Karrebækfjorden var i vikingetiden
en dødsfælde for Venderne.
Kysterne var spækkede med røverborge,
der samarbejdede om udplyndringerne.
Hvor lå Valpladsen for "Slaget ved Næstved"
?
Omkring Karrebækfjorden har der i vikingetid
ligget flere "Søhaneborge", såsom Basnæs, Borgen ved
Carlsgab og Borgen i Bornakke skov, af hvilken sidste Margrethevolden er
tilbage. Og disse samarbejdede ved flere lejligheder, når det gjaldt
om at komme de fremmede til livs. Det fortælles således i P.E.Jensens
Gaunøhistorie, at der endnu da han i 1902 skrev sin bog, i
Sognet levede et meget udbredt Sagn, efter hvilket Høvdingen på
"Bastnees" drev sørøveri i forening med Høvdingen
Carl ved "Carlsgab" og Hr. Reyonson på Gaunø (død 1326).
Det hedder sig således, at når hr.
Carl, der lå fremmest ved havet, så sejlere løbe ind
i Sønderstrand (Krageholmsstrømmen) nord for Dybsø
og Enø, "signaliserede han med flag" såvel Gavnø som
til "Bastnees", og så begyndte jagten !
Indløbene mellem de to nævnte øer
og Svinø, hvor der på "Svinøgården" også
boede en kæk Søhane, lukkedes af deres sejlere, og det blev
ganske umuligt at undslippe; thi mod øst spærrede "Bastnees"
og "Egersborgen" de flygtende vejen, og vovede de sig længere ind
i Vandene mellem Svinø, Kostræde og Køng, faldt de
i hænderne på Høvdingerne fra Køng og Sværdborg,
om de ellers nåede så langt østpå.
Prøvede de flugten op igennem "Salterbierrigvigen",
faldt de som i en snare eller sæk (en lille bugt ind mod Saltø
kaldes den dag i dag for "sækken"), idet høvdingen på
Gaunø og Saltø (og sagtens også i Bornakke) vogtede
vandene, så resultatet blev almindelig Overgivelse og derefter plyndring
af de fremmede - altså de Vendiske - skibe.
Eventuelle "pælespærringer" kan være
anbragt forskellige steder i fjorden, som en ekstra sikkerhed mod angreb
på bopladserne i bunden af fjorden og i åløbene.
Disse sidstes uvelkomne besøg på
de sydsjællandske kyster og indvande fandt jo sted helt op i Valdemar
Atterdags tid, og Kongen nødtes endog til at søge hjælp
hos Hansestæderne for at standse Sørøveriet. Senere
klarede han sig selv, efter at han havde skabt sig en betydelig flåde
gennem anlæg af skibsbyggerier i Vordingborg og på Knudshoved.
Tømmer var der nok af i datidens udbredte skove.
Kongen anlagde forøvrigt en flådestation
på spidsen af Knudshoved, hvor skibene lå meget apropos nær
indsejlingen til de sydsjællandske indvande. At kongen selv undertiden
drev sørøveri er noget helt tredie, der blot understreger
den anløbne moral, som rådede i landende og på vandet
i de tider.
"Bastness" og Svenstrupgaard
Det er ikke meget man ved, om Søhanborgene på disse kanter.
"Bastneesborg", der lå på Dybsøfjordens nordside, kladtes
også "Bastnees Grund", og der findes fremdeles spor af den gennem
murstensfund på selve tomten såvel som i strandkanten.
Man har naturligvis ingen årstal på den første borg,
der blev opført her; men det vides derimod med sikkerhed, at en
Borg af dette navn i 1.halvdel af det 14.århundrede ejedes af den
ansete Basseslægt, efter hvem den nærliggende by "Basnæs",
der dengang alene var fiskerleje, har fået sit navn.
