag, som er anlagt af Skibsfører H.P.Mortensen af Svendborg mod Partrederiet "Enø" ved dets bestyrende Reder, Fiskeeksportør C.Martens af Karrebæksminde. Sagens forhistorie er følgende: I januar 1921 antog Karl Emil Hansen af Svendborg som korresponderende Reder for partrederiet "Enø" Skibsfører Mortensen, dengang af Svendborg, som Fører af Rederiets Galease "Gaunø", idet Mortensen, mod Kvittering underskrevet "for Partrederiet "Enø" A.S.Hansen" indbetalte 2000 kr. for Regning Aktier i Partrederiet "Enø". I et Brev afsendt samme Dag og med samme Underskrift som Kvitteringen, hed det: "Undertegnede Partsrederi "Enø" stadfæster herved at have garanteret Skibsfører Mortensen, Svendborg, for sin Andel stor 2000 kr., skriver to Tusinde Kroner, at saafremt at Rederiet uden gyldig og retslig bevist Grund afskediger ovennævnte Fører paa den Rederiet tilhørende "Gl. Gaunø", er Rederiet pligtig til at drage Omsorg for, at den eventuelle ny Fører indløser Kapt. Mortensen hans Part." I Marts maaned 1921 fik Mortensen Meddelelse om, at Fiskeeksportør C.Martens, Karrebæksminde, nu var bestyrende Reder for Partrederiet "Enø", og dernæst meddeltes det Mortensen, at der var antaget en ny Fører af "Gaunø", idet Rederiet fra K.E.Hansen havde modtaget Meddelse om, at Mortensen ønskede at fratræde. Mortensen, der ogsaa blev nødt til at fratræde, søgte nu de 2000 kr. med Renter tilbage. Retten kom til det Resultat, at de 2000 kr. er indbetalt til K.E.Hansen uden at nogen af Partsrederne har kendt noget til Forholdet, og uden at Beløbet er indgaaet i Partrederiets Kasse, samt at Mortensen ikke har faaet nogen Part i Rederiet, og at der ikke for Partrederiet "Enø" eksisterer andre Regler om den bestyrende Reders Beføjelser overfor Trediemand, end hvad der følger af Sølovens § 11. Rederiet blev derefter frifundet, da K.E.Hansens Disposition ansaas for faldende udenfor de Retshandlinger, som en bestyrende Reder kan foretage. Mortensen maatte dernæst betale 100 kr. i Omkostninger. citat slut 1926: Ankommer til Karrebæksminde med 105 tons last På rejse fra Neksø til København med bygningsmaterialer,
grundstødt d. 14.12. 1951 ved Sveriges S.-kyst. Søforklaring
i Neksø d. 3.1. 1952.
Paa Rejse fra Thisted til Aalborg i Ballast. Grundstødt d. 24.3.1955
i Limfjorden.
|
Senere navn(e) | 1936/53: "Elise Stub" af Rønne
1955: "Valdemar" af Sønderborg 1963: "Elsebeth" af Sønderborg 1970: "Gaunø" af København |
Afslutning: | "Gaunø" bliver ophugget i København ca. 1970, men først slettet af det Danske skibsregister i 1997, idet der udestod pant i "firmaet". |
Tilbage til Oversigten el. Bygget Handelsskibe