2003 © Ole Nørgaard
H
h, hr: | Hour |
ha: | Hatch |
h,a or d: | Havre; Antwerp or Dunkirk |
Hakkebræt: | Den øverste krumning af skibets agterspeil,(lønning). Det ligger over enderne af gillingstræer og fyldetræer. |
Hakke i vinden: | Når et sejlskib dtyrer for tæt til vinden/vindøjet, og sejlene står og slår/blafre kragtigt, siges det at "skibet hakker i vinden". |
HAL: | Holland America Line |
Heles Trophy....: | se under "Blå bånd" |
Hale mesanskødet:
Hale ud: |
Efter en hård tørn, kunne skipperen kalde mandskabet sammen
og skænke en dram af snapseflasken, som tak for indsatsen.
At ro kraftigt til, eng.: pull away |
Hallandsfarer:
Halmprik: |
En lap i træ, f.eks. Er et naad blevet vel stort, lægges
et smalt stykke træ i, for at udfylde det, hvilket da kaldes en Hallandsfarer.
Sømærke i smaafarvande, bestaar af en flydende el. i grunden faststaaende stage, som regel forsynet med en halmvisk til topbetegnelse. |
Hals: | Tov i halsbarmen, det nederste forreste hjørne af et sejl. eng.: Tack |
Halse: | Vende et sejlskib med vinden, det samme som at kovende. |
Halse: | Blæser vinden ind på styrbord side, ligger det på styrbord halse. |
Halvdæk: | Bruges paa større aabne sejlbaade, rækker over den forreste del af baaden og gaar agterefter som et bredt gangbræt langs rælingen. Halvdækkets overkant er i flugt med overkant af lønningen, men ovenpaa halvdækket findes gerne et løst sætbord. |
Halv vind: | Under krydsning ligger skibet tæt mod el. klods til vinden som
gørligt; under platsejlads har skibet vinden ret ind agter.
En vindretning, som ligger omtrent midt imellem, kaldes en Halvvind, og
det er altsaa en nogenlunde gunstig vind.
se også under: Rumskøds. eng.: The wind abeam |
Hamp: | Tovværk fremstillet af hampplanten. |
Hanefod:
Handelsflag: |
Y-formet tovforbindelse, el. wire, til fordeling af træk.
eng.: Bridle
Føres paa handelsskibe og benyttes tillige af private institutioner og personer. Det adskiller sig i de fleste stater fra Orlogs- el. Statsflaget, kun enkelte nationer har samme Orlogs- og handelsflag, f.eks. Amerika, Frankrig og Holland. |
Handymax: | Bulkcarrier på 40.000 - 50.000 tdw. |
Handysize: | Bulkcarrier på 20.000 - 40.000 tdw. |
Hanger: | Reb, wirer el kæde fastgjort til mast beregnet til at løfte tunge ting. |
Hansa-skibe: | Hansa-A: loa: 285 ft. br.: 44 ft. dbg.: 15 ft.
brt.: 1750, net.: 910, tdw. 3000
Hansa-B: loa: 335 ft. br.: 51 ft. dbg.: 18 ft. brt.: 2700, net.: 1500, tdw. 5200 Hansa-C: loa: 415 ft. br.: 57 ft. dbg.: 25 ft. brt.: 5000, net.: 2978 tdw. 9400 Bygningen af ovennævnte typer begyndte i 1943, til Danske rederier blev der leveret 21 skibe, fordelt på: 2 stk. Hansa-A, 17 stk. Hansa-B og 2 stk. Hansa-C |
Hanemule: | Slagstiften paa gl. gevær, isættes imellem overmulen og undermulen, disse spændes sammen med muleskruen. |
Hansestæderne: | Hamburg, Lübeck og Bremen. |
HAPAG:
Hapag-Lloyd: Hard tack: Harmonikakøje: HARS: |
Hamburg-Amerika Paketfahrt Aktiengesellschaft.
