Træk fra Karrebæk sogn - set fra
Karrebæk præstegaard
Præsten i Karrebæk, Jens Morsing,
døde 1596 efter at have betjent sognet i 12 år. På sædvanlig
vis fik enken lov til at bo i Præstegården og nyde kaldets
indtægter mod at holde en vikar i stillingen ( Nådensåret).
Imidlertid gik det ikke så glat med at
få en ny sognepræst. Jens Morsing`s svigersøn, Otto
Christensen, der var Provst i Horslunde på Lolland, ville gerne skaffe
sin broder, Albert Christensen, kaldet. Otto drog - uden tilladelse fra
sin Biskop - fra Fyns stift (Lolland hørte dengang til Fyns stift)
ind i Sjællands stift til Karrebæk.
Her optrådte han nok, som om han var Provst
og bevægede bønderne til at samle sig om hans broder
Albert, og virkelig lykkedes det ham at skaffe Kaldsbrev på Karrebæk
til sin broder.
Men så gik den heller ikke længer.
Det var nok andres mening at Peder Reedz`s søns Tugtemester (Lærer)
skulle have kaldet, og Bispen havde efter aftale med Peder Reedz til Hørbygård
befalet Mester ( Magister ) Jørgen i Næstved i Provstens sted
at skaffe ham stillingen, men dette forspildtes, fordi Otto Christensen
havde en del af bønderne med sig. Det kom til et sammenstød
mellem Peder Reedz og Otto Christensen, ved hvilket Præsten trakterede
herremanden med utilbørlige ord, som ikke sømmer sig en ordets
tjener.
Til sidst gik sagen til Kongens (Frederik II)
afgørelse, og 29. marts 1577 kom der brev fra Kongen til Lensmanden
Knud Urne i Vestlolland og til Ordensbispen Jacob Madsen, om den dristige
Præst fra Horslunde. Otto nægtede ikke, at han havde gjort
tjeneste i kirken, skønt det var mod loven og uden Bispens samtykke.
Men der var 15 af Karrebæks Sognemænd, som ville vidne om hans
uskyldighed, dem havde han ikke fået tid og "Respit" til at
føre på tinge. Den tjeneste, han havde gjort, bestod i, at
han havde efter anmodning besøgt et sygt menneske i Præstegården,.
hvor den afdøde Præst`s enke boede.
Albert Christensens kaldsbrev blev kendt ugyldigt;
ved at skaffe sin broder et ulovligt Kaldsbrev var en anden (nemlig Tugtemesteren)
bleven fortrængt fra et lovligt kald.
Ved dom i Naksov var det fastslået, at
Otto Christensen havde forbrudt sit kald i Lolland. Denne dom stadfæstede
Kongens Retterting, som var den tids Højesteret. Karrebæks
sognemænd var også begyndt at blive betænkelige, eftersom
sagen udviklede sig, og mente til sidst, at Otto ikke uden Bispens bevilling
kunne befatte sig med tjeneste her på Sjælland.
Men Albert, broderen med det ulovlige kaldsbrev,
hvad med ham ? Så vidt det kan skønnes, måtte han forlade
Karrebæk og drog vistnok til Falster - så langt om længe
fik Sognet en "Lovlig Præst".
Der findes ellers ikke ret mange gamle breve og
dokumenter, som kan fortælle os noget om Karrebæk sogn for
400 år siden. Meget er gået tabt ved skødesløshed
og ligegyldighed ved ildebrande osv., hertil kommer, at Kirkebøgerne
ikke er ført helt godt.
1668 brændte Præstegården,
og kort efter døde Præsten, Mag. Jacob Pedersen Lynge. Mærkeligt
nok havde han ike giftet sig med Formandens Enke (formanden hed Gregers
Lauridsen, som døde 1650). Lynges kone hed Kirsten Tausen.
I april vurderes indboet efter den skadelige
ildebrand, af Jens Nielsen og Peder Laugesen. Af ædle metaller (guld
og sølv) var en guldkæde, en diamantring, et lille smykke
med 8 små diamanter, et sølvsejserværk (ur), en sølvkande,
7 sølvskeer, 2 små sølvkander, 1 forgyldt sølvbæger
- noget af dette var sat i pant dels i Næstved, dels i København.
Så havde Morten Kandestøber i Næstved
fået 4 lispund ( eet lispund=7,936 kg.) godt, smeltet tin - desuden
fandtes 15 tinfade, 20 tintallerkener, 1 tinflaske på 4 potter (
1 pot= 0,966 li.), 2 tinkander, 1 tinsmørkande, 3 sovseskåle
og - et tin-sengebækken.
