2003 © Ole Nørgaard
C
C Ore 7: | Ore Charter party |
ca: | Controlled Atmosphere, Chartered Accountant, Current |
CAACE: | Comitè des Associations dàrmateurs de la Communautè Europeènne ( fællesorganisation for rederiorganisationer i Europa). |
caba: | Compressed air breathing apparatus |
Cabotage: | Retten til at fragte gods på eget lands havneanlæg |
CACM: | Central America Common Market |
cad: | Cash against Document |
CAJEA: | Counsil of All Japanese Exporters Association |
CARICOM: | Carribbean Community |
CA/RO: | Cargo / roll on |
CASO: | Counsil of American-flag Ship operators |
CBA:
CBM: CBFT: |
Collective Bargaining Agreement
Cubic meter Cubic feet |
CBT: | Computer Based Training |
CBT: | Clean Ballast Tank |
CCA: | Chemical Carriers Association |
CCAF: | Comitè des Armateurs de France (fransk rederiforening) |
C & D: | Collected and Delivered |
caf: | Currence Adjustment Factor |
CALSA-service: | California South America, container liniefart |
CAN: | Controlled Area Network, kontrolleret måleområde især på hovedmaskinanlæg. |
Candela: | se under cd |
CAP: | Condition Assesment Programme, inspektion af skib for at bestemme dets tekniske tilstand, ved optagelse i klasseselskaber, f.eks. LR, DnV og BV. |
Casing: | Øverste del af maskinrum - gennemføring for udstødningsrør (skorsten) og andre installationer. |
cap: | Capacity |
c & f: | Cost and freight |
Cape-size: | Bulkcarrier på 100.000 - 150.000 t.dw. |
Capstan: | Gangspil, med lodret aksel. se også under Gangspil. eng.: Capstan |
Capt.: | eng.: Captain. Dansk: kaptajn, oprindelig militær rangorden på krigsskibe. Øverstbefalende for skibets navigering stod en pilot for, d.s.s. en søkyndig med evnen/kendskabet til at finde vej over oceanerne. |
Catering: | Hotel-restaurant-kioskvirksomhed ombord på et skib/fly. eng.: catering |
Cargoliner: | Lastmotorskib i regelmæssig rutefart |
Caroliner: | Populær coaster (149 brt.) bygget af Marshallhjælp i 1950-60-erne. Første skib blev døbt "Caroline", deraf navnet på typen. |
Carrying Temperature: | Den temperatur, hvorunder afskibet/modtager ønsker lasten transporteret. |
CBC: | Copenhagen Business College, tager sig bl.a. af skibsmægleruddannelsen |
cbd: | Cash before delivery |
cbf: | Cubic feet |
cbm: | Cubic meters |
cbt: | Clean Ballast Tanks |
cb&h: | Continent Between Bordeaux and Hamburg |
CBT: | Computer Baseret Træning |
cc: | Customs Cleared, Current Cast, Civil Commotions, Continent Clause |
C-C: | Cattle Carrier |
CCC: | Combination Cargo Carrier, især om Amerikanske "flydende varehuse", ombyggede ro/ro/conatainerskibe til den Amerikanske navy. |
CCC: | Car Container Carrier |
CCC: | Customs Co-operation Council |
CCL: | Customs Carrier Licens. Licens svarende til lastbilernes TIR, hvor varer kan passere grænser og fortoldes på ankomststedet. |
ccln: | Consignment note Control Label Number |
CCS: | China Classification Society |
cd: | Candela, enhed for lysstyrke (den mængde lys som udstråles
pr. sekund i en given retning fra en lyskilde; SI),1 cd = lysstyrke fra
en lyskilde som udsender lys med èn ren farve med en frekvens på
540 mio. mia. H (atommasse 1,01 u) og en strålingsstyrke på
1/683 W pr. sr (steradian).
