Galionsfigurer el. udsmykning af skibe går
langt tilbage, i oldtiden anså man fartøjer for levende væsener
idet man håbede på at de bevægede sig som fugle, heste,
hjorte osv.hvorfor man anvendte disse figurer som udsmykning, endda dragehovedet
blev taget i brug, da ondt skulle fordrives med ondt, havde man et dragehoved
placeret foran i stævnen, da kunne dragen jage havets uhyrer
bort. I perioden omkring 15 -1700érne var orlogsskibene overdådigt
udsmykket, fra hakkebrædtet og ned til vandlinien var agterspejlet
et mesterværk i udsmykning. Andre steder i verden har man i længere
tid haft markeringer på forskibet, f.eks. påmalet øjne
på fartøjer i Mellem- og fjernøsten, nogle steder anvender
man endog røgelsespinde, alle markeringer på forskibet har
til formål at jage onde ånder væk, beskytte skibet, bringe
det sikkert over havene. En skipper på en kinesisk djunke gav følgende
forklaring på disse øjne, naturligvis på Pidgin-engelsk:
S´pose
no got eye, no can see; no can see, no can walkee! Selve galionsfiguren
kunne samtidig fortælle en historie, der havde relation til rederen
og hans familie.
Mange af disse figurer har været vidner
til meget, før i tiden var galionen den menige sømands sted,
hvor han forrettede sin nødtørft.
©©©
©©©
©
"Ran" (fregatten "Jylland")
Efterhånden ebbede nybygning af sejlskibe
ud, den store brug af galionsfigurer var et overstået kapitel.
I stedet for galionsfiguren begyndte man at påsvejse
rederens mærke / firmasymbol i stævnen, ofte markeret med flere
striber på begge sider af mærket (ofte kaldet: fartstriber).
Disse rederimærker vises ofte på
stævnen, skorsten og rederiflaget, så ingen er i tvivl om hvilket
rederi skibet tilhører eller er i Timecharter for. De gamle galionsfigurer
havde som nævnt navn efter en eller anden relation omkring fartøjet
og kun fremstillet til eet bestemt fartøj, de nyere rederimærker
er ens på alle et rederi`s fartøjer, der er ikke den samme
aura omkring disse mærker, ofte får de mere eller mindre flatterende
øgenavne, f.eks. Rederiet J.Lauritzens kontorflag gik under navnet:
"Pålægsbakken", Mercandia Rederiernes rederimærke (Merkus
vinger, Codans bølger over et anker) gik under navnet: "Fladbukken",
A.P.Møller: "Den syvtakkede" hver tak skulle stå for een arbejdsdag
i ugen, osv. osv.
©©
Skibet "Cutty Sark" blev bygget i 1869, for at blive indsat i the transporten, Kina - England. Cutty Sark var bygget som et hurtigtsejlende skib, når the høsten i Kina gik i gang, gjaldt det om at komme førts til Markedet i London, de første og friske forsyninger gav den bedste pris.
Retur til oversigten