Af messing var 5 lysestager, 2 kedler, 1 senge-bækken,
1 øse, 2 fyrbakker, 1 dørslag og 1 morter.
Af kobber fandtes 1 bryggerkedel på 2½
td. (1 td.=131,39 li.), 3 gryder og flere mindre kedler.
Vi går så ind i stuerne, idet vi
husker på, at datiens møbler mest var bænke, kister
og senge. I dagligstuen stod en stor træseng, 2 kistebænke
med lås, 1 lille stenskive (bord) med ramme om, 1 andet bord med
2 skuffer, 1 sort beslagen kiste, 1 slagbord, 3 små træskamler,
3 spinderokke, 1 jernkakkelovn med 4 messingpiller, 1 vugge, 1 Flamsk bænkedynd
med skind under samt et lille vråskab (hjørneskab).
I den lille stue var også kakkelovn, her
var stillet en kurveseng, 2 lave, syede stole, en gammel højstol
og et lille spejl.
Der var godt med linned, Damaskes duge. Hørlærred,
drejl og blågarn, ja et par Klosterlærreds-lagen med kniplinger
på; dertil mange olmerdugs dyner og puder.
Præstens gangklæder omfattede 1 grågrøn
Samarie, 1 klæderok (frakke), 1 hel atlaskes klædning, 1 flosset
Kjortel med Flos under skødet, 1 rød Kattuns trøje.
Vognene omfattede 1 beslagen kurvevogn, 2 trævogne
og 2 slæder. Af heste var der 2 køreheste, 3 små heste,
6 hopper og 6 føl. Kvæget bestod af 10 køer, 3 kvier
over 3 år, 3 par studlinge, 1 ungtyr, 4 fjorkalve, 19 får med
lam, 17 geder, 18 kid, 2 bukke, 11 svin og 5 gæs.
Præstens bogsamling talte ca. 100 numre
og bestod mest af teologiske skrifter samt nogle Lægebøger;
en del beroede hos hans formands enke i Lille Næstved.
*
Den nye Præst, Cornelius Povelsen, overtog
ikke alene Kaldet, men også Formandens enke og hendes børn.
Han må have været ganske ung - 22 år - da han tiltrådte,
og i 44 år virkede han i Karrebæk sogn, fra 1666 - 1668 dog
kun som medhjælper hos Lynge. I juli 1680 døde "den hæderlige
og gudselskende Matrone" Kirsten Tausen, og i februar 1681 holdtes
skifte efter hende.
Med sin første mand, Jacob Lynge, havde
hun 3 døtre og 1 søn. Sønnen, Christen Jacobsen, var
19 år, men man vidste ikke, hvor han nu var. En datter, Anna, var
gift med en præst i Norge. Så var der Johanne (22 år)
og Kirsten (14 år). På børnenes vegne var mødt
deres morbroder, Claus Tausen, Kgl. Majestæts Kancellisekretær.
Det var et godt bo i alle måder - mange diamant- og guldsager, 1
lille kontrafej i guld, perlearmbånd osv. I alt vurderes det til
1452 daler. Det må have været en flot begravelse, Cornelius
Povelsen gav sin kone, den kostede 275 daler. Af særlig affektion
lovede præsten, at give de 2 yngste døtre hver 100 daler
ud over den søsterlod, der tilfaldt dem. Det skrev han under på:
Cornelius
Povelsen.
Går vi så over til Degnen, er billedet
et andet. Her er ikke velstand, men de havde dog det daglige brød.
1647 opgiver Degnen, Peder Hansen, at der er 55 tiendeydere. Han får
46 skæpper (1 skp.=17,39 li.) rug, 46 skæpper byg og 16 skæpper
havre. 116 brød om påsken, 36 børster (skinker) fed
flæsk, 3 halve svin, 16 halve gåsekroppe, 16 medister og 47
snese æg, så sulte behøvede de ikke.
Per Degn og Jacob Madsen i Karrebæk var
gift med 2 søstre, Ellene og Karen Lauridsdatter fra Næstved.
Da søstrenes fader, Laurids Stenhugger, døde, mente de, at
de skulle have mere i arv, hvorfor Degnen og Jacob Madsen indstævnede
Borgmester Niels Hvid og Byfoged Anders Enevoldsen. Dommen kom til at lyde
på, at der ikke skulle udredes mere til de to. Ved Ellenes død
ægtede Degnen Maren Lauridsdatter. 1679 døde Peder Hansen,
enkens lavværge var Jacob Bang, der nu virkede som Degnens medhjælper.