I grove træk siges, at een cd svarer til lys fra èt stearinlys. |
c.dk: | Containers Carried on Deck |
ce: | Consumption Entry |
C & E: | Customs and Excise (britisk told/afgift). |
CEC:
Cement: |
Clipper Elite Carriers
Andet ord for skipperlabskovs (slang) |
Cellecontainerskib: | Skib specielt indrettet til transport af container. Lastrummet er opdelt i celler, passende til containermålene. |
CENSA: | The Counsil of European and Japanese National Shipowners Association.London, varetager de Vesteuropæiske og Japanske Nationale rederiorganisationers fælles skibsfartspolitiske interesser. |
Certeparti: | Aftale mellem et rederi og en befragter (tidscerteparti, rejsecerteparti, contact of affreightment etc.)Fransk: Chartepartie, af latinsk: carta partia (delt papir) idet kontrahenterne oprindelig rev dokumentet igennem og beholdt hver sin del som bevis. |
CES: | Coast Earth Station |
cf: | Cubic foot |
cf: | Cost and Freight (sælgeren levere varen fragtfrit/køber betaler assurancepræmien). |
CFC: | Collapsible Freight Container, container hvor ende- og sidevægge kan lægges ned. |
cbf: | Cubic Feet Bale |
cfg: | Cubic Feet Grain |
cfo:
CFR: |
Coast or Channel for orders
Cost and freight |
cfs: | Container Freight Station |
c/wd: | Carried forward |
cga: | Cargoes Proportion af G/A |
cgsa: | Carriage of goods by sea act |
CGT: | Compensated Gross Tonnage, mål som banker anvender i forbindelse med lånetilbud/fastsættelse af CIRR-renten. |
ch: | Customs house |
chabe: | Charters Agent Both Ends |
Chalup: | Mellemstor robåd i orlogsskibe, se også Slup |
Charter: | Befragtning. eng.: Charter |
China Dogs:
ci: CHOPT: CHTRS: |
se under: Staffordhunde
Certificate of Insurance, Consular Invoice Charterers Option Charterers |
CIMAC: | International Council on Combustion Engines, organisation der samarbejder om motorers forbrænding/miljø. |
cirka: | latinsk=afvigelse. Afvigelse i en ladning på +/- 10%, i andre tilfælde ikke over 5%. |
Cirkeline: | Saaledes kaldes et stort, tykt stykke tov, der gaar igennem et hul i roret og bindes med enderne om kovse i to øjebolte, der er fastgjort til skibssiden udenbords, een på hver side af agterstævnen. Cirkelinen forhindre roret at hoppe ud af rortappene. |
chopt. co: | Chartes option |
CIF: | Cost, Insurance and Freight, er betegnelsen i de tilfælde, hvor
et vareparti sælges med alle transportomkostninger inkluderet i vareprisen.
Når der sælges CIF, bestemmer eksportøren valget af transportør frem til den med importøren aftalte destination; Når der sælges FOB, bestemmer importøren valget af transportør fra den med eksportøren aftalte udskibningshavn (Incoterms). |
cifci: | Cost, Insurance, Freight, Commission and Interest |
cif&c: | Cost, Insurance, Freight and Commission |
cifc&e: | Cost, Insurance, Freight and Commission and Exchange |
cif&e: | Cost, Insurance and Exchange |
cif&i: | Cost, Insurancee, Freight and Interest |
cip: | Freight, Carriage and Insurance paid to (Incoterms 90). |
CIMAC: | Conseil International des Machines a Combustion, international sammenslutning af store firmaer der arbejder med store forbrændingsmotorer. |
CIMC: | China International Marine Containers |
ckd: | Completely Knocked down, Cars Knocked Down |
cl: | Clause, Center Line |
cla: | Cargo Loading Adaptability |
"Clermont" | Det første dampskib i fast rutefart (passagertrafik på Hudson River) bygget i New York 1807 af Robert Fulton. |
Clipper: | Amerikansk sejlskibstype med skarpe undervandslinier og stor sejlføring. Alle tiders hurtigste sejlere. Blev udkonkureret af Dampskibene. |
CM: | Construction Monitoring, skærpet byggetilsyn, mht. SDA og FDA, se disse |
CMD: | Codan Marine Division |
CMI: | Comitè Maritime International (Int. søretsforening) |
CMR: | Clyde Marine Recruitment |
cn: | Consigment Note, Credit Note |
CNP: | Fransk rederi i Paris: Compagnie Navale des Petroles |
cnr: | Charters Not Reported |
co: | Consignment Note, Country, Compagny, Certificate of Origin |
c/o: | Care Of |
COA: | Contract of Affreightment. Rederiet forpligtiger sig til at løfte (transportere) et bestemt kvantum mellem aftale destinationer over en længere periode. Fragten betales som et totalbeløb (lumpsum), eller beregnes pr. ton last, som oftest i US $. Rederiet afholder alle skibets drift- og kapitalomkostninger. |
