Fartøjsoplysninger

"Ellen"
 
 
Skibsnavn Ellen
Hjemsted: Marstal
Call sign: O W A G  (tidligere: N Q K T) 
Skibstype: Galease
Klasse: Bureau Veritas
Kontrol nr.: J 336
brt.: 59 ( år 1925: 64 ts) 
nrt.: 48 ( år 1925: 43 ts)
dw.: 110 t.
Rederi/ejer, 1897
Rederi/ejer, 1909
Rederi/ejer, 1915
Rederi/ejer, 1918
Rederi/ejer, 1939-46
Rederi/ejer, 1947
Rederi/ejer, 1963
H.L.Kristensen, Marstal
H.A.Rasmussen, Marstal
H.Eriksen, Marstal
J.C.Jensen, Aalborg
H.L.Nielsen, Rødvig
A.M.Jensen, Nørresundby
F.H.Carlsen, Branden
Kaptajn, 1915
Kaptajn, 1918
Kaptajn, 1920
Kaptajn, 1925
Kaptajn, 1939-46
Kaptajn, 1947
Kaptajn, 1963
H.Eriksen, Marstal
J.Nielsen
P.Ladegaard
H.L.Kristensen, Marstal
H.L.Nielsen, Rødvig
A.M.Jensen, Nørresundby
F.H.Carlsen, Branden
Byggeår: 1897
Byggested: Karrebæksminde
Bygmester: Peter Grønvold Hermansen, Karrebæksminde
Byggemateriale: eg
loa.: 68,4 fod  (21,40 m.)
br.: 18,5 fod ( 5,77 m.)
dybde: 7,5 fod ( 2,35 m.)
Maskineri: 71 hk, 1926: 32 hk.
Kilde: Danmarks Skibsliste: 1901,1920,1926,1939,1946,1948, 1951, 1953 og 1963
Danmarks Handelsflaade 1939
Bem.: kl. 2:30 EM, da "Solon" krydsede ind mellem Ankerliggerne paa Cimbrishamn Red, blev S. under en vending drevet ned mod svensk sk. "Margot", der laa til Ankers, og tørnede - til Trods for at Ankeret kort forinden var kastet - mod M.s forgrejer, hvorved disse blev en del beskadigede.
anm.: Søforklaring for M. foreligger ikke.
Kilde: Dansk Søullykke-Statistik 1918

Paa rejse fra Nysted til Vejle med Byg, grundstødt d. 18.8.1939, ved Fyns V.-kyst.
Søforklaring og søforhør i Vejle d. 19.8.1939 og i Nykøbing F. d. 27.10 1939.
kl. ca. 7:10, da "Spera"  i diset vejr var i nærheden af Stenderup Hage, gik Føreren under dæk, idet han gav rorsmanden Ordre til at Varsko, for saa vidt noget skulde indtræffe. kl. ca. 7:15 blev det tæt tåge. kl. ca. 7:30 forlod Rorsmanden Styrepladsen for at purre ud. Inden Rorsmanden kom tilbage, tog skibet Grunden paa Fænøs S-kyst og blev staaende. kl. 11 kom "Spera" flot ved fremmed hjælp.
Anm.: Ministeriet maa antage, at Grundstødningen skyldes, at Rorsmanden undlod at varsko Føreren da det blev taaget.
Kilde: Dansk Søulykke-Statistik 1939

19. nov. 1943, et bøjet søm var denne dag årsag til, at motorgaleasen "Spera" af Rødvig ex. "Solon", ex. Ellen", på rejse fra Rønne til Vejle med en last lervarer, var ved at synke i Vejle havn.
Da "Spera" befandt sig i farvandet N. for Fyn, friskede vinden til hård SV.-kuling, og skibet arbejdede hårdt i søen.
Om aftenen efter man var ankommet til Vejle, blev dækspumpen kl. 20 prøvet for at slå læns, men der synes ikke at være vand i skibet.
Det var der til gengæld den 20. kl. 02.00, hvor man opdagede, at vandet stod ind over dækket, og skibet var ved at synke.  Falcks redningskorps blev tilkaldt og besætningen forsøgte straks at lænse med dækspumpen, som dog ikke kunne virke, før et bøjet søm, som sad i bekneb i pumpens i pumpens stigeventil, var fjernet. Kl. 05:00 var "Spera" ved hjælp af Falcks motorpumpe pumpet læns. En dykkerundersøgelse afslørede, at værket i en nåd i bunden var trykket ind i en længde af 3 tommer. "Spera" var forsikret i Rødvig Gensidig Søforsikring, for kr. 30.000 - heraf motor 7.500 kroner.

Andre navne: 1909-20:    Solon
1930-46:    Spera af Rødvig
1947-51:    Helen Jensen af Nørresundby
1963:         Selvig

Tilbage til   Oversigten    el.   Bygget  Handelsskibe