2003 © Ole Nørgaard
P
P & O: | Peninsular & Oriental, engelsk rederi |
P&O: | Protection & Indemnity |
pa: | Particulars average |
Paketbåd: | Skib der fører post, last og passagere i lokalfart |
Pal: | Et stykke jern af form som et komma, der bevæges om en bolt gennem hovedet og falder med den spidse ende ned i takkerne på et hjul, så det hindres i at dreje tilbage. |
Palstøtte: | Solidt lodret træstykke til at støtte ankerspillet, bovspryd og kranbjælker. |
Panamax: | Skib- som er bygget i maksimal størrelse, som kan passere Panama-kanalen, længde/bredde/dybgang har visse max-mål. se også Panmax. |
Panamaklys: | Klys i forende og agterende af skibe, der skal passere Panamakanalen. |
pandi: | Protection and Indemnity |
Panlibhonco: | Vedr. bekvemmelighedsflag, sammentrækning af Panama, Liberia,
Honduras og Costa Rica. Senere er andre lande kommet til, herunder Cypern,
Somalia, Bolivia, m.fl.
Bekvemmelighedsflaget dukkede op første gang efter krisen i Wall street, i begyndelsen af 1930-erne, de første lande var Panama og Honduras, oprettet af Amerikanske rederier, senere fulgte mange andre "internationale" rederier op, herunder flere danske rederier. |
Panmax: | Bulkcarrier på 50.000 - 80.000 tdw. som kan passere Panama-kanalen med fuld last. |
Pantry: | Anretteværelse/rum på større skib, se også Stirrids |
Papegøje: | Oprindelig en lille, som oftest midlertidig mast, med latinersejl, helt agter på hækken. |
Paragrafskib: | Skib konstrueret for en given tonnagestørrelse og effektstørrelse på maskinen, af hensyn til bemandingsreglerne, f.eks. 299.- brt.-coaster, el. 1599brt-motorskib. Disse fremkom i 1960-erne og 1979-erne på grund af de gældende måleregler, besætningslovgivningen. |
Paralellinial: | Instrument til at transportere kurser i et søkort. Består af to ens linealer sat sammen med to korte metalstykker af samme længde, således at linealerne altid er paralelle. |
Paraplyanker: | Paraplyformet anker, anvendes bl.a. af fyrskibe, større sømærker. |
Pariserring: | Lille kovs indsyet i sejldug o.l. |
Pariserring: | se under Grommetring |
Part: | Paralelt løbende dele af tovværk i en talje. Løbende el. halende part, den del at taljeløberen, hvori der hales. eng.: Part, running, hauling part |
Partikulært havari: | Skade på skib, ladning m.m, som følge af en hændelig ulykke. Modsat Gros Havari, se dette |
Partrederi: | Skib ejes af personer, som har indskudt en vis brøkdel af skibets
købs- eller bygge- og udrustningsomkostninger. De vælger en
korrespondrende reder, der står for skibets drift, ligesom de vælger
kaptajnen, der ofte skal være parthaver. Det samme gælder skibsbygger
og provianteringshandler. Deltagerne skal med hele deres formue dække
underskud i forhold til partens størrelse, hvilket betyder, at et
underskudsskib hurtigt må sælges.
Småøernes voksende sejlskibsflåder i 1800-tallet var for en stor del på part. En lokal gårdmand kunne have part i adskillige skibe. Organisationens styrke var personligt kendskab, enkel og billig administration og frie hænder til kaptajnen. |
Paskort:
Passere:
PASTUS: |
Portolaner, se dette, hvor i kompasroser og et net af kompasstreger
er anført, således at man har kunne anvende kompasset, styrer
efter disse streger for at finde frem. se også: kompaskort
En genstand, f.eks. et rev, er passeret, når det er vinkelret på skibets reelle såkaldte beholdne kurs, der er bestemt af den styrede kurs og af virkningen af afdrift og strøm. jvnf. Tværs. Past us |
Patent: | Teknisk forbedring, f.eks. patentblok, en blok, hvor skiven går
på ruller.
Bundmaling kaldes undertiden: patent(maling) |
Patent: | Et af søsessionen underskrevet og udstedt document (søfartsbog) der giver ret til at ernære sig ved søfart. En skibsfører, der forhyrer en matros, modtager hans Patent som sikkerhed for at han ikke kan tage nogen anden hyre. Ligeledes fratager søsessionen patenterne fra de folk, der commanderes til orlogs, for at de ei skulle kunne borthyre sig med handelsskibe. |
Patentglas: | En slags tykt glas, indsat i skibets trædæk eller andre
steder, for at skaffe lys i skibet.