Tysk rederi, mv. tack = pløk, eng. ord for beskøjt, se også under: seabiscuits En slags etagekøje, køjer indbygget i samme skot der adskiller 2 kamre, hvorved der fremkommer en over og underkøje, denne form for køjer var meget ugleset. Hybrid Anti Roll System, rulledæmpningssystem af balanceklodser. |
HAUL: | Høegh-Ugland_Auto-Liner |
Havbolche: | Søsygepiller (slang). |
Havari: | Skade og tab, der rammer et skib eller dets ladning på havet. |
Havari grosse: | Skade og omkostninger, forsætlig tilføjet skib og ladning
for at søge frelse for en begge truende fare (f.eks. overbordkastning
af ladning, kapning af master etc.) og hvor alle parter - reder såvel
som ladningsejere - bidrager.
se også Gros Havari eng.: General average |
Havarirevers: | Garanti fra ladningsejeren for betaling af havari-grosse-bidrag |
Havblik: | Vandets blanke overflade ved vindstille. eng.: dead calm |
Havgal: | Søsyg |
Havn: | Naturligt el. kunstigt vandbassin; beskyttet mod storm, højkvande og brædning osv. |
Havneassistent: | Medhjælper for en havneleder/havnekaptajn, oftest uddannet som navigatør |
Havnefoged: | se under Havneassistent |
Havnelods: | Håndbog over en havns anløbsforhold, mv. |
Havnelods: | Lods der primært virker i // ved havnen |
Havsnød:
Havnetid: |
Risiko for skibbrud.
Betyder ved Ebbe og flod højvandets forsinkelse p.g.a. lokale forhold. Havnetid som ved Esbjerg er 2 t. 49 min., ved Hamburg 5 t. 15 min., maa lægges til de beregnede klokkeslet for maanens kulmination. |
Havøl: | Skibsøl (slang) |
H & B: | Hands & Brains, dansk maritim rådgivningsfirma |
HHI: | Hyundai Heavy Industries |
Himmellods: | se under Skypilot |
HMF: | Havnens Motorfærger, København, se også CTC |
HMM: | Hyundai Merchant Marine (stort Bilskibsrederi) |
h/c: | Held covered |
hd: | Half despatch, per hatch, per day |
hdl: | Hatch delivery |
HDWTS:
hdwtsbends: |
Half despatch working (or weather) time saved
Half despatch working time saved both end |
Heks: | Et kædeled, som kan åbnes og hvorved man hekser to led af en kæde sammen; hekse en kæde i en ankerketting osv. eng.: schackle |
Hellegat: | Et rum forude i orlogsskibe, hvor bådsmanden el. tømmermanden har sit gods. Afledes af hel (hund / helved) og gat og betyder således et ubehageligt sted, hundehul, helvedshul. |
Helligdag:
Helling: |
Steder på træ el. jern, hvor maleren har glemt at føre
maling på og som således ved deres barhed antyder, at der ikke
har været arbejdet på dem.
Ophalingsbedding. |
Hejse: | Løfte noget ved at hale til sig, i modsætning til at fire |
Hest:
Hestetove: |
Kort tov, der hænger ned fra en rå, og i hvis nederste
ende perten er fastgjort.
Tovværk på enderne af Vindebomme, se dette, for at få plads til flere folk ved gangspillet. |
hf: | Half |
hf: | High frequency |
HF | High Frequency, 3 Mhz. - 30 Mhz (bølgelængde 100 m. - 10 m.) |
HFO: | Heavy Fuel Oil |
hg: | Heavy grain |
hgv: | Heavy goods vehicle |
HGV: | Hygiejnisk Grænseværdi |
h.h: | Havre to Hamburg (inclusive). |
h/h: | Hold/hatch |
hhd:
HHDW: |
Hogshead
Handy heavy dw. (scrap) |
Hive kjølen af vandet: | Ved kjølhaling at krænge skibet saa meget, saa kjølen kommer ud af vandet og skaden paa den kan repareres. |
Hive over: | Tværskibs bevægelse af skibet pga. sø el. dønning rammer skibssiden. eng.: Heel |
hhdw: | Handy Heavy deadweight (e.g. scrap). |
HH-overfarten: | Helsingør Helsingborg overfarten |
HHLA: | Hamburg Hafen & Lager |
HHVW: | Hansestadt Hamburg Marketing og PR-afdeling |
HIP: | Harwich International Port |
Hk: | Hestekraft, måleenhed for effekt |
HK: | Hong Kong |
HLA: | High Level Architecture, simulatorsoftware til øvelser i PC-simulator |
h+m: | Hull and machinery |
hms:
HMS: |
His or Hers Majesty`s ship
Heavy metal scrap |
hl: | Heavy Lift |
Hold: | Et hold matroser afløser et andet, hold afstand, kom på prajehold |