coa:
COACP: |
Cash On Arrivel
Contract of Affreightment Charter Party |
Coaster: | Coaster, oprindeligt et mindre kystfragtskib, men idag (1999) regnes en Coaster for at være et skib i fart på alle have, med en dw på mellem 500 - 5000 t.dw, (op til 1600 BT) |
COB/cob: | Containers, Oil and Bulk (vessel), Close of Business |
Cockpit: | Besætningens åbne opholdsplads, hvorfra der styres og arbejdes, især på mindre sejlskibe. |
cod: | Cash on delivery |
CODAG:
Codans bølge: Codanus: |
Combined Diesel and Gasturbine
se under: Kodans bølge. latinsk = hale. Formentlig slet og ret: hale, bagdel, rumpe (jvnf. latinsk: cauda=hale). Man mener at Pomponius Mela bruger betegnelsen nedsættende om et fjernt, afsides, barbarisk sted, liggende "ved enden=røven af verdenshavet". |
CODOG: | Combined Diesel or Gasturbine |
COFR: | Certificate of Finalcial Responsibility (gælder olietransport til amerikanske havne, i størrelsesordenen USD 1500 pr. dwt.) |
cogsa: | Carriage of goods by sea act |
Colin Archer: | Norsk spidsgattet skrogtype, opkaldt efter konstruktøren |
Collapsible freight
container: |
Container hvor ende/sidevægge kan lægges ned. |
Commercelæster: | Angiver en vægt af 4000 pund (a 500 gr.) og bruges til at betegne et skibs drægtighed. Ved fragtens bestemmelse er man bleven enig om, at ansætte et vist qvantum varer liig en commercelæst, om endog vægten ikke nøigtig er 4000 pund, som 22 tønder korn, 4 piber viin, 18 tønder salt, osv. pr. commercelæst. 1 commercelæst = 2 brt.. |
compas: | Et instrument, som tjener til at vise skibets vei eller kurs over søen. Det skal være opfundet i aaret 1302 af Neapolitaneren de Goia og var af ham kun deelt i 8 streger. |
compl: | Completing |
conc: | Concentrate(s) |
Condemnere: | At erklære et skib udygtigt til at istandsættes, hvilket skeer ved nogle af retten eller øvrigheden udnævnte mænd. |
Conflex-Line: | Skibstrafik imellem US-Gulf og Vestafrika |
Connessement: | Et af skipperen underskrevet beviis for, at have modtaget de deri nævnte
varer, som han forpligtiger sig til, mod den bestemte betaling, at levere
til en mand i en anden havn, end der, hvor connessementet er udstedt.
Der udstedes i det mindste tre (undertiden flere) hvoraf skipperen beholder det ene, det andet sendes til modtageren af varerne og det tredie beholder afsenderen. Tallet angives (på det udstedte) i connessementet, som bestemmer, at naar det ene er opfyldt, ere de andre konnossomenter ude af kraft. Skiønt et certheparti er sluttet, ere dog connessementet nødvendige, fordi de indeholde skipperens tilståelse for at have modtaget varerne; hvorimod connessementet, som indeholder de almindelige bestemmelser i certepartiet, kan giøre dette overflødigt, saaledes som tilfældet er ved en stykgodsladning. Enhver skipper bør være meget forsigtig med at undertegne connessementet, hvilket han ikke bør giøre, førend varerne virkelig ere bragte ombord i skibet; Han kan imidlertid udstede et modtagebeviis (reeipisse), som tilbageleveres af ladningseieren. Skipperen bør ligeledes iagttage, at modtageren af varerne qvittere paa selve connessementet. |
Contrabande: | Handelsvarer, der ei maa indføres i landet |
cons:
CONS: |
Consolidade
Consumption |
Congestion: | Trafikophobning, så der opstår ventetid for transportøren - her rederiet eller befragteren. Der kan opstå ventetider på op mod 6 md.( 1970-erne ved Suezkrisen, opsvinget i Nigeria, Øst kysten af Sydamerika m.fl.) |
Consecutive voyage,CV: | Rederiet stiller sit skib til rådighed for et vist antal rejser, eller så mange rejser som kan nås udført indenfor en aftalt periode. Fragt og udgifter betales efter samme retningslinier som under enkelte rejser. |
consgt: | Consigment |
cont: | Continent of Europe, Contract of Class, Container |
Cont(bh): | Continent, Bordeaux-Hamburg range |
cont(hh): | Continent, Havre-Hamburg range |
Container: | Beholder til transport af gods. Containere fremstilles i forskellige
materialer, f.eks stål, aluminium osv. og skal, hvad dimensioner
angår, følge visse internationale anerkendte standardstørrelser.
