Bro nr.1 - Svingbro
Da man i perioden fra 1806 - 1812 gennemgravede
Lungshave, afbrød/gennemgravede man samtidig Kirkestien der
gik fra Toldergaarden til Karrebæk. Ved Toldergaarden var der en
anlægsplads for jollen, der sejlede folk over Mindet
el. Gammelsund, fra Enø by.
Toldergaarden lå på sydøst-siden
af Lungshave, hvor Dansk Folkeferie i dag har et stort grønt område,
Kirkestien
gik videre hen over Lungshave (hvor feriehusene i dag ligger) og videre
til stedet hvor der i dag ligger en fiskeforretning (Ved Broen 5), herefter
op i gennem nuværende Alleen, videre af det vi i dag kender som Karrebækvej.
Der hvor husene stopper, på den østlige side af vejen, fortsatte
kirkestien i en lige linie op mod den østlige del af Karrebæk
Bygade, hvorefter man fulgte denne gade og Kirkebakken til Karrebæk
kirke.
I løbet af efteråret 1812 var havn
og kanal færdig, herunder bro nr. 1, denne bro blev placeret hvor
Kirkestien havde ligget, nemlig fra Svinget i Alleen over til nuværende
fiskehandler på Lungshave.
Kanalen eller som den også blev kaldt:
Pramåen, var ca. 20 meter bred med en dybde på ca.1,5 - 1,7
m., overgangen bestod af et landfæste på hver side af kanalen,
i mellem de to landfæster var der 5,10 m., hvor man etablerede en
svingbro, denne svingbro har sikkert kun været af sådan en
styrke, at folk og kreaturer har kunnet passere.
Bro nr. 2 - Klapbro
I 1834 er Svingbroen i så dårlig
forfatning, at reparation ikke kunne betale sig, samtidig havde man erfaret
at vandets gennemstrømning i mellem de to landfæster, med
en åbning på kun 5,10 meter, forhindrede passage af prammene,
indtil strømmen tog af.
Man planlagde derfor en ny bro, med to klapper
og en åbning på 8,80 meter samt uddybning til 2,60 m., landfæsterne
skulle være udført som 2 pælebroer for at mindske strømmens
styrke i midterfaget.
Den nye bro blev bygget på det det sted,
hvor den nuværende (bro nr.4) er placeret, nemlig hvor Alleen/Brosvinget
og Ved Broen/Enø kystvej krydser hinanden.
Man antog at broen kunne bygges for 1800 Rdl.
(ca. 3.600 kr.)
Bro nr. 2 og bro nr. 3 har lignet hinanden, jvnf.
oplysninger fra protokollerne, både hvad angår gennemsejlingsbredde,
pælebroerne, antal klapper osv.
Bro nr. 3 - Klapbro
Denne bro er opført i 1870, prisen var
6.200 Rdl. (ca. 12.400 kr.), man finder ikke så meget "skriveri"
da denne bro skal opføres, da broen var færdig blev følgende
sat i avisen under bekendtgørlser:
Næstved Tidende
- Sydsjællands Folkeblad
Lørdagen den. 28 mai 1870
Bekendtgørelse
At den nye bro over kanalen ved
Karrebæksminde nu er aabnet
for passage over samme og at passage
over den gamle Bro sammesteds
fra nu af er afbrudt, bringes herved
til almindelighed.
Udvalget for Havnevæsenet i Næstved, den. 27de. Mai 1870
Bro nr. 3 gik fra det vi i dag kender som Gl.
Brovej, tværs over kanalen til Ved Broen. Kom man fra nord, på
vej til Lungshave eller Enø, da skulle man dreje til venstre umiddelbart
efter passage af broen og herefter mod møllen derefter til højre.
Svingede man til højre, kom man ud langs
det sydlige kajanlæg, her blev en stor del af skibenes trælaster
losset, dette træ kom ofte fra Sverige. Denne del af havnen gik under
navnet: Svenskersiden.
Denne bro, bro nr. 3, fik en levetid på
66 år, idet den blev nedrevet i 1936, da den nuværende blev
taget i brug.
Bro nr. 3 blev konstrueret af hr. Otterstrøm,
senere Direktør for Statens Vandbygningsvæsen, tilsynsførende
ved broens opførelse, var Arkitekt Martin Nyrop, senere kendt for
sine store arbejder, bl.a. opførelsen af Københavns Rådhus.
Ny brostrid
(bro. nr. 3)
Der er tidligere fortalt om, hvordan der i midten af forrige århundrede
opstod bitter strid mellem Næstved havnevæsen og beboerne på
Enø om trafikmulighederne over Mindegabet og Longshave.
Det viste sig senere, at der også blev ueninghed
om broen i Karrebæksminde i midten af 1920-erne.
