Størsteparten af billederne er taget fra pejlebroen (monkey island) ombord på m.s. "Uno" af Fredericia. "Uno" hører til den mellemstore gruppe af skibe til Næstved, det er 77,25 m. langt, 12,8 m. bredt og stikker 5,5 m. fuldt lastet. Skibet kom til Næstved i ballast fra Irland for at laste maltbyg til Sct. Petersburg i Rusland.
PS.
Den 11. juli 2002 var "Uno" indblandet i en kollission med et andet
fartøj, i Kielkanalen, hvor det sank. Maskinmesteren mistede livet
ved denne kollission.
"Uno" blev senere hævet, hovedmotoren solgt som reservedele og
resten er hugget op i Klaipeda, Litauen.
©©
Lodsen er sat ombord, "l/f 138" returnere.
Karrebæksminde anes forude.
Molerne skal passeres.
©©
Nu er der kun een vej tilbage, og det er fremad.
Nu gælder det om at holde kursen.
Endnu er "pletskud"
©©
Broen er snart passeret.
Byen gennemsejles.
Karrebæk fjord forude, Rotteøen om styrbord.
©©
Christian Sørens havn på bagbord bov.
Kanalen til Næstved anduves.
Der er dybest i kanalens midte.
©©
Luftledningens fri gennemsejling er 33 m.
Svingbroen er åben.
Der er ikke langt til grundt vand.
Svingbroen forude.
©©
Man nærmer sig Næstved havn.
Magle Mølle papirfabrik, til bagbord.
Der svajes i Næstved, ved egen hjælp.
©©
Kaptajn Schmidt og Lods Lassen har lagt
"Uno" klar til lastning, på "Skråkajen".
"Uno" assisteres af havnens slæbebåd "Enø"
"Uno" langs kaj.
p.g.a dens store dybgang efter lastningen.
"Uno" i Karrebæksminde yderhavn, lodslejderen er
sat på bagbord side, snart er lodsen
på vej i land og "Uno" fortsætter mod Sct.
Petersborg i Rusland, Bon Voyage !!
Retur til oversigten