Det var efterhånden pålagt degnen
at holde skole - hvorfor der byggedes til Degnstaven, men adskillige degne
følte hverken kald eller lyst til skolearbejdet og antog en substitut.
Senere ansattes en skoleholder.
Degnens bo vurderedes til 71 daler. Begravelsen
kostede 12 daler (man kan sammenligne med præstekonens begravelse
året efter). Degneboligens istandsættelse (den tilhørte
Saltø gods) ville andrage 54 daler. Så skyldtes der familieskat
og krigsskat. Anden gæld androg 31 daler, som der ikke fandtes midler
til, men enken Margrethe lovede at betale tid efter anden og fornøje
kreditorerne, såvidt hun kunne tjene og skaffe.
Den ny degn, Anders Nielsen, var student ligesom
sin formand. Han blev gift med Peder Hansens svigerinde, Maren.
Samme år som han tiltrådte, begyndte
han at føre en kirkebog 1679 - måske det ikke
har interesseret præsten så meget. Medvirkende har det øjensynligt
også været, at Anders Nielsen blev i høj grad økonomisk
afhængig af præsten, der sad godt i det og kunne låne
penge ud ikke alene inden- , men også udensogns, bl.a. lånte
han Fodbypræsten 100 daler. Maren Degns bar mange af sognets børn
til dåben ligesom præstens kone.
I præstegården havde de Kristentøj,
noget jævnt og det fineste af atlaskes med kniplinger om, dertil
en lille Gyldenstykke Kristenhus. Det blev sagtens - mod en
lille godtgørelse - anvendt ved mange dåbshandlinger.
Da Maren døde natten før Langfredag
1703, var hendes 2 søstre Margrethe, enke efter Peder Hansen (en
søn Laurs Nielsen) og Boel Lauridsdatter gift med Peder Hemmingsen
i Karrebæk. Arvingerne, de fik rede penge af Anders Nielsen som overtog
gælden. Degnen giftede sig nu med Pernille Mathiasdatter.
Vi går nu ind i Degnehuset og ser, hvad
der fandtes. I stuen stod en stor himmelseng med masser af dyner og hørlærredslagner,
desuden stod der bænke og kister. I kammeret ved køkkenet
var en egeseng med egestolper, olmerdugsdyner og 4 stykker grønt
hjemmegjort til sparlagen og kappe. I kammeret oven for stuen fandtes kister
og skrin, kobber og tin, fade og tallerkener.
I køkkenet stod en bryggerkedel med hat
og pibe, den vurderedes til 14 daler og var sat i pant til præsten.
Meget hjemmevævet fortæller om husflid.
Degnen ejede personligt 3 hørlærreds skjorter, 3 halsklude
af fint hørlærred, 1 gammel klædeskjole og en ny af
hjemmegjort tøj, 1 daglig dragt, også af hjemmegjort, 1 par
sorte uldne strømper, 1 nathue af blåt taft, 1 par sølvspænder,
1 par skjorteknapper af sølv og et lille sølvbæger.
Af husdyr bemærker vi: 1 par små,
sorte heste, 4 køer, 10 får, 3 svin, 4 grise - alt boet sættes
til 174 daler. I midlertid havde præsten Cornelius 107 daler til
gode, tolderen Christoffer Henningsen havde lånt degnen 10 daler
til at købe hør for, begravelsen kostede 24 daler. Heldigvis
havde degnen forbedret meget på boligen med egetømmer, således
at Ridefogeden på Saltø, Otto Jørgensen kun krævede
4 Slettedaler til reparation af huset. Enken Pernille ønskede 24
daler til sin begravelse.
Præsten Cornelius og tolderen Christoffer
skulle have indseende med, at det øvrige svaredes efterhånden
til arvingerne. Der blev et overskud på 24 daler, hvoraf enken fik
12 daler og de øvrige arvinger andre 12. Alt dette fremgik af skiftet
efter Anders Nielsen i 1710.
Karrebæk Sogn, Kirkebog 1679, (døde først fra 1716 - )
Peder Hansen
Jacob Bang |
Født ca. 1608, student fra Slagelse 1630.
Var her 13.9. 1647. Død og skifte 27.6.1679 Gift 1.) Ellen Laursdatter fra Næstved Gift 2.) Maren Andersdatter. I hans tid og senere til ca. 1700, var Jacob Bang substitut i Sognet. |
Anders Nielsen | Født ca. 1650, student fra Næstved 1671.