Da kom det nemlig Næstved havnevæsen
for øre, at et sognerådsmedlem fra Karrebæk kommune
(Karrebæksminde, Lungshave og Enø hørte under Karrebæk
Kommune) på et tidspunkt, hvor der blev foretaget en ret omfattende
reparation af den daværende bro, havde fremsat en udtalelse om, at
det
er da godt, at havnevæsenet er så enfoldige, at de holder broforbindelsen
i orden for os.
Da havneudvalget blev bekendt hermed, og
da det vitterligt var temmelig meningsløst, at Næstved havnevæsen
alene skulle bære de udgifter, der måtte forekomme ved at vedligeholde
denne broforbindelse, som jo var et direkte led i den offentlige vejforbindelse
til Longshave og Enø, henvendte havneudvalget sig til det daværende
sogneråd med en forespørgelse om, hvorvidt man fra Karrebæk
Kommunes side kunne tænke sig fremtidig at deltage i disse udgifter.
På denne henvendelse svarede sognerådet, at man ikke ønskede
hverken at eje eller pleje broen i Karrebæksminde.
Havneudvalget syntes imidlertid, at man ikke uden
videre kunne være tilfreds med dette svar.
Man skrev derfor til amtmanden i Sorø,
at man havde rettet denne henvendelse til Karrebæk sogneråd
med det nævnte resultat, og meddelte amtmanden, at man måtte
holde for, at det, under hensyn til den udvikling, der var sket i landevejs
-
trafikken, måtte anses for aldeles urimeligt, at Næstved
havnevæsen alene stadig skulle sørge for opretholdelsen af
denne bro -
forbindelse, og tilføjede, at man indtil videre ikke ville påtage
sig noget som helst ansvar for, hvad der kunne blive følgen, hvis
broen med tiden eventuelt ville blive farlig at passere på grund
af manglende vedligeholdelse.
Amtmanden reagerede på denne henvendelse ved
omgående at pålægge politimesteren i Næstved at
foretage det videre fornødne, så der ikke opstod nogen
fare for folk og fæ, der eventuelt måtte passere broen.
På denne ordre reagerede politimesteren ved
at lade opsætte et skilt, der forbød passage over broen med
større belastning end en bruttovægt på indtil 1500 kg.
Dette forbud medførte temmelig omgående
den reaktion fra det før omtalte medlem af Karrebæk sogneråd,
at han sammenkaldte kommunes vejudvalg til et møde i Karrebæksminde.
Havnefoged Christensen "kom under vejr med", at dette møde skulle
finde sted og hvornår, hvorefter han foreslog haveningeniøren
at gøre sig et ærinde til Karrebæksminde til det samme
tidspunkt, "da det jo måske kunne blive meget morsomt eventuelt at
høre, hvad forhandlingerne ville komme til at dreje sig om".
Da mødet "var sat", var det ikke vanskeligt
for havnefoged og havneingeniør at gøre sig ærinde
til et sådant sted, at de ikke kunne undgå at høre,
at udvalget faktisk forhandlede om, hvor de skulle placere en bro, som
de forudsatte, at Karrebæk kommune sikkert ville blive nødt
til at bygge over kanalen, "da forholdene jo ikke var tilfredsstillende
efter den holdning, Næstved havnevæsen nu indtog".
De to tjenestemænd mente herefter, at
det vist måtte være naturligt at "blande" sig i forhandlingerne
og gøre udvalget opmærksom på, at de måtte huske,
at arealerne på begge sider af kanalen var Næstved havnevæsens
ejendom på hele strækningen fra bugten til fjorden, at man
derfor ikke sådan uden videre ville kunne komme og give sig til at
bygge en bro over kanalen uden samtykke fra Næstved havnevæsen,
og at det jo sikkert under de foreliggende omstændigheder ikke ville
blive let at få dette nødvendige samtykke.
Man hørte ferefter ikke mere tale om at bygge
en ny bro, men til gengæld kom der en hel del "skriveri" i gang.
Sagen døde dog ganske stille hen, og broen klarede faktisk sin opgave
helt godt til trods for, at det ovennævnte forbud mod bruttovægt
over 1500 kg. stadig stod ved magt.
Den eneste gang, der har været nogen nervøsitet
for, hvordan et læs ville klare sig fri over broen med større
vægt, forekom engang, da et fremmed transportselskab skulle transportere
en gammel Københavnsk sporvogn over på Longshave, hvor den
skulle anvendes som sommerhus. -- Havnefoged Christensen, der
ikke vidste noget om en sådan transport, kom ud af sin dør,
hvorfra han kunne se broen, netop da denne mærkelige transport var
midt på broen, der gav sig meget stærkt, så havnefogeden
havde allerede belavet sig på at måtte i redningsaktion, men
før han fik foretaget sig noget som helst, var blokvogn og sporvogn
"landet" i god behold på Longshave.
