Kanalen
Kanalen
|
Kanalen
|
Billeder
1
|
|
2 |
|
Havnen, Longshave 1918, bemærk skolebygning (1914-1924)
3 |
|
Forrest i billedet ses et norsk sejlskib med høj
rejsning på besøg i 1918
4 |
|
5
|
|
Man kan af billedet danne sig et indtryk af det travle
liv, som udfoldedes ombord og på kajerne, når skibene
lossede eller lastede. Der kunne ofte være mange flere
skibe liggende i havnen, mens de ventede på losning eller
lastning, eller ventede på rigtigt vejr og vind. En række
af bygningerne ved havnen er let genkendelige. Det store
pakhus og kroen f. eks.
Skibenes laster af varer blev omladet i Karrebæksminde og
med pramme sejlet til Næstved. Denne transport foregik ved
stagning, håndkraft. Først i 1891 blev der stillet
foreslag om, at byrådet erhvervede en bugserdampbåd.
Foreslaget blev vedtaget og man købte damperen "Suså", men
omladning i Karrebæksminde var stadig nødvendig her i
1908-1910.
Omladningen gav arbejde til mange i Karrebæksminde, og
trafikken var fra århundredeskiftet i stærk vækst. I 1900
befordredes der f. eks. 28.00 tons, men dette tal var i
1920 steget til 105.000 tons.
Den besværlige omladning og pramfart forsvandt med
indvielsen af kanalen til Næstved i 1938
6
|
|
7
|
|
8 |
|
9 |
|
På dette billede fra havnen i Karrebæksminde i 1909
dominerer sejlskibene, mens damperen losser kul med i
prammen.
10
|
|
11 |
|
12 |
|
13 |
|
Sjællandssiden havnen, Kbm
14 |
|
Sjællandsside, trælastning i pram
15 |
|
Fiskekuttere, Ålekvaser i Kbm. Toldkontoret
16 |
|
Kluddekogeren og Pramme trækkes igennem kanalen ca. 1906
16a
|
|
Båd søsætning 1891
17 |
|
18 |
|
19 |
|
20
|
|
21 |
|
22
|
|
Dragoner i kanalen, ved kakaofabrikken
23
|
|
Havnen med slæbebåden Suså
24 |
|
Dette billede fra 1918 viser, at der var stor travlhed i
Karrebæksminde.
Adskillige dampere ligger på reden og venter på at losse,
sådan som det sker med det forreste skib, S/S Queen
Alexandra der losser sin last ad slidsker i to
pramme.
25
|
|
Gammel kanal og Martens lade med møllen i baggrunden
26 |
|
Betty på tværs 1950 og lossearbejde
27 |
|
Betty på tværs 1950 og lossearbejde
28 |
|
Havnen ca. 1930. Der losses varer over i pramme, som
skal bugseres til Næstved. Denne trafik ophørte efter
anlæggelsen af kanalhavnen i 1930'erne
29
|
|
30
|
|
To dampere har lagt til ved bolværket i Karrebæksminde
1906
31
|
|
32
|
|
Torpedobådene i Karrebæksminde 1912
33
|
|
34 |
|
35 |
|
36 |
|
Pramdragerne blev i sin tid afløst af slæbebåde. I
stedet for at arbejdsmænd stagede prammene ind til
Næstved, blev arbejdet overtaget af slæbebåde. Også
den gang kostede teknologisk udvikling arbejdspladser
37 |
|
38 |
|
39 |
|
40 |
|
41 |
|
42 |
|
43 |
|
44 |
|
45
|
|
46
|
|
47 |
|
48 |
|
49 |
|
50 |
|
Skibsbyggeri, skib Knudsskov 1932
51 |
|
Ca. 1905
52 |
|
53
|
|
54
|
|
55 |
|
56 |
|
57 |
|
58 |
|
59 |
|
60 |
|
61 |
|
62 |
|
63 |
|
Pramme med papirmasse 1935-1938
64 |
|
Slæbebåden Suså
65 |
|
Maleri af Essendrop ved Svenskerkajen
66 |
|
Tjærelad
Tjæreladet
var et nødvendigt redskab for bundgarnsfiskerne, når
bundgarnene skulle tjæres mod råd og svamp.
Selve
tjæringen foregik i en stor gryde indmuret over en
nedgravet ovn.
Man hentede
den tykke stenkulstjære på gasværket og varmede den op i
tjæregryden, så den blev letflydende.
For at få
de tjæretunge garn, især de store vod og bundgarn op på
tjæreladet brugte man en håndtrukken garnvinde,
der var
anbragt over tjæreladet - en lang skråtstillet
tremmebakke af træ. Herfra løb den overskydende tjære så
tilbage i gryden.
Efter
afdrypning blev garnene kørt til stejlepladsen og hængt
op eller bredt ud på engen eller en stubmark.
Det var et
slidsomt arbejde at tjære garn – ofte uden handsker. Man
brugte sæltran for at få tjæren af huden.
67 |
|
billeder
68 |
|
69
|
|
70
|
|
71
|
|
72
|
|
73
|
|
74
|
|
75
|
|
76
|
|
77
|
|
78
|
|
79
|
|
80
|
|
81
|
|
82
|
|
83
|
|
84
|
|
85 |
|
86 |
|
87 |
|
88
|
|
89
|
|
90
|
|
91
|
|
Fiskekuttere i Kbm
92
|
|
93
|
|
94
|
|
Billeder
95 |
|
96
|
|
97 |
|
98
|
|
99 |
|
100
|
|
101 |
|
102 |
|
103
|
|
104 |
|
Billeder
105 |
|
106 |
|
107 |
|
108
|
|
109 |
|
110
|
|
111 |
|
112
|
|
113
|
|
114
|
|
115
|
|
116
|
|
117
|
|
118
|
|
119
|
|
120
|
|
121
|
|
122
|
|
123
|
|
124
|
|
125
|
|
126
|
|
127
|
|
128
|
|
Billeder
129 |
|
130
|
|
131
|
|
132
|
|
133 |
|
134 |
|
135 |
|
136 |
|
137 |
|
138
|
|
139
|
|
140
|
|
141
|
|
142 |
|
143
|
|
144
|
|
145
|
|
146
|
|
Hyttefade placeret på engen ved De Høje Træer
1997
147 |
|
148 |
|
149 |
|
Billeder
160 |
|
161 |
|
162 |
|
163 |
|
164 |
|
165 |
|
166 |
|
167 |
|
168 |
|
Havnen omkring 1952-1953.
Bil i lodsgården er Frede Knudsens DKW
169 |
|
170 |
|
171 |
|
172
|
|
173 |
|
174
|
|
Havnen med badeanstalt
175 |
|
176
|
|
177
|
|
178
|
|
179
|
|
180
|
|
181
|
|
Kanalen ved Karrebaeksminde ca. 1899
182
|
|
Søndag formiddag ved Karrebæksminde ladeplads ved broen
over kanalen.
183
|
|
Stejler ved kanalen
184 |
|
Kanalen med Rotteøen i baggrunden
185
|
|
Ophalerpladsen ved broen
186
|
|
Kanalen med Den grønne plads i baggrunden
187 |
|
Ophalerpladsen ved broen
188 |
|
Ophalerpladsen ved broen
Ca. 1980
189 |
|
190 |
|
|
|
|
|
|
|