Holde an: | Holde an = fast, holde af = dreje væk fra vinden; holde i mærke= styre i et bestemt mærke/retning. eng.: Hold on |
Hov: | Sætte hov , f.eks. bramstangen om hov er at bringe foden, hoven, af bramstangen på plads, når den tages op, så slutholtet kan slås for. |
hon: | Honorary |
ho/ha: | Hold/hatch |
ho:
HO: |
Hold
Hold, Head Office |
Holde af: | Holde af for vinden - styre således at vinden får større indfaldsvinkel i sejlene. eng.: Bear away. |
Holde ned på: | Styre henimod eng.: Bear down on |
Hovercraft: | Luftpudefartøj, der svæver lige over vandoverfladen på en luftpude, frembragt af kraftige blæsere og drives frem af flypropellere. |
Hoovers: | Øgenavn hæftet på gigantfartøjer, der støvsuger markedet, f.eks. A.P.Møllers "Sovereign Maersk" 7-8000 TEU`s, el. store fiskefartøjer(trawlere). |
Hoveddæk: | Øverste gennemgående dæk, der kan lukkes tæt. eng.: main deck |
hp: | Horse power, effekt, 1 horse power = ca. 745,7 W. |
hPa: | Hektopascal, 1 hPa = 100 Pa |
HPH: | Hutchinson Port Holding, ejer af 4 havne i UK, samt 18 havne world wide |
HR: | Hellenic Register of Shipping |
hrds: | Hampton Roads (New York) |
HRM: | Human Resource Management |
HS: | Havnevirksomhedernes Samarbejdsudvalg (landsdækkende i Danmark). Består af: Det Danske Handelskammer, Dansk Stevedoreforening, Danmarks Skibsmæglerforening, samt Foreningen af Areallejere i Danske havne. |
HSC: | High Speed Craft |
HSS: | Highspeed Service Ships (ca. 40 kn./t.) |
HSC-koden: | HSC-koden er IMO-regelsæt for hurtigsejlende fartøjer, se også HSC |
hsd: | Half shelter Decker |
HSD: | High Speed Data |
HSM: | Helsingør Skibsværft & Maskinbyggeri |
hss: | Heavy grain, soya beans, sorghum |
ht: | Height |
HTS: | Heigh Tension Steel |
h-type: | Hakodate (vessel) type |
hvf: | Heavy fuel |
HVS: | HjemmeVærnsFlotille |
HUET: | Helicopter Underwater Evacuation Training, foregår på Esbjerg brandskole (underlagt Falck`s Redningskorps fra 1998), se også under VUET |
Huggehus: | Sted hvor skibstømmeren opbevarede sine redskaber på træskibsværfterne |
Huk-mænd:
Hukkert: |
To menneskelige figurer der sættes uden på hukstøtterne
som et ornament.
Hukstøtterne afslutter skibets skibsside agter. 2-mastet fartøj, rundgattet. |
Hummergat: | Hul, aflang åbning i et rundholdt (f.eks. bramstang), gennem hvilket der - over en halvskive - løber et tov til at hejse vedkommende rundholdt op i. Kommer af oldnordisk hunbora, hvor hun betyder mastetoppen, altså en udboring i mastetoppen. |
Hummerkasse: | Fiskekasser fra Humberen i UK, har intet med hummer at gøre. Disse "hummerkasser" blev solgt på auktion i hundredvis, efter de var drevet i land på Jyllands vestkyst. ( fra ca. 1870 - 1935). |
Humus: | Ufuldstændig nedbrudte plantestoffer |
Hundekøje: | Køje, delvis stukket ind under dæk el. kistebænk, kaldes også Stikkøje |
Hundevagten: | Vagten fra midnat til kl. 0400. eng.: Middle watch |
Hundsvot: | Øje i den ene ende af en blok, hvortil starten på et taljehal fastgøres. |
Hundeender: | Saaledes kaldes de løse, usammensnoede ender af dugterne og kordelerne paa et nyt toug, hvilke have været fæstede paa krogene da taouget blev slaaet, men som nu, da touget blev taget til brug, bleve afkappede. |
Hundeøre: | Kort strop med øje i enden, fastgjort til underkant af æselhovedet |
Hundeøre: | Naar der sættes en klædning eller runding paa en vis længde af et firkantet stykke træ, kaldes den hulning, hvormed rundingen eller klædningen ved enderne overgaar til fiirkanten, et hundeøre. |
Hunn: | Kurv anbragt på skibets mastetop, i middelalderen, hunn kommer af det oldnordiske ord for mærs. På fransk hedder mærs la hune |
Hus: | At komme i hus, f.eks et tov, en del af et sejl, er kommet i bekneb (nemlig i huset, rammen) af en blok. |
Hydrofoilbåd:
Hyre: |
Båd på bæreplaner, hvilket medfører, at næsten
hele skroget rejser sig over vandespejlet ved høj fart. Længde
20-40 meter, fart 30-50 kn./t., rækkevidde ca. 375 sm.