Da man bagefter prøvede at regne ud, hvad
denne transport egentlig havde vejet ialt, kom man til det resultat, at
den samlede vægt af det havde været ca. 9.000 kg. Det vil altså
sige, at broen ved denne lejlighed klarede en vægt, der var 6 gange
den tilladte, men det kneb jo imidlertid også ganske gevaldigt. Bagefter
kunne man fra havnevæsenets side kun være glade for denne "prøvebelastning",
og tage det hele "lidt mere roligt". Efterhånden nåede man
såvidt, at man i foråret 1935 kunne gå igang med de store
nye havneanlæg, som havde været under overvejelse og behandling
lige siden arkitekt Beldring som før nævnt foreslog at anføre
et beløb på havenebudgettet for året 1918/19.
Kilde: Næstved Havn, i fortid, nutid og fremtid.
Avisen skrev følgende om brostriden:
Torsdag 28. august 1924
Færdslen over Karebæksmindebroen
Generende Indgreb i Trafikken over til Enø
Den oftere omtalte Strid mellem Næstved Byraad og Karebæk
Sogneraad om Vedligeholdelsepligten for Broen over Kanalen i Karebæksminde
er nu tilspidset saadan, at en eller anden Ordning hurtigt maa træffes.
Politiet har nemlig nu gjort Alvor af det bebudede Forbud mod, at Vogne
og andre Genstande over en vis Vægt befarer Broen, og Grænsen
er blevet sat saa lavt som 1500 kg. Hvad der vejer derover maa ikke
befordres over Broen. Forbudet blev udstedt i Begyndelsen af Ugen, og det
er selvsagt til den største Gène for Beborene paa begge Sider
af Broen. Mange er allerede blevet noteret, og flere vil blive det, hvis
der ikke træffes en Ordning.
Vi har spurgt Formanden for Karebæk Sogneraad, Forpagter Chr.
Olsen, Gumperup, hvad han mener om Forbudet.
- Ja, vi holder et Sogneraadsmøde om Sagen i Aften, lyder Svaret.
De, vi regner for sagkyndige, mener, at Broen er god nok.
Under den store Møllebrand hernede i Sommer talte jeg 600 Mennesker
(ca. 35-40 tons, red.) paa Broen, og denne vældige Vægt kunde
den saa udmærket bære. Foreløbig maa vi naturligvis
indrette os efter Politiets Paabud, selv om jeg tror, der i Begyndelsen
vil blive set noget gennem Fingre med Overtræderne.
- Det siges, at Spørgsmaalet om, hvem der skal vedligeholde
Broen, nu kun kan løses ved et Sagsanlæg. Vil Karebæk
Kommune anlægge Sagen ?
- Vi vil helst være fri. Men det er muligt, at en af Beboerne
anlægger Sagen.
- Og Vejstykket ?
- Ja, det har vi jo tidligere tilbudt at vedligeholde, saafremt Næstved
vil tage sig af Broen.
---
Vi har endvidere forhørt os om, hvordan Politiet ser paa Sagen.
Der vil blive taget saa lempeligt som muligt paa denne Sag, svarer
man os.
- Er det efter Henstilling fra Amtet, at Forbudet nu udstedes ?
- Amtet har henledt Opmærksomheden paa Broens faldefærdige
Tilstand.
- Er der saa galt ?
- Ja, det menes der.
- Der var dog 600 mennesker paa den ved Møllebranden. ( Karrebæksminde-møllen
brændt af til en filmoptagelse, red.)
- Det var ogsaa forfærdeligt. Men husk paa, at de kom til lidt
efter lidt. Det er noget andet, naar en tungt lastet Bil paa èn
Gang ruller op over den.
- Paa Egnen er der megen Utilfredshed med Forbudet.
- Vi vèd det. Men en Afgørelse skal der jo fremkaldes
Fredag den 29. august 1924
Karebæksmindebroen
Man vil forsøge en Forhandling med Politimesteren.
I Aftes holdtes i Karebæksminde et Møde mellem Medlemmerne
af Sogneraadet og Enøboerne angaaende Forbudet mod at befærde
Broen over Kanalen med Vogn eller andre samlede Genstande med en vægt
af over 1500 kg.
Paa Mødet drøftedes Spørgsmaalet i al Almindelighed,
og der nedsattes et Udvalg af Enøboere, som skal forsøge
en Forhandling med Politimesteren, før videre foretages.
Udvalget kom til at bestaa af Gdr.ne Hans Jørgensen og Anton
Clausen, Enø, samt Vognmand Bagger. Godsforvalter Clasen, Saltø,
er Udvalgets juridiske Konsulent.