Degn her 1679. Ved Skyldsætningen på den tid anføres, at degnestavnen med 1 td. 7 skp. 2 fkr. 2 alb. hartkorn var bortlejet. Død og skifte 3.2. 1710, hvor hans indtægt er anført til 37 rdl. Gift 1.) Maren Laursdatter, død 6.4. 1703 Gift 2.) 23.10 1703 her med Pernille Mathiasdatter Foss (gift med efterfølgende degn). |
Elias Christoffer Bech | Født 1.1. 1682. student fra København.
Beskikket af Gehejmeraad Mathias Numsen 21.1. 1710, opgav 1738 sin indtægt til 97½ rdl. Død 1.9. 1751 Gift 1.) med forgængerens enke Pernille Mathiasdatter Foss, død 12.9. 1740, 64 år. Gift 2.) 5.7. 1741 i Hyllinge med Anne Christine Simonsdatter Been, begravet 14.2. 1781, 75 år. Hun søgte oftere om hjælp, men fik 1752 pålæg om ikke at overlæsse Biskop Hersleb med klager om hendes fattigdom. |
Jacob Camstrup | Født 1712. student fra Næstved 1732.
Skoleholder i Budstrup 1742, beskikket 1751 og opgav 1770 sin løn til 102 rdl. Boligen brændte tilligemed 6 gårde i byen 16.6. 1777, og der tillodes ham den sædvanlige hjælp til genopførelsen. Død 17.9. 1794. Kort før sin død 4. aug., stiftede han et legat på 175 rdl., hvoraf renterne skulle uddeles til de mest nødlidende i sognet. Gift 1.) 8.11. 1748 i Fodby med Anne Kirstine Sternfeldt, født 1715, begravet 3.12. 1784. Gift 2.) 23.11. 1785 her med Anne Kirstine Meisler, død 22.6. 1789, 56½ år gl. |
Christian Ludvig Hoffmann | Døbt 12.4. 1771. Faderen var Degn i Hyllinge. Student.
Beskikket og aflagde ed for Biskop Balle 19.12. 1794.
Død feb. 1828 (Landemoderarkivet). Gift 25.8. 1806 her med Anne Bisserup født i Slagelse 11.6. 1778, død i Køge 1.3. 1842, datter af købmand senere skoleholder Rasmus Bisserup (død 22.5. 1805, 54 år gl.) og Dorthe Christensdatter (død her i degneboligen 18.10 1817, 64 år gl.). |
Sejladsen til og fra Næstved foregik dengang
gennem Mindegabet i mellem Longshave og Enø. 1613 afgav Karen Rostrup
(gift med Peder Reedz) på Saltø efter Kongens anmodning, et
stykke jord ved Mindegabet, hvor der på Lungshave-siden blev opført
en Toldergård. Her ansattes så Kgl. Majestæts Tolder,
en Kontrollør og en Tolderkarl. Ikke langt fra lå Mindehuset,
hvor Lodsen boede. 1682 viedes Knud Jørgensen og Anna Jørgensdatter
af Mindehuset. Samme år anføres Sabine Tolders som bar et
barn til dåb; Christoffer Henningsen, visiterer, og hans kone Else,
var også nærværende. Da visistereren 1670 havde barn
i Kirke, bar Sabine det, og tolderen Johan Ludvig var fadder til den lille,
der døbtes Margrethe Elisabeth Christophers - datter.
Det var i hine tider på mode, at finde
så fornemme faddere som muligt, hvilket måske også kunne
have visse fordele. På dette område synes at have været
et helt kapløb. Da Urtegårdsmanden på Saltø,
Henrik Vitt, 1679 fik en datter døbt, bar præstekonen Kirsten
det, og blandt fadderene var Borgmester Zacharias Hansen i Næstved.
Og 1684, da Morten Hansen, skrædder i Karrebæk, skulle have
et barn døbt Kristent, bar Alhed, Præsten Cornelius Povelsens
anden hustru, det. Fadderne var: Assesor Hans Bøfke (fra Førslev),
Generalfiskal Jørgen Bøfke, Landsdommer Pasbjerg og Præsidenten
Jørgen Otto fra Norge. Rimeligvis har skrædderen eller hans
kone tjent hos de pågældene.
1673 viedes Anders Madsen, Kgl. tolder, og Sara
Kousis. Der kom mange børn til verden i Toldergården, og fine
faddere var indskrevet: Borgmester og Rådmand eller rige Handelsmænd
(f.eks. Vilcken Hornemann) fra Næstved eller endnu mere: Adelige
fra Saltø: Oberstens frue, Vels, Fru Numsen, jomfru Eleonora Numsen,
osv. Det vil senere ses, at præsterne og degnene i Karrebæk
troligt fulgte dette fodspor. Forøverigt blev der senere megen forbindelse
mellem Toldergården og Præstegårdens beborere.
