"Magle Mølle"
Skibsnavn: | Magle Mølle |
Hjemsted: | Næstved (senere: København, Oddesund og Mariager) |
Call sign: | NDCF senere: OUZU |
Skibstype: | Maskindrevet Pram |
Kontrol nr.: | H 1 |
Brt., 1921
Brt., 1939 Brt., 1946 Brt., 1964 |
39½ commercelæster
94 94 94 |
Nrt., 1921
Nrt., 1939 Nrt., 1946 Nrt., 1964 |
42
47 47 46 |
dw., 1921
dw., 1939 dw., 1946 dw., 1964 |
160
160 160 160 |
Rederi/ejer, 1921
Rederi/ejer, 1930 Rederi/ejer, 1935 Rederi/ejer, 1939 Rederi/ejer, 1946 Rederi/ejer, 1948 Rederi/ejer, 1951 Rederi/ejer, 1953 Rederi/ejer, 1964 |
a/s De Forenede Papirfabrikker, v. T. Zahle, København
("Magle Mølle")
G.E.Hansen, Kragenæs ("Samson" af Kragenæs) A. Saabøll, Aarhus ("Samson" af Svendborg) C. H. E. Hansen, Svendborg ("Samson") K. E. A. Brostrøm, København ("Samson") L.C.Jørgensen, København, a/s Central Cement Transport K.A.Tommerup, Hobro Thyra K.Sørensen, Oddesund N. Limfjordens Sten- og Grus Co., Skive ("Samson") |
Kaptajn, 1925 | H. Frederik Carlsen |
Byggeår: | 1921 |
Bygmester: | K. Andersen, Frederikssund |
Byggested: | Frederikssund |
Byggemateriale: | Eg og Fyr |
Loa.: | 83,7 fod, ca. 26,2 m. |
br.: | 20,9 fod, ca. 6,35 m. (incl. fenderliste) |
db.: | 6,8 fod, ca. 2,0 m. (lastet) |
Maskineri:
1921: 1939: 1946: 1964: |
45 hk. 45 hk. 119 hk. 150 hk. |
Bem.: | Under målingsdækket: 95 brt., fradrag efter
British Rule: 50 reg.t. til maskinrum og 3 reg.tons for besætning.
"Magle Mølle" indsættes fra ny i fart med træmasse (woodpulp)/ kul, i mellem Karrebæksminde og Næstved. Denne fart indstilles ved den nye kanals åbning, 1937 - Paa Rejse fra Redhavnen til Skaktøen i Ballast. Kollideret d. 23.5.1946 i Københavns Havn. Søforhør i København d. 23.5.1946 Kl. ca. 8:00 afsejlede S. fra Redhavnen. S. holdt tæt om Sundmolens grønne Fyr og satte herfra Kursen mod Stubbeløbsbryderens Fyr. Forude saaes et indgaaende Skib, der viste sig at være M/Sk. "Tide" af Fredericia. Der blev afgivet 2 Korte toner med fløjten; men T., der tilsyneladende ikke afgav nogle signaler, syntes at bibeholde sin kurs lige mod S. Da afstanden mellem skibene var 1½ Skibslængde, beordredes S.s Motor Fuld Kraft Bak. Umiddelbart efter tørnede T. mod S.s Stb.s Bov, der blev en del beskadiget. Af den af T.s Besætning afgivne forklaring fremgaar, at da dette Skib, der under Afmagnetisering med Lods ombord var for indgaaende i Kronløbet, saas S. for udgaaende fra Redhavnen. T. afgav en kort tone med Signalhornet og drejede til Stb. Pludselig saas S. dreje Bb. over tilsyneladende uden at afgive Signaler. T.s Motor beordredes Fuld Kraft Bak, men kort efter skete Kollisionen som ovenfor nævnt. Der opstod ingen skade paa T. Anm. Ministeriet maa antage, at Kollisionen skyldes, at man om Bord i S. ikke hørte T.s Signaler og ikke var klar over, at dette skib var under Afmagnetisering. Kilde: Dansk Søulykke-Statistik 1946 Sprunget læk og sunket d. 17.10 1947 paa Mariager Fjord.
|