Somt omtalt har et Udvalg haft foretræde hos Amtmand Bille Brahe
ang. Sagen. Efter forlydende udtalte Amtmanden, at Sagen maatte gaa sin
Gang og Bøderne foreløbig betales.
Forbudet kunde ikke nu tages tilbage.
Enøboerne kører foreløbig over Broen trods Forbudet
og noteres næsten alle. 1500 kg. er jo ikke stort mere end hvad en
tom Vogn og et Par Heste vejer.
Stillingen er i virkeligheden uholdbar, og det maa alvorligt haabes,
at en Ordning snarest kan naas.
Onsdag den 10. September 1924
Brosagen ved Karebæksminde.
Karebæk Sogneraad
holdt Møde Tirsdag. Godsforvalter Clasen (Saltø, red.)
var til Stede og referere, hvad der hidtil var sket vedrørende Karebæksmindebroen.
Politimesteren havde overfor det af Sognraadet nedsatte Broudvalg velvilligt
og forstaaende gjort midlertidige Indrømmelser med Hensyn til Kørselen
over Broen og den paa Forbudsskiltene foreskrevne Vægtbegrænsning;
men han nægtede paa derom fremsat Ønske at foranledige Broen
istandsat og at føre Sagen frem til Domsstolenes Afgørelse
af, hvem der ejer den, idet noget saadant maatte blive Amtets Sag
- eventuelt Karebæk Kommune. Ved en derpaa stedfunden Forhandling
med Sorø Amt havde det paagældende Udvalg endnu intet positivt
Resultat naaet.
Sogneraadet nedsatte derefter et Udvalg bestaaende af Formanden og
Anton Clausen, Enø, der videre skal varetage Sagen og gennem fortsat
Forhandling med Amtet søge udvirket, at det bliver Amtet og ikke
Karebæk Kommune, der fører Brosagen til endelig Afslutning.
Amtet ønskede Raadets Stilling til et Andragende fra Danmarks
Sognefogedforening om, at der ydes et kommunalt Tilskud paa 10 øre
pr. Indbygger til Dækning af de med borgerlige Vielser forbundne
Udgifter. Det vedtoges at svare, at de, der ønsker borgerlig Vielse,
formentlig selv bør betale, hvad en saadan koster.
Folkeregistret, der skal føres efter Folketællingen den
5. Novbr., vil i Karebæk Kommune blive ført efter Kartoteksystemet.
-------------------------------------------------------
Bro nr. 4 - Klapbro
Denne bro ligger på ca. samme sted som
bro nr. 2, nemlig fra Alleen/Brosvinget (tidligere Karrebæksvej)
til Enø Kystvej/Ved Broen. Kom man fra Alleen og skulle til Lungshave/Enø,
da skulle man straks efter broen svinge til venstre, ad Ved Broen for at
komme videre ud på Lungshave/Enø. Vejen langs stranden er
opført senere.
Denne bro er opbygget på to sænkekasser
hvortil landfæsterne er ført frem. Disse sænkekasser
blev støbt på tørt land, hvorefter man indvendig gravede
jordmaterialerne bort og bropillen satte sig efterhånden som man
gravede ned efter, senere blev bropillerne gravet fri, således at
man fik vandet til at strømme på begge sider af bropillerne,
med det formål at mindske tidevandets pres i midterfaget/gennemsejlingen,
som blev på 23,30 meter, senere er nyt fenderværk monteret
med en fri gennemsejling på 22 meter. Den fri gennemsejlings højde,
ved normal vandstand, er 2,5 m., med broen helt oppe er den fri gennemsejlingsbredde
20 meter, idet broen ikke er lodret i åben tilstand men hælder
en smule ud over gennemsejlingen.
Skrev man ikke noget eller meget lidt om de første tre broer, så var det i hvertfald ændret ved opførelsen af bro nr. 4, her nogle artikler der beskriver "de nye tider" fra Næstved Tidende - Sydsjællands Folkeblad:
Næstved Tidende 14.6.1935:
Klapbroen i Karrebæksminde
Ingeniør Chr. Gottfred Jensen, Hellerup,
der har Klapbroen over Kanalen i Karrebæksminde i Entrèprice,
har tilsendt os et Fotografi af en Tegning af den nye Bro. Dennes Kontravægt
kommer til at ligge oppe over Brobanen, og den bliver naturligvis af ret
betydelige Dimensioner, idet den skal løfte den 23,5 m. lange Broklap
over Gennemsejlingen. Ingeniøren bekendt er der ikke her i Landet
tidligere udført større Broarbejder efter det Fundamenteringsprincip,
der anvendes ved Karrebæksminde.
Strømpillerne udføres som bekendt
som Sænkebrønde, der efter at være gravet ned indvendig
fra til 7 meter under daglig vandstand Funderes paa Træpæle
of fyldes med beton.