Dette patentglas har givet navn til Koøje. |
Patentfarve: | se bundfarve |
Patentanker: | Stokløst anker |
Patentlod: | Instrument til måling af havdybder på indtil 400 meter, medens fartøjet går normal fart. |
PAX: | Ander ord for passagere, især omkring det maritime transportområde. |
pb: | Permanent bunkers |
PBE: | Person Bil Enhed, om carcarrier |
PBOS: | Planning Board for Ocean Shipping (Brussel). |
P&C: | Private and Confidential, se i forbindelse med certepartier hvor modtager, afskiber og transportører aftaler at hemmeligholde prisen for transporten. |
pc: | part cargo |
PC:
PC: |
Pacific Carriers, Singapore rederi
Period of Charter |
PCC: | Pure Car Carrier, Pre-Carriage Charges |
PCC: | Panama Canal Commission |
PCE:
PCGO: |
Patrol Craft Escort
Part Cargo |
pcl: | Parcel |
PCL: | Pacific Carriers Ltd., Singapore rederi |
pcs: | Pieces |
PCS: | Propulsion Control System |
PCT:
PCTC: |
Percent
Pure Car / Truck Carrier |
pct or pc: | Percentage, % |
pco: | Port, Charters option |
PCWB: | Lloyds register anmærkning, jvnf. overfladebehandlede ballasttanke, f.eks. PCWB+dato. |
pd: | Per diem (per day), Port dues, Paid, Passed |
PD: | Periodisk Dokning |
pdapr:
PDPR: |
Per day and/or pro rata
Per Day Pro Rata |
PE:
PERDIEM: PER SE: |
Periodisk Eftersyn, svarer til klasning, bruges af søværnet
i DK.
By the day By Itself |
pdo: | Physical damage only |
pdopr: | Per day or Pro Rata |
pdpr: | Per day pro rata |
pd stg £: | British pound Sterling (GBP) |
PGM: | Patrol GunBoat |
Pejling: | Vinklen mellem observatørens meridian og den lige linie til en genstand, el. mellem retningen til genstanden og skibets længdeakse. eng.: Bearing |
Pejlkompas: | Kompas forsynet med gradinddelt sigteanordning. eng.:Bearing compass |
PEL: | Port Entry Light, et fyr der lyser i en meget smal sektor, fyret ses først når det skal bruges, anvendes dog som nat. |
PEL: | Pacific Express Line |
PELMATIC: | Svensk konsulentfirma, der i 1995 overtog Knud E. Hansens tegnestue. |
Pelagisk: | Som hører til havet, specielt det åbne hav, latinsk: pelagios |
Pelago: | Hav, græsk: pelago |
Peripler:
Perpendikulær: |
græsk = rundfarter. En slags "lodsbøger" hvor farvande
er beskrevet med diverse oplysninger.
Lodret linie, anvendes ved skibes længde imellem PP; skibets længde i vandet fra forstævnen til forkant af rorstammen, kaldes skibets længde imellem perpendikulærerne. |
Pert: | Tov der hænger i en bugt under råen el. klyverbommen og
hvorpå matroserne står under arbejdet med sejlene, trædetov.
Perten hænger ned fra råen i lodrettte
heste, se dette. eng.: Horse, attached to a yard by stirrups. |
Pertline: | Line hvormed heste trak fartøjer i kanaler og floder.
Mellemsvært, kabelslået tov der bruges til forhaling el. fortøjning af skib. |
Pertykætting:
PHPD: |
Kæde el. tov hvori ankeret hænger under kranbjælken.
Per Hatch Per Day |
P&I-forsikring: | Protection and Indemnity, forsikring. Betegnes undertiden som "Klubforsikring",
fordi den sædvanligvis tegnes i Gensidige forsikringsforeninger.
Denne type forsikring dækker rederen af mod krav fra trediemand.