Denne slægt ejede også den betydelige nabogård "Svenstrupgård"
- ikke langt øst for "Bastnees". Om man har begyndt med et "bulhus"
vides ikke; men navnet "Bastnees Grund" kan jo tyde på, at borgen
forholdsvis tidligt er bygget med grundmur, altså sten, siden det
udtrykkelig angives i navnet som noget ganske særligt. Senere blev
borgmurene jo endda temmelig massive.
Hvornår "Bastnees" er forsvundet vides ikke, men Gaunøbogens
forfatter gætter på, at det er Holstenerne, der har ødelagt
den i Danmarks kongeløse tid 1332 - 1346, idet grev Johan af Holsten
bekrigede og ødelagde alle de borge, hvis besiddere ikke erkendte
ham for deres herre.
Dronning Margrethe lagde siden Kronens besiddelser i Basnæs under
Gaunø Nonnekloster. "Svenstrupgård" nedlagdes 1691 af Geheimeraad
Thott til Gaunø.
Nu ligger Basnæs - fjernt fra alfarvej - som et fredens symbol
med sine gårde og huse ud mod fjorden og en fredelig og venlig befolkning.
Men det er Vikingeblod, der kendetegnede de gamle søhaner, og
dette vikingeblod holdt sig temmelig længe, således anfører
P.E.Jensen med Gaunø tingbog som kilde, om en episode fra år
1782 og fortæller:
Skovfoged Johan Pedersen og søn fra Nylandshuset, Lars Kylling
også fra Nylandshuset, og dennes broder Hans fra Basnæs, overfaldt
" i flok og følge" sammen på en båd, bevæbnede
med skydegeværer "paa kapermæssig maade og med sørøvercotume"
2 fiskere fra Kostræde: Søren Larsen og Niels Bødker,
der var ude at stange aal paa deres forstrand ved Kostræde banker.
Under hujen og skrig, truede bemeldte mænd paa livet, satte de 4
"vikinger" ind paa de fredelige aalestangere, saa at disse for at redde
sig for kugler og øksehug maatte springe i søen 80 favne
fra land og med livsfare bjerge dem, hvorpaa de 4 "vikinger" bemægtigede
sig, opbragte og borttoge deres baad med aarer og sejl samt de to i baaden
værende aalejern, hvorefter de førte baaden, som tilhørte
Møller Jensen i Køng Mølle, til Nylandshuset, og icke
vilde dennem denne igjen lavere - hvad altsammen deres sagfører,
Prokurator Mulvad i Mogenstrup Mølle, anfører i sit indlæg
om nævnte overfald, som han kalder "et i vore kristelige tider uhørt
sørøveri, som man næppe skulde tro kunde finde sted
blandt musselmænd, end sige i en kristen stat".
Borgen der sank i dybet
Om sørøveren Carl til Carlsgab er der for så vidt
mindre underbygget historie end vedrørende "Bastnees" og dens ejere,
men følgende historie er skrevet:
Maanen staar rund bag Gaunøs skove. Det gamle slots mure laaner
deres bleggyldne lys og træder ud af de dunkle omgivelser som et
syn - et Middelalderbillede, en mindelse om tider, der svandt - om kræfter,
der ebbede ud, om magt der blev brudt....
Den gamle borg staar tom og tavs - et stoisk Væsen i Sten. Intet
liv rører sig om dens smukke, stilrene mure, intet lys skinner fra
den ud over fjord og løb. Dens mange vinduer og glugger er
sorte - tyst som det gamle kloster, senere de Thotter`s gamle residens,
en Tornerosesøvn - og dog... dog taler det sit stumme sprog
til hvert følsomt sind, der er modtageligt for de stemninger, som
tingene i sig selv bærer frem til menneskeheden, den store, rastløse
flok, der iler gennem tiden, men som har saa godt af at standse en stakket
stund og se tilbage .....