Pillen paa Longshavesiden bliver naturligvis
den kraftigste, fordi den skal bære hele Klappen, naar denne er hævet.
Broarbejdet skulde have været afsluttet
til Oktober, men bliver det næppe, da Valutasitiationen har lagt
sig hindrende i Vejen.
Fredag den 1. maj 1936:
HAVNEVÆSENETS PERSONALE UNDER DE
NY HAVNEFORHOLD.
Den første Stilling opslaaet ledig.
Naar Havnesagen er gennemført,
vil der naturligvis ske forskellige Ændringer og Udvidelse af Havnevæsenets
Personale. Det ventes saaledes, at Havnefogedstillingen vil blive flyttet
fra Karrebæksminde til Næstved, og at Indskrænkningen
i Bugsertrafikken vil medføre, at Havnevæsenet kun faar Brug
for en fast Skibsfører.
Til Gengæld vil betjeningen
af af den ny Bro i Karrebæksminde kræve Døgntjeneste,
saaledes at der sikkert skal ansættes 2 Personer i Karrebæksminde
til Brotjenesten og det almindelige Havneopsyn.
Den første af disse
Stillinger er nu opslaaet ledig og kan søges af Mænd i Alderen
indtil 40 Aar. Ansøgninger skal indsendes til Havneingeniøren
senest Tirsdag den 26. Maj.
(annonce fra samme dags avis):
Offentligt
Under forbehold af Næstved
Byraads og Ministeriet for offentlige Arbejders Godkendelse bliver en Stilling
som,
Havneopsynsmand i Karrebæksminde,
at besætte snarest.
Stillingen, der kan søges af Mænd
i Alderen indtil 40 Aar, lønnes efter den for Næstved Kommunes
Lønregulativs Lønklasse gældende Grundløn (
3000 kr., stigende hvert 2. Aar med 150 kr. til 3600 kr.) samt Reguleringstillæg
- for Tiden 600 kr. for en gift, 200 kr. for en ugift. I Grundlønnen
med Alderstillæg fradrages 5 pct. til Næstved Kommunes Pensionsfond.
Oplysninger Stillingen vedrørende
meddeles iøvrigt ved Henvendelse til Havneingeniøren i Næstved,
Hverdage mellem kl. 11½ og 12½.
Ansøgninger, stilet
til Næstved Havneudvalg, indsendes til Havneingeniøren senest
Tirsdag den 26. Maj d.aA.
Næstved Havneudvalg.
3. Maj 1936:
Den ny Bro i Karrebæksminde
I Aftes kl. 7 lukkedes af
for al Sejlads gennem Kanalen i Karrebæksminde, og samtidig begyndte
Arbejdet med at skyde Broklappen paa Plads. Denne Del af Arbejdet blev
afsluttet i Løbet af Lørdagen, hvorefter Nitterne tog fat
paa deres Arbejde. Man regner med, at Prøvekørslerne kan
paabegyndes i Morgen, saaledes at Kanalen kan aabnes for Sejlads Mandag
Morgen kl. 8.
Den egentlige Indvielse af
Broen finder Sted om en Ugestid
Mandag den 4. Maj 1936:
Den ny Karrebæksminde-Bro aabnet for
Sejladsen
Mange Tilskuere til det afsluttende
Arbejde
Der var livlig Trafik paa Vejen til Karrebæksminde
i Gaar. Næstvederne og iøvrigt mange bilister fra andre Egne
benyttede det gode vejr til at se paa de afsluttende Arbejder ved Broarbejdet
i Karrebæksminde.
Under Ledelse af Broens Konstruktør
og Bygmester, Ingeniør C.G.Jensen, Hellerup, samt Ingeniørerne
Bjerregaard og Thorborg er der de sidste Døgn arbejdet uopholdelig
for at faa Brofaget ført frem og nittet sammen med "Løfteværket"
paa Enøsiden. Ved 9-Tiden Søndag Formiddag var
Broklappen paa Plads, og man kunde begynde Nedbrydning af Støttemaster
og Stilladser ved de bærende Konstruktioner og Maskinanlæget.
Kontravægt vejer 140,000 Kilo
Broklappen er 26 meter høj
Nogen Pryd for Landskabet er den ny Bro ikke med
sin mægtige a-formede Jernbetongalge og det røde Jernværk.
Men, siger Ingeniør C.G.Jensen, den er da i Smag med Tidens Krav
om "Funkis", og iøvrigt bliver Indtrykket ikke saa slemt, naar Broen
først bliver malet.
- Hvor stor Kontravægt er anvendt ved Broen
?