I Danmark tegnes P&I forsikringen hovedsageligt hos den danske filial
af det Norske forsikringsselsab:
SKULD. |
Piggeronne: | se Klædekølle |
Pik: | Yderste del af gaffelen, til forskel fra kloen, der sidder om masten |
Pikfald: | Tov hvormed nokken af gaffelen (pikken) på et gaffelsejl hejses. eng.: Peak hayard. |
Pikkeronne: | En trækølle, liig en sætkølle, kun at kanterne ere afrundede. Bruges til knobning. |
Pirat: | Sørøver, se også Buccaneer |
PIS: | Port Information System, anvendes af Århus stevedoring |
Pissebakke: | En ribbe er spigret tværs over dækket ved klysene, og det rum, som derved dannes, kaldes pissebakken; dens hensigt er at urenlighed, som følger med ankertouget, der kan afskrubbes og hindres fra at udbrede sig videre paa dækket. |
Pisserender: | Paa begge sider af skibet boug vise kobberør ud igjennem, der inde i skibet have kummer, hvori mandskabet lader deres vand. |
Pindekompas:
Pjækkert: |
En rund træplade, inddelt i 32 streger, på hver streg er
boret en række små huller, hvor rorgængeren mærker
op hvor mange glas el. halve timer, skibet har ligge på forskellige
kurser på en vagt. Styrmanden udregner derefter en generel kurs for
hele vagten.
Kort sømandstrøje. eng.: pea-jacket |
PE: | Rørledning bl.a. til maritimt brug, f.eks. vand/kloakledning, fremstillet af polyethylen. |
PFA Inter Link: | Progressive Fast Analysis Inter Link. System udviklet af Mobil oil med det formål at nedsætte kommunikationstiden for resultater af smøreolieanalyser, og derved reducere risikoen for skader. |
phpd: | Per hatch per day |
pi, p+i: | Protection and Indemnity |
pic: | Person in charge |
Pissepotten: | Mesanbraser, to tovender på nederste del af sejlet. |
PG: | Persian Gulf, se også under AG |
pkd: | Partially knocked down |
pkge: | Package |
p/l: | Partiel loss |
PLA: | Port of London Authority |
Plankekina: | Staterne omkring Østersøen, hvor der i begyndelsen af 1900-tallet blev udskibet store mængder tømmer, især om Finland. |
Platfoden: | 16 - 20 vagten |
Platgattet: | Båd med agterspejl, der går ned til vandlinien |
plc: | Public Limited Company |
Pligt: | Forreste el. bageste tofte i en båd. |
Pligtanker: | Styrbords krananker (hænger i kranbjælken). |
Pligthuggeren: | Den mand, der stadig roer den forreste åre, person med bådshage. |
PL: | Protective Location |
PLG-vessel: | Pre Lay Grabnel- vessel, skib som sejler foran et kabelskib for at rense / klarlægge bunden, hvor søkablet skal lægges. |
Plat for vinden: | Sejle med vinden agterind |
Plat for de gat: | Med vinden lige i agterstavnen, se plat for vinden |
Platting: | Flad fletning af garn, bl.a. til skosåler, plattinssko |
pls: | Please |
Pligt: | Den forreste tofte (sæde) i en åben båd. Et pligtanker lå under pligten. I større skibe hængtes pligtankeret på styrbord side, medens bagbord anker var dagligdags-ankeret, fordi styrbord var den fine side, der hels ikke måtte skrammes. |
Plimsoller: | Betegnelse for usødygtige skibe, se under Plimsoll, Samuel |
Plimsoll, Samuel: | Engelsk filantrop (1824-98), oprindelig jurist, ejede en kulforretning,
1868-80 medlem af Underhuset. Udgav 1872 "Our Seamen", hvori han angreb
redernes samvittighedsløshed mod sømændene ved at udsende
usødygtige skibe højt forsikrede. Fik gennemført flere
love til værn for sømændene, herunder markering på
skibene hvortil de kunne nedlastes.
Ordet plimsoller for et usødygtigt skib er derfor noget misvisende. |
plt: | Per long ton |
pltc:
Pludrian: |
Port Liner Term Charge
Grynsuppe med stokfisk og svedsker, syrnet med eddike, anvendtes i 1700-tallet. |
Plyndergreve: | Et vulgært navn paa den mand, der passer/slagter de levende dyr ombord på de større skibe, 17-1800 tallet. |
Pyntestok: | Pyntenetsstræber, en stræber af træ el. jern under nokken af bovspryd til afstivning af klyverbommen, nedad. |
Plysse: | Pille tovværk i stumper |
pm: | Per month, afternoon: 1200 - 2400, latinsk: post meridiem |
PMF: | Pacific Mediteranean Fareast, container-service-line |
PMMA: | Philippine Merchant Marine Academy |
pmo: | Passing Muscat Outbound |
PMS: | Planned Maintenabce System |
pmt: | Per metric ton |
PO-fyr: | Batteriboks med lille lanterne, (bøjelygte - BL 88). |
Portolankort el.