Mærkelige navne støder man på
fra disse år: Riedzel, Thun, Nisse og Koch.
Endnu 1678 lå den gamle kirkelade (hvor
tiendekornet samledes) i byen, her boede Niels Hansen og Anna Pederdatter.
Året efter, at degnen Anders Nielsen var
død, døde Cornelius Povelsen, så sognet fik ny Degn
og Præst. Degnen, student Elias Christophersen Beck, rykkede ind
i degneboligen, og Bendix Meisner Faxøe i Præstegården,
hvor han var velkendt, eftersom han i flere år havde været
medhjælper hos Cornelius. Han overtog gården for 420 daler,
heraf stod 150 daler i Vartov, og resten skulle udbetales Alhed Cornelius,
Enken. Hendes efterløn kunne de ikke rigtig enes om, så Provesteretten
måtte 1712 til Karrebæk Præstegård for at mægle.
Her fastsattes, at Alhed Etinger (enken) skulle have 38 slettedaler årlig
af Faxøe.
Knap var Elias Beck bleven degn, før der
kom megen trætte mellem ham og general Mathias Numsen på Saltø
og med Præsten. Der havde nok været en kontakt mellem præsten
Cornelius og Elias Beck, hvorefter den sidste havde lov til at bruge 4
skæpper af præstens jord til at så i. Den kontrakt var
bortkommet, sagde degnen, engang i høstens tid havde Cornelius kaldt
ham ind til sig og sagt: Der er en skriftlig forening mellem os, tager
den til jer. Beck bad præsten beholde den, men denne svarede: Nej
jeg vil ikke have den i mit hus, tager den.
Det hørte præstens kone. Så
tog Beck kontrakten og gik ind i skolen og lagde den i vinduet. Den blev
borte, og siden har den ej kunnet findes.
Mellem præst og Degn var forholdet mindre
godt. Til sidst måtte de to kamphaner for provsteretten. Her forelagde
Faxøe sin anklage mod Beck: Denne havde af egen magt og myndighed
fra prædikestolen lyst om ungdommens læsning. Ja, svarede Beck,
det var sket af vanvare og skulle ikke ske mere.
Så ville degnen heller ikke gå med
Provstebrevene, og når præsten havde sendt bud til ham og bedt
ham komme med Skriftebogen, kom han ikke. J, han havde ligefrem været
uhøflig over for Faxøe og sat sin hat på. Da præsten
påtalte dette svarede Beck: Jeg har betalt min hat og har lov at
sætte den på, når jeg vil. Der kom forlig mellem mellem
de to - men sognefolkene har nok godtet sig.
Samme år mageskiftede Faxøe og Mogens
Koch i Karrebæk noget jord. Til Koch afstod præsten 1½
ager jord med forpløjning dertil på Gedemosehøj i Syvhøjmarken
og fik i stedet for et stykke af Koch`s mark, som i Cornelius Povelsens
tid blev indtaget til præstens have - mod at Cornelius
eftergav bonden hans tiende.
Ellers optræder en husmand, Roland Pedersen,
ofte i Kirkebogen. Nogen almindelig husmand har han næppe været.
To gange har han været gift, og med tiden blev han også skipper
en velhavende mand. Ved hans børns dåb optræder folk
fra Præstegården og Toldhuset.
I Karrebæk boede en præsteenke, Madame
Beesche, hun havde flere voksne børn, der døde i en ung alder,
således begravedes 1720 Jytte Dorthea Beesche (23 år) og studiosus
Knud Beesche (24 år), og en anden søn var Præceptor
(huslærer) hos Faxøe. En søn, Hans Beesche, blev kontrollør
ved Toldstedet i Karrebæksminde. Her var tolder Anders Madsen død
1723, 60 år gl., og efterfulgt af tolder Taysen. Han tituleres Seigneur;
efter datidens mode fik bønder ingen titel; Ridefogeder, ustuderede
degne og jævne borgere blev kaldt Mosieur; studerede degne, større
handelsmænd og embedsmænd var Seigneurs, præster og adelsmænd
fik "hr" foran.
Da præsten Faxøe døde 1732,
oplyste hans enke, at hver gård i sognet gav årligt til præsten
1 gås + 1 snes æg, derimod ikke ost. Kvægtiende udrededes
således: af kalve 3 skilling, af føl 4 skilling, af bistader
6 skilling pr. stk.
Enken boede i Præstegården
i nådesåret mod at afholde udgifterne til vikaren; denne var
en ung mand, Jørgen Guldberg, som fik embedet, men døde to
år efter, 38 år gammel.