Det vederlag, en mand faar for sit arbejde i et handelsskib. Hyre kan gives for en hel rejse, men nutildags er maanedshyre det sædvanlige; en saadan beregning medfører dog ikke, at forhyringskontrakten kan opsiges maanedsvis, den gælder altid for en hel rejse. |
Hyssing: | En slags sejlgarn |
Hytte: | Fritstående dækshus, ofte om et hus helt agter på et sejlskib indeholdende rormekanisme, malerskab og lokum for kaptajn og styrmand (i mindre skibe). Skibets rorgænger står da foran hytten. |
Hviler: | Kugle el. cylinderformet sejldugspose, fyldt med korkstumper el. brandgods til at tage stød når man lægger til bolværk eller klapper langs siden af et andet fartøj. se også under fendere. |
hw: | High water |
H & W: | Harland & Wulff, Belfast |
hwm: | High water mark |
hwont: | High water on neap tides |
hwost: | High water ordinary spring tide |
Hyrebasser: | Nedsættende ord for Forhyringsagenter, se dette |
hæk: | Udragende agterende, i ældre tid med et lavt spejl, i nyere tid
ofte afrundet.
I orlogschalup er hækken det lille rum agter, i hvilken kvartermesteren sidder og styrer. eng.: Stern |
Hækjolle: | Jolle der er hejst i to agterudvendte davider. eng.: Stern boat |
Hæl: | Den agterste del af skibets køl. eng.: Heel (foot). |
Hælkiler:
Hængekøje: |
Tykke trækiler, der lægges under skibets kjøl, tværskibs
fra hver side, og hvorpaa der rammes (slaaes), naar skibet skal løbe
af stabelen.
Lavet af sejldug og ophænges om natten under dækket, medens den om dagen sammensurres og stuves af vejen. i de dertil bestemte rum. Set første gang af C.Colombus i 1492 i Vestindien, her kaldtes de: hamacas. eng.: hammocks, se også: brasill beds. Holl.: hängematte. fransk: branle, hamac. |
Højbaadsmand:
Højdæk: |
Forældet betegnelse for den ældste Matrosunderofficer i
et større krigsskib. Han kaldes nu Overbaadsmand.
Dæk anbragt på støtter over egentlige dæk på store sejlskibe |
Højere: | Ikke højere , kommando til rorgængeren, at han
ikke må komme nærmere til vinden.
Modsætning til ikke-lavere. Et skib ligger højere end et andet, når det ligger nærmest ved vinden |
Høkerbøtte: | Lille jagt, hovedsageligt beskæftiget med at fragte spæk, flæsk og andre fødevarer, fra provinsen til København. se også Pæreskude. |
Hønse for Kullen: | Første gang en sømand skulle passere Helsingør, i.f.m. Øresundstoldens dage, skulle han hønse for kullen, skikken der i nogen grad minder om ækvatordåb, bestod i, at den passager el. sømand, der for første gang passerede Kullen, enten skulle bindes til skibsmasten og overøses med vand eller dyppes tre gange i Sundet, hvis han ikke betalte rigelige drikkepenge for at slippe. Skikken ophørte ved Øresundstoldens ophør, 1857. |
Hønserumpe: | Forældet udtryk for et smalt højt opløbende agterskib, englændernes "pinksterned". |
Haardug: | Et slags uldent tøi, hvoraf flagene syes, hvorfor det kaldes flagdug. |
Håndlod: | Blylod på 6-8 pund, med hulning i bunden til talg (bundprøve). |
Håndspage: | Løftestang, der også kan stikkes ind i firesidet
hul i spil til drejning af dette.
eng.: handspike |
Hårdt: | Give hårdt ror, er at lægge roret helt i borde. |
Tilbage til maritim
ordliste