Portolaner: Portolanmil:
|
ital.: Middelalderligt søkort, især vesteuropa og afrikas
kyst syd for Gibraltar, de ældst bevarede kort er fra ca. 1250: Carta
Pisana og Compasso de Navigare, fra ca. 1300 blev store dele
af nordeuropa også dækket af Portolaner, se også under:
Kompaskort el. Paskort.
1 Portolanmil er = 3,15 naut. mil Håndbog der beskriver et søområde, med diverse oplysninger, se også: Peripler |
Position: | Et skibs beliggenhed/sted |
PoO: | Port of Oresund, samarbejde i mellem København og Malmø (1997) |
pob: | Pilot on board |
poc: | Port of call |
pod: | Pay on delivery, Port of charge |
POEA: | Pilippine Overseas Employment Administration |
POLREC: | Pollutant Recovery Service |
Pool: | Samarbejde under aftalte former mellem flere rederier |
Poolordning: | Fordeling af last eller fragt efter en vis formel. Indenfor konferencer findes poolordninger som forhindre unødig konkurence. |
Poop:
Portugisere: |
Højereliggende dæk agter. eng.: Poop (house).
Latin: puppis=agterstævn
se under: Bidevindsejlere |
Post-Panmax: | Containerskibe med containerindtagende på mere end 4800-5000 stk. TEU`s, skibene er for store til at passere Panama-kanalen. |
ppm: | Part per million |
PR:
Prange: PRATIQUE: |
Polish Register
at pynte, Prange med sejl, ordet staar i forbindelse med prunk og pragt. Licence or permission to use a port, issued by local Healthofficer. |
Pre-Cooling: | Ved lastning af køle/fryse-lster kræves ofte, at rummene før indlastning har været nedkølet til en bestemt temperatur over en vis periode. |
prc: | People`s Republic of China |
Preen: | Et seilmagerværktøj, bruges ved spleisning, udvide huller mv., se også merlespiger. eng.: Pricker. |
Prikker: | Andet ord for lokal afmærkning, g.eks. riskoste, halmkvisker, stager, små tønder ol.. se også under Veder. |
Prikkepenge: | Betaling, der erlægges for udlægning/vedligeholdelse af sømærker, arbejde der i ældre tid blev udført af lodserne, afskaffet 1879. |
Primgjelder: | Drikkepenge til folkene, der losse en kornlast |
probo: | Product/bulk/ore-carrier |
Product carrier: | Specialtankskib til transport af raffinerede olieprodukter |
Profossen: | En underofficer (gl. tid) hvis bestilling var at udføre straffe
på befaling, på strafskyldige, lægge dem i jern og føre
tilsyn med de afstraffede personer.
Profossens arbejde blev senere overtaget af en kvartermester. |
Propellerstrut: | Udvendig støtte for propelleraksel |
PROSHIP: | A.P.Møller-forsøg med skibsledelsen som økonomisk administrator, af skibets drift, afprøvet på 3 gastankere. |
PRS: | Polish Register of Shipping |
Prædikestol: | Kraftig stål- eller jerngelænder fastboltet til dækket omkring stævn og hæk, agter kaldes de ofte pushpit |
po-po: | Push-on/push-off (type of ship). |
pp: | Picked ports, On behalf of (per procurationem), perpendiculars |
PPC: | Precision Pressure Calibrator, trykkalibratorer til diverse pumpesytemer |
pp(d): | Prepaid |
ppi: | Policy proof of interest |
ppt: | Promt |
Praje: | At råbe, kalde op |
Pram: | Fladbundet fartøj, til transport især på floder/havne |
Prange: | At pynte, prange med sejl. Ordet står i forbindelse med prunk og pragt |
Prik: | Stage el. gren stukket i havbunden for at afmærke et sejlløb i lavvandet område. |
ProPulse: | Empirisk og semiempirisk beregningmetoder, såkaldt "lifting line" og "lifting surface" ved fremdrivningspropellers beregninger i "den numeriske kaviationstunnel". |
Pryglene: | Talemåde anvendt under Øresundstolden, 1429 - 1857, når
en matros pralede af at have været i Indien og Kina, og ikke have
fået prygl i Helsingør, regnedes han ikke for at have
faret til søs.
