"Löven"
Skibsnavn: | Löven |
Hjemsted: | - |
Call sign: | - |
Skibstype: | Hjuldamper (Paddle steamer) |
brt.: | 42 commercelæster |
nrt.: | - |
dw.: | - |
Rederi/ejer, 1835
Rederi/ejer, 1836 Rederi/ejer, 1852 Rederi/ejer, 1854 Rederi/ejer, 1856 |
Schweffel & Sons, Kiel (D), nyt navn: "Löwe"
Dampskibsexpediteur Jacobsen, København Orlogsmarinen i Danmark Emil Zeuthen Svitser, København, pris: 7700 Rdl. Skibsbygmester Bech og Consul Michelsen, Rønne |
Kaptajn, 1852
Kaptajn, 1853 |
C.V.Schønheyder
F.Frølich |
Byggested: | England, udrustet i Hamburg (D), 1835 |
Bygmester: | - |
Byggeår: | 1835 |
Byggemateriale: | træ |
loa.: | - |
br.: | - |
db.: | - |
Maskineri: | 40-60 compound dampmaskine |
Bem.: | 1835: "Löven" indsættes i fast rutefart, i mellem: Korsør-Kiel,
2 gange om ugen i direkte forbindelse med Postbefordringen Korsør-Kjøbenhavn
og tillige 1 Gang ugentlig imellem Karrebæksminde og Kiel via Taars
paa Lolland, hvilken Plads dog tidligt blev opgiven paa Grund af Vanskeligheder
ved at anduve den aabne kyst med paalands Vind.
Skibet, der allerede i 1836 overgik til "Generaltoldkammer og Commerce - collegiet", ophørte i 1841 med Farten imellem Karrebæksminde-Kiel og kom istedet for i Route imellem Kiel og Snoghøj via Flensburg, Sønderborg_Aarø - sund, men vedblev dog med Kiel-Korsør Routen til 1845, da det kom i fart imellem Kjøbenhavn-Kiel, alt visende, hvorledes der i hine Dage stadig blev forsøgt Etablering af ny Dampskibsrouter, om end ikke altid med samme held. I 1852 overgik "Löwen" til Orlogsmarinen, men solgtes allerede Aaret efter til Grosserer E.Z.Svitser for 7700 Rbdl. (ca. 15.400 kr.) 1856, Kortvarigt indsat i rutefart i mellem Rønne-København. Kilde: "Fra Hjulskibenes Dage" 1919 1858: "Löven" hugges op |