Der lyder en plasken ude mellem sivene, derpaa et dumpt bulder af en aare, der ruller hen over en toft... der skinner lys mellem rørene..... et sært, klart blus, der trækker en en klar ildstribe fra vandoverfladen mod fjordens bund.... og et fartøj glider stille frem over den blanke flade, skubbende ildsøjlen foran sig. Manden, der staar i baaden med den lange stage, bliver saa sær spøgelsesagtig i disse omgivelser, og det hele billede leder tanken hen paa fjerne tiders opfattelse af livets usædvanlige tilskikkelser: Mystikkens tidsalder... Herregud ! Det er jo bare en mand, der er ude at blusse aal - mens hans nærværelse vækker i denne stille aftentime ved det hele kogtende sceneri til live Erindringen om det gamle slots Historie, episoder, over hvilke sagnets taageslør ligger udbredt som maanedisen om øens kyster i denne stund. Jeg falder i tanker ...
Det var en midnatstime for mange hundrede aar siden. Den samme maane
kastede glans over det gamle slot, der dengang var kloster, de samme bølger
omskyllede, det samme blus luede derude mellem rørene - blot var
det er saa stærkt, da ilden dengang næredes af halm og træ
i stedet for som nu af karbidgas. Ejheller havde datidens aalestangere
samme fredelige hensigter som nutidens; thi blusset var tændt af
sørøverkongen Carl, der hin nat benyttede aaleblusningen
som et skalskeskjul.
Hr. Carl var i harnisk ! Nu havde han i aarevis siddet som eneherre
der paa stedet paa sin Røverborg, havde hærget og plyndret
i de Hansestæders skibe, naar de viste sig der i farvandet. Og saa
begyndte Kronen pludseligt at blande sig i sagerne, forbød ham rent
ud at kapre de fremmede skibe. Han maatte vise sin magt paa en eller anden
maade, han maatte have afløb for sin indestængte vrede. De
hellige kvinder i Gaunø Nonnekloster skulle have en ordentlig forskrækkelse
i livet - han skulle vise denne kirkens institution, at dens moralisering
gjaldt til Wandsbeck. Det var h a m alene, der beherskede disse vande.
og som havde de afgørende ord i alle forhold.
Han lod sin ege løbe ind i en rende mellem siv og tagrør,
gik i land paa klosterets grund, slentrede op mod klosterets port og lod
porthammeren lyde mod egeplanken, saa den vagthavende Portner og Urtegaardsmand
skjalv, da han gik mod gittergluggen og spurgte, hvem der gæstede
Klosteret i denne hellige Vigiliestund.
Det er en sølle fiskermand, der ønsker at skænke
klosterets Priorinde aftenens fiskefangst og at modtage Klosterets velsignelse,
lød svaret.
Urtegaardsmanden aabnede en lille dør i porten og lod den fremmede
fisker, hvem han ikke genkendte, træde ind .. I samme nu slog
hr. Carl portneren til jorden med et eneste slag af sin jernstærke
næve. Og saa banede han sig vej til klosterkirken, hvor Nonnerne
just var samlet til midnatsmessen: Nocturnum medianum. Sangen blev
afbrudt, og klosterkirken genlød af fortvivlede kvindeskrig, da
Carl greb Priorinden. Han rev hendes hellige kors af hendes bryst og kastede
det mod gulvet. Priorinden kæmpede mod den rasende røver,
til hendes klæder hang i laser, og hun næsten nøgen
sank besvimet om i hans stærke arme, hvorpaa han med en styg ed og
et djævelsk grin fjernede sig med hendes legeme, mens nonnerne forskansede
sig i deres celler. Han bar hende ud gennem porten og lagde hende paa langs
i sin ege, hvorpaa han stagede den ud mod røverborgen, der laa ved
det nuværende "Carlsgab". Og der mishandlede han hende saa,
til hun en skønne dag døde af græmmelse og skam.