*
Så blev Chr. Nold sognets præst, han
var magister og havde været Provst (Præpositur, Formand) på
Kommunitetet. Kan man dømme efter det skriftlige, som Karrebæk-præsten
har efterladt sig, har Nold nok været en af de betydeligeste blandt
sognets præster. Sirlig og omhyggeligt førte han kirkebogen,
og synes hans skrivelser lidt stiv i formen, så er de altid omhyggeligt
udarbejdede. Som provst i Øster Flakkebjerg Herred og Skifteforvalter
i Gejstlige boer var han velset og afholdt af sine kaldsfæller.
Der skulle jo i hine tider holdes offentlig skrifte.
Nold fortæller, at de fleste, her mødte, var kvinder med uægte
børn. Dog hændte det, at Lars Jyde 1738 teede sig forargeligt
i sin drukkenskab i kirken, så han måtte møde til Absolution.
1743 måtte en husmand fra Karrebæk
også stille, da han sidste sommer havde taget korn på marken,
hvilket han i førstningen nægtede ved dyre eder.
Et ægtepar, husmand Peder Rasmussen og
hustru, Hylleborg, begik synd mod det 5.bud, da de lod et barn, der var
sat til optugtelse hos dem, gå herreløs, og da det kom på
gaden, blev det så ilde tilredt af et svin, at det (barnet) døde
dagen efter.
Så var der dem, der forsømte at
gå til alters, det ramte bl.a. Mogens Thorsen og hans kone, Maren
Mortensdatter. Efter deres bryllup i Karrebæk kirke havde de løbet
rundt omkring i landet og forsømt sakramentet.
1725 havde Plessen på Saltø oprettet
skoler i Karrebæk og Torp og ansat skoleholdere, i Karrebæk
Tersling, i Torp Søren Hallenstrup.
1736 blev konfirmationen indført. Dette
år havde Nold 13 konfirmander - en af dem kunne ikke
læse. Alderen var der ikke noget i vejen med: 2 var 20 år,
8 var 17 år, 2 var 19 år og 1 var 18 år.
1738 er grænsen endnu højere: flere
er 20 år, 1 er 21 år, Peder Larsen fra Gumperup er 27 år
og Søren Hansen 30 år !
Man må erindre, at konfirmationsattesten
krævedes ved indgåelse af ægteskab. Flere af de mandlige
konfirmander havde begået lejermål. Et helt særsyn er
det 1748 at træffe en 14-årig blandt konfirmanderne; det var
Vincents Fridericus Jessen, søn af Tolder Jessen i Karrebæksminde
- men han læste også skønt.
Nogle læste godt, andre skikkeligt, somme
mådeligt og enkelte skønt - dette sidste gjaldt
enkelte Tolder- og Lærerbørn.
Dødeligheden var stor både blandt
børn og husdyr. Mange børn døde som spæde, også
hos de mere oplyste, f.eks. hos præst og degn. Gennemsnitslevealderen
var derfor betydelig lavere end nu til dags. Det var helt godt at kunne
nå 60-års alderen. 70 år var en høj alder.
Derfor regnedes Tolderens kone i Karrebæksminde,
madame Dorthe Bolth for en olding - hun blev 75 år. Urtegårdsmandens
hustru på Saltø var 87, hun hed Kirsten Engelbretsdatter.
Men i Silkenborghuset nåede Rasmus Hansen 96 år. Han havde
alle sine sansers brug og nogenledes helbred til 2 dage før sin
død. På Enø var flere ældgamle kvinder, Inger
Troelsdatter nåede også 96 år.
Ulykker indtraf; flere druknede på
fjorden, nogle blev dræbt ved løbskkørsel, og enkelte
satte selv et punktum for deres liv.
Så var der kvægpesten, der nok i Sorø amt begyndte 1745 på Enø og forvoldte landet store tab. Det blev bestemt, at gudstjenesten i Karrebæk kirke skulle holdes, efter at de smittede byers beboer havde været der, det har næppe hjulpet videre.
Christian Nold virkede kun knap 14 år i Karrebæk. I september
1748 døde han og blev gravlagt i kirken, hvor en tavle i koret fortæller
nærmere om ham. Der var intet skifte efter ham, idet enken, Maren
Trojel, havde brev på at sidde i uskiftet bo. Tre år efter,
september 1751, afgik Elias Beck ved døden, 69 år gammel.
Han havde været gift 2 gange. Hans første kone var Pernille
Mathiasdatter som døde 1740, 64 år gammel. I dette ægteskab
fødtes adskillige børn, men kun to af dem nåede at
blive voksne. Året efter viedes Degnen til Anna Cathrine Been på
Harrested i Hyllinge kirke.
