"Lise Eg"
Skibsnavn: | Lise Eg |
Hjemsted: | Næstved |
Call sign:
Kontrol nr.: |
OXIN
C 748 |
Skibstype: | Coaster |
brt.: | 188 |
nrt.: | 76 |
dw.: | 240 |
Rederi/ejer, 1947 | Rederiet "Herluf Trolle" Næstved. v./ J.E.Madsen, Næstved |
Kaptajn, 1954 | Bjørn Nielsen |
Byggeår:
Ombygninger,1948 Ombygninger, 1949 |
1914
til motorskib til Jagt m. hjælpeskrue |
Byggested: | Alloa, England |
Bygmester: | Archibald Jeffrey & Co. |
Byggemateriale: | Stål |
loa.: | 100,2 fod |
br.: | 20,2 fod |
db.: | 8,5 fod |
Makineri: | 230 |
Kilde: | Næstved Tidende 1948
Danmarks Skibsliste 1948 Fra sejl til diesel |
Bem.: | Engelsk kystdamper indkøbt (1947) og ombygget, første
rejse under Dansk flag:
Drammen (N) - Næstved, med 240 tons papirmasse (Woodpulp). På rejse fra Herøen til Næstved med Salpeter, motorhavari
d. 5.6.1948.
9. december 1950: Partrederiet "Herluf Trolle"s motorskib "Lise Eg" på vej fra Stettin med kul til Næstved, er i snetykningen strandet på Enø rev syd for Karrebæksminde havn. Skibet stod hårdt på grunden, og der gik mange timer, inden det lykkedes at få skibet bragt flot.(Kilde: Næstved Tidende) På rejse fra Stettin til Næstved med kul, grundstødt
d.29.12 1950 ved Sjællands S.-kyst. Søforklaring og Søforhør
i Stege d. 25.1.1951.
April 1954, på rejse fra Nakskov til Stettin, i ballast, opbragt af østtysk marinefartøj, prisemandskab på 3 personer ombord med maskinpistoler. Lise Eg føres til Sassnitz hvor det nøje undersøges. Efter 6 timers undersøgelser frigives skibet, med besked om at holde sig uden for 3-sømile grænsen. Kapt. Bjørn Nielsen undskyldte sig med, at han sejlede den nærmeste vej og ej fulgte tvangsruterne (de minestrøgne ruter), efterfølgende ville han holde sig klar af den østtyske grænselinie. |
ex. navne(e): | Gloucesterbrook + Ben Varrey + Whitestone |