Det skortede ikke paa advarsler fra kirken; men den forbandede sørøver
fremturede i sin synd, og saa skete da det, hvorom de gamle strandjægere
og fiskere der paa egnen endnu ved at berette. Kirken havde forgæves
søgt at faa den røvede Priorindes afsjælede legeme
udleveret, men det sagdes, at Carl havde sænket liget, tilbundet
tunge sten, dybt i løbet. Da bristede tilsidst taalmodigheden og
Forbandelsen udslyngedes mod hr. Carl og hele hans hus og alt det, han
kaldte sit.
En juleaften, just i Vigiliestunden, sank hans borg med alt levende
og dødt dybt i strømmen og der blev blot et bundløst
hul tilbage, som lige siden markeredes af en bar plet, paa hvilken ingen
vandplanter kan gro, og hvorfra der lyser blus. - sært grønligrøde
flammer i stille maaneklare nætter.
De gamle fiskere gik helst langt udenom "Dybet", naar de færdedes
her ved midnatstide, og naar de ildevarslede kvalte skrig lød derude
fra Strømmen, slog enhver god kristen kors for sit bryst. Det betragtedes
af samtiden for galmandsværk, da et par af egnens karle engang forsøgte
at lodde dybden af sørøverens "Gab". De sænkede
et plovjern, fæstet til mange favne reb, men jernet fandt ikke bund
og karlene gav forfærdet slip paa tovet, da de trak et dødningehoved
op med plovjernet, hvorefter det hele sank tilbage i det boblende og sydende
dyb.....
"Sorte Grethes Borg"
Sagnet om Carl fra Carlsgab lever den dag i dag i befolkningens bevidsthed,
men Gabet ligger saa afsides, at turiststrømmen aldrig naar det.
Derimod er "Margerthevolden" i Bornakke skov ofte besøgt af folk
og skovrider Aage Wielandt, Saltø, der administrerer Godsets skove
og som personlig føler megen veneration over for de historiske Mindesmærker,
har frilagt Borgruinen, saa den nu fremtæder i en udmærket
skikkelse og byder paa en udsigt, der er ret enestaaende her i Egnen. Som
Carl uløselig er knyttet til borgen ved Carlsgab er Dronning Margrethes
navn uløselig knyttet til dette sted. Naar jeg beskriver Dronning
Margrethe er her ikke tale om den store dronning Margrethe, skønt
hun vel ogsaa har tilknytning til egnen, men derimod den tidligere Dronning
Margrethe med tilnavnet "Sprænghest" eller "Sorte Grethe", der var
gift med Kristoffer den I., som regerede 1252 - 1259. Hun styrede derefter
riget for sin mindreaarige søn Erik Glipping (Valdemar Atterdags
datter den "Store" Dronning Margrethe regerede derimod fra 1387 - 1412).
Hvorfor kaldte man nu den "mindre" Dronning Margrethe for Sprænghest
? Sagtens fordi hun var en eminent dygtig rytterske. Naar man endvidere
kaldte hende for "Sorte Grethe" saa skyldtes dette, at hun som Pommersk-slavisk
Fyrstedatter havde Slavernes mørke lød og haar. Af dækpladen
paa hendes sarkofag i Doberan Klosterkirke ved Rostock (D) fremgaar det,
at hun har et ægte slavisk Fyshiognomi. Hun døde i 1292. Hendes
navn er imidlertid uløseligt knyttet til Borgen ved Borge Aa, som
Saltøaaen i gamle dage blev kaldt.