Det var et helt godt bo, Beck efterlod sig - karl og pige havde han
også holdt. En del bøger fortæller om, at han har været
sprogkyndig, måske også musikalsk, idet han ejede en fløjte.
Kanske han også har været jæger, idet der var haglpung
og krudthorn blandt hans løsøre. Af de to børn fra
første ægteskab var Alette Marie i 1736 bleven gift med skomager
Hans Pedersen i Næstved. Til hendes brudeudstyr lånte Beck
i 1736 20 daler af sognets fattigkasse, der bestyredes af præsten,
nu skulle den gæld ud af verden. Den yngste datter Cicel Margrete,
tjente i København. Hendes lavværge blev skoleholder Jacob
Tersling i Karrebæk. Egentlig skulle hendes farbroder, en Taffeldækker
for de Kgl. Pager i København, have haft dette hverv, men hab frabad
sig æren i følgende, pudsige brev: "Kære venner, eftersom
jeg hører, at min broder er ved døden afgået, og hans
datter har været her og forlangt, at jeg ville være hendes
formynder, så lader jeg eder vide, at det er en sag, som jeg ved
gud ikke kan tage mig af, eftersom jeg er en gammel svag mand og haver
nok min egen del at forfatte - herved befaler eder gud"
Boets formue ansloges til 296 daler, udgiften var 147 daler, så
der var overskud. Præsten Aagaard fik 5 daler for sin assistance;
den yngste datter fik 20 daler forlods, fordi hendes gifte søster
havde fået udstyr.
Når der blev holdt skifte i Karrebæk sogn, blev dette bekendt
gjort ved, at trommen gik i Næstved mod en godtgørelse af
2 mark til trommeslageren. Ved skifte i Karrebæk Præstegård
1739 efter enken Faxø efterlystes den ældste søn Morten,
som i flere år havde været fraværende på de Vestindiske
rejser. Nu var der fra Amsterdam kommet bevis om hans dødelige afgang.
Postpengene for dette brev beløb sig til 1 daler 1 mark og 4 skilling.
En skipper Svenningsen i Åbenrå krævede 25 daler af boet,
idet han påstod, at han havde hjulpet Morten Faxø fri af militærstanden,
som han nok havde givet sig under.
Enkens broder, kontrollør Hans Beesche, krævede nærmere
oplysning og bevis i den sag, og Mortens arvepart gik til hans 4 søstre:
Sophie, Margrete, Ane og Cathrine, der hver fik 119 daler.
Kontrolløren ved Karrebæksminde Toldsted underskrev således
Hans Breesche, formuen ansloges til 578 daler, gælden til 90 daler,
så der blev 488 daler til deling.
Den 2. juli 1739 var Anders Larsen og hans steddatter Lisbeth gået
ud på Karrebækstorp Long for at skære tørv. Da
Anders begyndte at skære, blev han et stykke klædning var,
og straks efter så han en hånd og en arm af et menneske,
som lå tildækket med et lag eng-skorpe med jord ovenpå.
Da han løftede eng-skorpen, kunne han kende, at det var et fuldkomment
menneske - det så Lisbeth også. Så gik han hjem og lod
Tude på gaden; en del af byfolket fulgte derpå ham ud til Longen
og skrabede jorden væk. De så da, at det var et kvindemenneske,
idet hun havde flettede hår og en brunagtig frakke.
Birkefogeden Christen Jespersen efterså sammen med to Karrebækstorp-mænd,
Peder Mortensen og Aage Hansen, den døde benrad. De udtalte, at
mennesket var aldeles fortæret og forrådt og næsten led
for led adskilt, og derfor var der ikke noget at se undtagen det venstre
lår, som lå nærmest jorden. Her fandtes nogen hud på,
ligeså på den venstre arm ved hånden og fingrene. Af
hovedet fandtes kun baghovedet med brunagtigt hår, som var flettet
i tvende lokker og i hver lok 3 totter hår, men af forhovedet fandtes
ikke noget helt eller kendeligt. Samme benrad var iført en ulden
vadmelsklokke, som var helt igennem sammensyet på akslerne og rynket
i livet, den syntes brunagtig. Stedet, hun lå på var en gammel
tør tørvegrav, ca. 1 alen i jorden. Af slige omstændigheder
var det kendeligt, at hun ikke selv havde ombragt sig, men måtte
være på ulovlig måde bragt af dage. Nogle af de tilstedeværende
byfolk forklarede, at dette døde legeme ikke kunne have ligget der
over et eller to år, og det af den årsag at de først
i de 2 sidste år har skåret tørv på det sted ellers
ikke i mange år tilforn. Den jord, den døde var dækket
med, var opskåret de to sidste år og var endnu ikke sammengroet.