Ordet opstår med baggrund i prügelknabe, prygledreng, dreng som skulle modtage de prygl Fyrstesønnen havde fortjent, (syndebuk), når skibe anløb Helsingør, hvor kaptajnen skulle i land for at betale Øresundstold, vareafgift, mv, tilbød brokapere (udsendinge fra skibsklarerne) at ordne/hjælpe med at få tingene hurtigt igennem, alle skibsklarerne, også kaldet Kommisærerne, havde deres brokapere på Helsingør bro, for at skaffe kunder. Visse skibe/rederier havde dog i visse tilfælde aftaler med disse kommisærer. Sammenligne kan man med skibshandlere, vaskerier, reparatører m.fl., der den dag i dag har deres brokapere klar ved skibenes ankomst til havn/red osv. |
Præstehullet: | Smal gang imellem proviantrum/krudtmagsin (vulgairt udtryk). |
PSC: | Penang Shipbuilding Corporation |
PSC: | Port State Control, nationale skibstilsyns kontrolmulighed af alle skibe. Udløber fra MoU: Memorandum on Port State Control. |
ps: | Port side |
PS: | Performance Standard (internationale krav til elektroniske søkort). |
PSA: | Port of Singapore Authority |
PSL: | Parallel Side Loader, se også under RSL |
p/s: | Public sale |
psg: | Passing |
PSU: | Pakistan Seamens Union |
PSU: | Polish Seamens Union |
PSV: | Platform Supply Vessel |
pt: | Port, Private terms |
PT: | Pennant Number (NATO skrognummer på militære fartøjer). |
PTI/PTO: | Power-Take-in/Power-take-off (vedr. drift af akselgenerator). |
pto: | Please turn over |
pty: | Proprietary |
PUC: | Pick Up Cat (skubbefartøj udformet som catamaran, anvendes især til skubbeopgaver af store bulk/oliepramme). |
Puld: | Små banker, til farer for søfarten, se også banker,barre |
Pulle: | Pulle, se under Puld |
Pullert: | Støtte, der rager op over dækket eller skanseklædningen til fastgørelse af fortøjninger og andet tovværk eller w. eng.: Bollard, bittire |
Pulpit: | se Prædikestol |
Pulp Temperature: | Temperaturen målt inde i en given vare, f.eks. en oksekrop |
Pulverkrydser: | Øgenavn for glasfiber/plastic fartøj, se også under Kummefryser og yoghurtbæger. |
PUM: | Planned Underwater Maintenabce |
Pumpefisk: | Hullet i trædækket, hvorigennem pumpen føres ned i skibet |
Purre: | Vække folk |
pus: | Past us |
Pyntenet: | Det samme som Pyntestok, se dette |
Pyttingsvant: | Pytvant, et skråtliggende vant, som går fra randen af mærset
nedad og indefter til masten. Ad det kravler søfolkene fra vantet
op på mærsets flade.
holl. Putting= kæde som holder vantene |
PZB: | Polska Zeluga Baltycka (Polferries) |
Pøker: | gl. ord for skibsdreng, omkring 1600/1700-tallet, se også Pøtker. |
Pølseliste: | En liste langs øverste hækbjælke, tværs over speilet. |
Pøs: | Lille spand af træ el. sejldug. En "rigtig" pøs er hvidmalet indvendig og blankskrabet og strøget med lak udvendig, forsynet med blanke messingbånd og påmalet skibets navn. se også: admiral |
Pøserække: | Stativ til pøse ombord |
Pøsestrop: | Tovværk i pøsen (håndtaget). |
Pøtker: | Benævnelse af sømand i middelalderen |
Påmønstret: | Blive ansat på et skib, se mønstre |
Pælepenge: | Alle målte fartøjer, der i København benytter havnens pæle eller bøjer, betaler pr. md. 6 øre pr. ton af skibets målte NRT samt 5 øre pr ton gods, der losses eller lades, medens skibet ligger ved pæle (takst 28.7.1899). |
Pæletræk: | Mål for et skibs- slæbebåds evne til at øve
træk uden at bevæge sig gennem vandet.
eng.: Bollard pull |
Pæhnknæet: | Et tømmer i skæget |
pw: | Packed weight |
Pærehummer: | En forstærkning eller et tykkere sted paa en jagtmast, hvilket ligesom danner en udskillelse imellem masten og toppen. Muligvis anvendt som pynt. |
Pæreskude: | Lille jagt, beskæftiget med at fragte frugt, grønt samt andre fødevarer til København, se også Høkerbøtte |
Tilbage til maritim
ordliste