Containere er karakteriseret af, at de er indrettet med henblik på mekanisk håndtering, samt at de er tilpasset transport med forskellige transportmidler, f.eks bane, skib, fly, lastbiler mv. Standardmålene ligger på 20 til 45 fods længde. |
Container decention charge: | Omkostning, der beregnes af afskiber i tilfælde, hvor containeren ikke er tilbageleveret inden en bestemt tidsfrist. |
Containerskib: | Skib hvis lastrum er specielt indrettet til containertransport, gennem montering af lodrette spor, slots in bays, til styring og fastholdelse af containere under lastning/losning og under selve transporten. |
Containerskibe,typer: | Feedercontainerskibe: 100 - 499 TEU
FeederMaxcontainerskibe: 500 - 999 TEU Handysizecontainerskibe: 1000 - 2000 TEU Containerskibe, Large: 2001 - 4800 TEU Post-PanmaxContainerskibe: 4801 - 5500 TEU Mega-CarrierContainerskibe: 5501 - ? TEU m.s. Sovereign Mærsk laster mere end 7000 TEU`s (1999) |
Contract of Affreightment: | se COA |
COW: | Crude Oil Washing |
COWAC: | Continent West Africa Conference, se også Fragtkonferencer. |
cop: | Customs of the Ports, Cash on Presentation of Document |
cos: | Cash on Shipment |
COSCO: | China Ocean Shipping Company |
corf: | Certificate of Finansial Responsibilty |
Cots:
Cotton Club: |
En slags hængekøjesenge
uformel samarbejde, Japan/Europa, søfartsattcheèr i Washington |
cp: | Charter party |
cpa: | Closest point of approach |
cpd: | Charteres pay dues |
CPP:
CPT: |
Controlabel pitch propeller
Carriage Paid To |
cpv: | Concrete pressure vessel |
CPU: | Central Processor Unit |
cqd: | Customary quick despatch |
cr:
Crackerhash: |
Crane, Carriers Risk, Credit(Creditors, Charters, Current Rate.
Brødkrummer opblødt i vand, tilsat småstykker af saltet kød, flæsk, lidt løg, evnt. grøntsager fra middagen, evnt. lidt byggrynsmel. Det hele holdt sammen af kabysfedt (se dette) sukker el. sirup. se også under: dandy-funk |
crd: | Discharge at current rate, craned |
cedip: | Columbia River District including Portland |
Crewmas: | Crew Management System, info vedr. besætning ombord. |
CRISTAL: | Contact Regarding à Supplement to Tanker Liability for oil Pollution |
CRM:
CRN: |
Crew Resource Management
Crane |
CRP:
CROB: |
Contra Rotating Propeller, dobbelt skruesæt, hvor hver skrue
bevæger sig modsat af hinanden. Anvendes især ved kombineret
styregrej og skruer.
Cargo Remaining on Board |
Cross Trade: | Fragt af gods i mellem udenlandske havne, også kaldet Trampfart |
CRS: | Coast Radio Station |
cs: | Cases, Cotton seed |
CS: | Call Sign |
CSC: | China Shipbuilding Corporation |
CSC: | Container Safety Convention |
CSCO: | China Shipping Company |
csd: | Closed Shelterdeck ship |
CSG: | The Consultative Shipping Group, er et uformelt samarbejde mellem embedsmænd fra de vesreuropæiske skibsfartslande og Japan, om skibsfartspolitiske spørgsmål. |
csh: | Continous Survey Hull |
CSI: | Critical Speed Indicator, bølgometer i folkemunde, bruges ombord på hurtigsejlende skibe, for at advarer om høje bølgedannelser ved lave vanddybder/fartøjets hastighed. |
csm: | Continous Survey Machinery |
CSM: | Cargo Securing Manual, SOLAS-krav om surringssystemer i ale lastskibe, inden udgangen af 1997. |
CSP: | Commence Search Point |
CSS: | Co-ordinator Surface Search |
CSSC: | China State Shipbuilding Corporation |
cst: | Centistroke, Central storage tank |
CTA: | Container Terminal Altenwerder |
ctc: | Corn Trade Clauses |
CTC: | Canal Tours Copenhagen a/s (tidligere Havnens motorfærger) Tidligere ejet af F.L.Schmidt, overtaget af DFDS i 1999. |
CTL:
CTR: |
Constructiv Total Loss, fartøj o.l. opgivet pga. for store skader/havari
Container Fitted |
ctlo: | Constructiv total loss only |
CTWUEC: | Committee of Transport Workers Union in the EEC |
Cross trade/ Third flag carrier: | Rederi som transportere gods mellem udenlandske havne |
Crude Carrier: | Tankskib til transport af råolie |
CSC: | Convention International Sur la Securite Des Conteneurs, International konvention om containersikkerhed. |
cu: | Cubic |
cum: | Cumulative |
CV: | Commanditaire Vennootschappen, form for Hollandsk partrederi |
CVS: | Construzione Veicoli Speciali, Italiensk firma der fremstiller Reach-stacker og Side-soreaders til containerhandling. |
cwe: | Cleared without examination |
CWM: | Cable & Wireless Marine (UK). |
cwo: | Cash with order |
cwt: | Hundredweight, enhed for masse (vægt) lat. centum
UK: 1 cwt (1 long cwt) = 112 lb. = ca. 50,80 kg. US: 1 cwt (1 short cwt) = 100 lb. = ca. 45,36 kg. |
cy: | Cylinder(s), Container yard |
Cyl: | Cylinder |
Tilbage til maritim
ordliste