- 70 Tons paa hver side, altsaa ialt en samlet vægt
paa 140 Tons. Da hele Systemet jo skal passes ind paa millimeter, har vi
desuden fremstillet en Del smaa Cementblokke, fyldt med Hestesko, som anvendes
til Finregulering.
- Er Broen nu let at manøvrere ?
- Ja, det gaar ganske nemt. I Manøvrehuset
ved Foden af Broen drejer man bare paa et Haandsving, omtrent som i en
Sporvogn, og Broklappen løftes saa paa et Minut op i sin fulde højde.
Sænkningen gennemføres paa samme Tidsrum. Til Driften anvendes
en 20 H.K. Vekselstrømsmotor.
- Og Belægningen ?
- Det bliver Træ, som De kan se. Paa en mindre
Del af Broen er Belægningen allerede færdig og arbejdet hermed
fortsætter i den kommende Tid. Broens Kørebane bliver 5 m.
bred og paa begge Sider af Kørebanen anlægges 1 m. brede Fortove,
lidt forhøjet i forhold til Kørebanen.
- Hvornaar kan Broen afleveres ?
- Det er ikke til at sige endnu. Vi venter paa Hollænderen,
som skal grave ud ved Hovedpillen, før vi kan bygge Friholderværkerne,
saa før i Juni bliver det næppe. Men i Forvejen er vi jo ogsaa
lidt forsinkede, slutter Ingeniør Jensen med et smil. Valutavanskelighederne
og nu sidst Lockouten sinkede os i ikke mindre end 7 maaneder.
I aftes ved 8-Tiden var man saa vidt færdige
med den resterende Del af Arbejdet, at Broklappen kunde hæves for
første gang (søndag 3. maj 1936), og fra i Morges er Trafikken
gennem Kanalen blevet genoptaget.
Foruden Ingeniør C.G.Jensens Firma har Firmaerne
Thrige i Odense og Kemp & Lauridsen, København, udført
Arbejdet med den ny Bro.
Den gamle Klapbro, som vistnok er den ældste
Bro af denne Type her i Landet, vil blive brudt ned i Løbet af Juni
Maaned.
Efter Afslutningen af Arbejdet i Aftes samledes Lederne med Arbejderne
til et Glas Vin.
I dag er Entreprenør Laur. Andersen gaaet
i Gang med at bygge Tilkørselsramperne til Broen.
Lørdag den 16. Mai 1936:
Arbejdet med at gøre den ny Klapbro i Karrebæksminde klar
til Brug skrider nu rask fremad. Paa begge Sider af Kanalen er Entreprenør
Laur. Andersens Arbejdere i fuld Gang med Opførelsen af Tilkørselsramperne,
saaledes som det es pa øverste Billede, hvor man ser Tilkørselsrampen
paa Karrebæksmindesiden.
Billedet til venstre viser den 26 m. lange Broklap
hejst op for et skib, som skal passere ender Broen. (!)
- Tidspunktet for den ny Bro`s officielle Indvielse
er endnu ikke fastsat, men da det næppe sker, før Kanalbredden
under Broen er gravet væk af den store hollandske Gravemaskine "Gymp",
finder Indvielsen næppe Sted før i Juni Maaned.
Broen er som bekendt konstrueret og bygget af Ingeniør
C.G.Jensen, Hellerup.
Tirsdag den 16. Juni 1936:
Den gamle Bro i Karrebæksminde forsvinder.
Om et Par Dage vil Gymp være naaet frem til
den nye Bro.
Den ny Karrebæksmindebro taget i brug.
I Lørdags kom fra Ministeriet den endelige Godkendelse paa det
ny Broanlæg i Karrebæksminde, og Broen dernede er nu ogsaa
parat til at blive taget i Brug. Opkørselsramperne er færdige
og indhegnede (det brændende Spørgsmaal er bare, hvordan de
vil komme til at virke i Vejtrafikken) og den store Klapbro gennemprøves
hver Dag. Med sin samlede Vægt af 200 Tons gør den et imponerende
Indtryk, og det synes, som Broen nu - efter at være malet - præsenterer
sig bedre og knap saa skæmmende i Landskabet som før. Om et
par Dage vil den hollandske Gravemaskine "Gymp" være naaet frem til
den nye Bro, og man tager saa fat paa Nedbrydningen af den henved 60 Aar
gl. Træbro.
Vaadgravningen skrider iøvrigt planmæssigt
frem, "Gymp" arbejder sikkert og støt paa Uddybningen, men endnu
kan den ikke udnyttes fuldt ud, fordi der kun er en Pram til Bugsering
af de store Fyldmasser, der fyldes ud i Smaalandshavet.
I Løbet af 2 - 3 Dage kommer der imidlertid
en ny Slæbedamper og 2 ny pramme.