Vi har ingen anelse om, hvornaar den er opført - om det er sket
i Vikingetiden eller senere; men en stor Krigsbegivenhed er sat i umiddelbar
forbindelse med denne borg. En kendt historiker, nu afdøde Redaktør
I.V.Christensen i Ringsted har i Sorø Amts historisk Samfunds Aarbøger
1933 skrevet en interessant afhandling om denne krigsbegivenhed,
nemlig "Slaget ved Næstved", der ifølge overleveringen skal
have kostet 10.000 sjællandske bønder livet. Nogle forskere
vil paastaa, at det "kun" var 3.000 og en enkelt er kommet helt ned til
"1800 Kongsmænd og bønder". Det sidste tal kan forøvrigt
efter datidens forhold siges at være stort nok. I.V. Christensen
har i sine undersøgelser - mindre beskæftiget sig med, hvad
der maa siges at være det virkelige tal, end med spørgsmaalet
om hvor slaget har staaet, thi ved Næstved er et vidt begreb. Under
Kristoffer den I. var, siger I.V.Christensen, brydningerne mellem datidens
politiske faktorer, Kongemagt og Bispemagt, dybtgaaende og voldsomme. Kongen
og hans mænd synes at have været beslutsomme, men ikke konsekvense
i deres beslutsomhed. Og mellem hovedlinierne i de politiske kampe krydser
sig andre linier, der viser, at tilfældigheder her paavirket begivenhedernes
udvikling. Men hovedlinien ligger klart nok, og den fortæller os,
at i den politiske kamp stod Sjællands bønder og Øens
stormænd, om end ikke side om side med Kongemagten, medens Bisperne
(Ærkebisp Jacob Erlandsen i Lund og Bisp Peder Bang i Roskilde) med
deres tilhør, kæmpede for de nye gejstlige krav og i denne
kamp ikke tog i betænkning, at tilkalde hjælpere, baade deres
Vassaler og fremmede fyrster. Det udviklede sig til aaben krig, og den
har til vore dage bevaret sit navn efter tidens mest udprægede Krigsskikkelse:
Fyrst Jaromar af Rügen. " Jarmerfejden".
Den 29 maj 1259 døde Kristoffer den I og hans Dronning, Margerthe
(Sprænghest), støttet af Kongens hidtige Førsteminister,
Kanseleren Bisp Niels af Viborg overtog Landestyret i en tid, da Sjælland
(og ogsaa de sydsjællandske indvande) hærgedes af Rügerfyrstens
skarer.
Under den forvirring, der er en følge af Kongens død,
udvikler begivenhederne sig til det dramatiske højdepunkt, som "Slaget
ved Næstved" betegner. Det stod den 14. juni 1259. Redaktør
I.V. Christensen har ikke kunnet efterspore hvor Valpladsen laa. Den kan
have været i bakkerne ved Næstved by og paa "Husvolden". Den
kan ogsaa have været her ved Bornakke. Og der er der mange der mener,
samt at Borgen ved samme lejlighed er blevet ødelagt. Derimod er
det næppe sandsynligt, at de i Bornakke liggende saakaldte "Gesterer-høje",
er begravelsesplads for slagets døde, hvilket almuen har omtalt.
Det er sikkert almindelige Broncealderhøje af hvilke Egnen har en
masse.
Man antager, at "Slaget ved Næstved" kostede omkring 1800 personer
livet, hvor disse er begravet vides ikke med sikekrhed, nogle mener, at
massegraven (ca. 60 personer) på Grønnegades kaserne, kan
stamme fra slaget ved Næstved. Kulstof 14-prøver viser, at
disse skeletter dateres tilbage til ca. 1300-tallet, plus/minus nogle år.
Skovrider Wielandt, Saltø, har engang overfor mig opgjort Egnens
Oldtidsminder saaledes:
4 Dysser, 31 Broncealderhøje, og 1 Borghøj i Skovene,
samt 12 Broncealderhøje paa markerne. Men selv om man altsaa ikke
paa papiret kan finde hjemmel for Margrethehøjens data, saa har
man dog, naar man betræder den, rent umiddelbart en følelse
af, at her er historisk grund.
Dermed skulle vi saa være færdige med Sørøverborgene
ved Indvandene fra Smaalandshavets kyst til Præstøbugten.
Kilde: Redaktør K.W.J.Thureholm, artikel i Sydsjællands
Venstreblad, dateret 7. nov. 1950
Retur til forsiden