Nedbrydningen af den gl. søndre Mole i Karrebæksminde
og Opførelsen af den ny skrider saa rask fremad, at det Tidspunkt
nu kan forudses, da Arbejdet her kan afsluttes og den gl. Indsejling lukkes.
Entreprisen omfatter Flytning af 70.000 kbm. sten, Ral og Træ, og
heraf er de 55.000 kbm. lagt paa Plads.
Af Jordarbejdet er ved Vaadgravningen flyttet 150.000
kbm. Jord, hvilket er betydeligt mindre, end vi havde regnet med, men det
hollandske Ingeniørfirma Den Brejen erklærer, at Terminerne
nok skal blive holdt.
Af Tørgravningsarbejdet er i Kanalløbet
flyttet 250.000 kbm. Jord og paa Arbejdspladsen ved Havnen 270.000 kbm.
saaledes at der ialt er flyttet 670.000 kbm. Jord.
Stadsingeniørens Redegørelse, der fulgtes
med stor Opmærksomhed, viste, at Arbejdet med de store Anlæg
paa alle felter skrider stærkt fremad, saaledes at Havnen vil staa
færdig næste Aar i Juni.
Lørdag den 27. Juni 1936:
Den hollandske Gravemaskine "Gymp", der arbejder i Karrebæksminde,
er nu naaet frem til den nye Bro, og inden længe vil den gamle, "hollandske
Bro", som i henved 80 Aar har forbundet Sjælland og Enø, forsvinde,
for at Gravemaskinen kan arbejde sig videre frem ind mod Fjorden.
Lørdag den. 4. Juli 1936:
Den gamle Karrebæksminde Bros Saga endt.
Nedbrydningen begynder Mandag Morgen.
Den gamle hollandske Bro, som siden 1870 har forbundet
Enø med Sjælland, forsvinder nu. Det var hensigten, at Haandværkerne
allerede i Dag skulde gaa i gang med Nedbrydningen, men af praktiske Grunde
er Nedbrydningsarbejdets Paabegyndelse udsat til Mandag Morgen.
I Løbet af Dagen i Gaar blev Telefonkablerne
og Vandledningerne ført frem til Enø, og i Nat foretoges
Belastningsprøver med den nye Bro. Man prøvede Broen med
Belastninger op til 36 Tons, og Prøverne forløb glat, saa
den nye Bro altsaa staar klar til at blive taget i Brug fra Mandag morgen.
(6. juli 1936).
Gravemaskinen "Gymp" er nu rykket frem til knap
20 m. fra den gamle Bro, og saasnart den gamle Bro er fjernet, rykker Gravemaskinen
ind i Fjorden, hvor dens Lillebror "Hydra" i Øjeblikket arbejder
med Opgravningen ved den ny Dæmning.
Mandag den. 6. Juli 1936:
Den gamle Bro fjernes
I Morgen passere Gymp gennem Broløbet.
Der var Tusinder af Gæster i Karrebæksminde
i Gaar, baade Sydsjællændere og Gæster langvejs fra,
og mange af Gæsterne benyttede Lejligheden til for sidste Gang at
kigge paa den gamle, dekorative Bro. I Morges tidlig begyndte Entreprenør
Carl Jensen Nedbrydningen af Broen, og ved Middagstid var Gelændere
m.n. fjernet, medens selve Brofaget og Pillerne formentlig allerede i Eftermiddag
vil forsvinde, saaledes at Gymp i Morgen kan grave sig gennem det gamle
Broløb.
Ulykke under Broarbejdet.
2 Mand kommet til Skade.
Da Entreprenør Carl Jensens Arbejdere i Eftermiddag
ved 2-Tiden var ved at hale Broklappen paa den gamle Træbro i Karrebæksminde
i Land, sprang en af de svære Staalwirer, som anvendtes under Arbejdet.
Wiren ramte Arbm. Carl Christiansen, Karrebæk, over Skulder og
Hals, saa han blev slynget til Jorden, og Arbm. Carl Jonassen over den
ene Arm.
Der tilkaldtes straks Lægehjælp, og
Falcks Ambulance suste til Karrebæksminde. Jonassen, der kun var
let saaret, kunde selv gaa ind i Ambulancen, medens Christiansen, der iøvrigt
i Dag havde sin første Arbejdsdag hos Entreprenør Jensen,
paa baare maatte bæres ind i Ambulancen, som straks kørte
de tilskadekomne til Amtssygehuset.
Efter hvad det oplyses, er Jonassen kommet forholdsvis
let fra Uheldet, og han kan formentlig allerede i Eftermiddag forlade Sygehuset.
Christiansen har derimod faaet Skulderen alvorligt forslaaet og maa sikkert
blive paa Sygehuset nogle dage.
Paa Sygehuset oplyser man i Eftermiddag paa vor Forespørgsel,
at den ene af de tilskadekomne er kørt til sit Hjem, medens den
anden, Carl Christiansen, er blevet saa alvorligt medtaget af Ulykken,
at han stadig maa blive paa Sygehuset. Han har bl.a. faaet en Hjernerystelse
og muligvis ogsaa et Brud paa Kraniet, og endvidere nogle ret slemme Hudafskrabninger
paa venstre Overarm.
Tirsdag den. 14. Juli 1936:
Færdselsforholdene ved Karrebæksmindebroen.
Politimesteren henvender sig til Sorø Amt om
Forholdene.
Spørgsmaalene om Færdselsforholdene
ved Karrebæksmindebroen synes nu at glide ind i en ny fase, idet
Politimesteren dels har krævet det andet Færdselsskilt ved
Broens venstre Side fjernet i Dag, dels har indbragt Spørgsmaalet
om Færdsels-
forholdene i det hele taget for Sorø Amt.
Om den ny Situation hedder det bl.a. i den Meddelelse,
som Politifuldmægtig Jacobsen i Dag gav Pressen: Politimesteren
har anmodet Havnevæsenet om at fjerne det andet paa Enøsiden
ved Karrebæksmindebroen anbragte Skilt senest i Løbet af Dagen
i Dag. Hvis Skiltet, der virker meget forvirrende for Færdselen,
ikke bliver fjernet i Dag, vil det blive fjernet ved Politiets Foranstaltning.
Da det ikke synes, som Havnevæsenet eller
Byraadet har særlig Hast med Ordningen af de nuværende daarlige
Færdselsforhold i Karrebæksminde og paa Enø, har Politimesteren
nu sendt en Skrivelse desang. til Sorø Amt.
Saavidt Politimesteren.
- Hvad selve det paagældende Skilt, der staar
paa Broens venstre Side angaar, var det ikke fjernet ved 3-Tiden, og fra
Havnevæsenets Side er man vist ikke sindet at fjerne Skiltet indenfor
den givne Frist.
Den ny Havneopsynsmand
I Byraadets lukkede Møde i Aftes, vedtoges
det at ansætte Styrmand Svarre Nielsen, søn af Kaptajn Nielsen,
Næstved, som Havneopsynsmand i Karrebæksminde.
Til Stillingen havde, som nævnt, meldt sig
146 Ansøgere, saa Valget var vanskeligt, navnlig da der blandt Ansøgerne
var mange fuldtud kvalificerede, bl.a. 2 Skibsførere, 27 Styrmænd,
10 Sætteskippere og 17 fuldbefarne Sømænd.
Onsdag den. 15. Juli 1936:
Jorden skred ud.
Skiltesagen i Karrebæksminde løst paa
overraskende maade.
Endnu inden den Frist, Politimesteren havde givet Havnevæsenet til at fjerne Skiltet ved den ny Bro, var udløbet, indtraf der en hændelse, som med et Slag løste hele Trafikspørgsmaalet ved Broen. Under Gymps Udgravninger i Kanalen skete der nemlig langs den offentlige Vej (forbi Bagermester Petersens Ejendom) et større Jordskred, og da der var Grund til at befrygte yderligere Skred, saaledes at selve Vejen blev truet, greb Havnefoged Christensen ind og fik hele den offentlige Vej spærret.
Da Vejforbindelsen til Stranden og Enø naturligvis
maatte opretholdes, fjernede Havnefogeden det omstridte Færdsels-
skilt, og fra i Aftes foregaar al Kørsel til og fra Longshave
og Enø over Næstved Havnevæsens Strandgrunde ret ud
for den ny Bro. I Aftes havde Havnefogeden travlt med at opsætte
ny Skilte dernede til Vejledning for de bilkørende.
Den offentlige Vej vil antagelig blive spærret
et par maaneder.
I Middags besaa Politimesteren, ledsaget af Fuldmægtig
Jacobsen og Overbetjent Ernst L.G. Petersen Færdselsforholdene dernede.
citat slut
Den nuværende bro, bro nr. 4, kaldes ind i mellem for: Græshoppen (verdens største) et malerfirma i Næstved, har malet broen i farver der matcher en græshoppe !
-----------------------------
Til sidst skal blot nævnes, at Mindet el.
Gammelsund i slutningen af 1700-årene, var så tilsandet at
man med forsigtighed kunne komme over den tidligere indsejling til Næstved.
Efter en drukneulykke ved passage af det tidligere Gammelsund, byggede
Enø-boerne en dæmning, ulovligt. Den blev fjernet (Dom ved
Østre Flakkebjerg Herred 12.6.1848) og anden dæmning incl.
en bro blev etableret (1851), senere ændret til en ren dæmning
med rørgennemføring (1905).
---------------------------
Tilbage til oversigten