Endvidere blev mændene spurgt, om de havde hørt noget kvindemenneske
herfra var bleven borte o gej har været til at opsøge. Herpå
svarede de; at forgangen år omtrent ved disse tider blev der spurgt
efter et kvindemenneske fra Tornmark, som var bleven borte, og ingen havde
hørt, hun var kommet til stede.
Amtmand Berregaard skrev: Det synes ikke at besigtigelses-forretningen,
at det i Karrebækstorp tørvelong dødfundne kvindemenneske
selv har ombragt sig, hvorfor hendes legeme kan optages og til sognets
kirkegård henføres der at nyde sit begravelsessted. Men forøvrigt
må det påhvile Forvalteren (på Førslev), at han
efter yderste evne søger at få oplyst, hvem dette menneske
har været, hvor hun sidst har haft tilholdssted, og hvad der måtte
være årsag til hendes ulykkelige dødsfald.
Om dette hjalp er vel tvivlsomt, skønt man ikke skulle synes,
det måtte være vanskeligt at konstatere et menneskes forsvinden
fra det nærliggende Tornmark. To brødre, Hans og Lars Jørgensen,
blev anklaget, men frikendt, idet Hans dog skulle 3 mdr. på Bremerholm
for ukristlig og hård medfart mod sin fæstmø, der var
forsvundet 1737.
1735 var udstedt en lov om Sabbatens helligholdelse. Den forbød
bl.a., at der blev "redet sommer i by" på helligdagen. Det er ikke
så svært at skrive love, langt sværere er det at få
disse efterlevet, og det beredte præsterne mange kvaler. Loven blev
næppe overholdt, og mange steder genoplivedes de gamle skikke.
1742 klagede Nold over ungdommen på Enø, som mandag d.
4. juli "red sommer i by" med sang og tromme - hen til ridefogeden Ivar
Brun på Gavnøgaard. Som jeg fik dette at vide - fortæller
Nold - sendte jeg degnen og en af medhjælperne over på øen
tirsdag morgen tidlig, som i mit navn kærligt bad og formanede dem,
at de dog ville afstå fra dette deres forsæt, thi det ville
ellers ikke blive dem til gode, men det hjalp aldeles intet; de satte sig
straks derpå til hest, tog vejen ad Gavnøgaard, hvor deres
ridefoged bor med sin familie, gjorde deres exercitier og parade; af ham
har de forhen fået dette svar, da de søgte tilladelse dertil
hos ham, at han tillod det dem ikke, men han forbød dem det heller
ikke.
"Mig kunne det være lige meget, om ikke da slige optog og conflux
i nogle år har ophørt her i Herredet, der nu igen just skulle
begynde at blæse alarm i mit sogn, så følgen visselig
blive denne, at ej alene de andre byer i sognet men endog de øvrige
sogne i Herredet vil efterfølge deres eksempel, dersom jeg
ikke for 4 år siden (1738), da Karrebæks unge mandkøn
i Kvislemark og Marvede sogne vakance ( i præstekaldene), også
tog sig for at fuldføre sligt, offentlig fra prædikestolen
havde sagt min mening derom og ved Forvalterens (på Saltø)
assistance fået det forekommet og dæmpet formændene lemfældigt
straffet, så ingen i det ganske Herred siden den tid har faldet sligt
i sinde. Halvårlig har jeg i kirken oplæst Reskriptet af 1735
og forstået den således, at når der ikkun "rides sommer
i by" en søgnedag, så må man nok siden derpå
drikke så meget man vil ! Hvis folk ikke kom til deres skuespil
eller skød gaver til deres gilde, så at dette kan blive glædeligere
og overflødigere, hvorpå jeg tirsdag d. 5. juni fornam mærkelige
beviser og prøver."
Det var lykkedes Nold at få en skoleleder til Enø, at
ikke øens børn skulle leve som uoplyste hedninger. Ridefogeden
mente, at man ikke kunne få nogen til den plads, men Nold fik dog
en opspurgt, som indbyggerne nu kan være tjent med. Han hed Niels
Lerche og var kommet fra Svinø, hvorfra adskillige folk kom til
Enø og gjorde sig megen umage med at overtale ham til at vende tilbage
til Svinø, hvad dog ikke lykkedes.
Nolds kone, Maren Trojel, bar Niels Lerches barn til dåben 1743.
Nold fortsætter om ridningen på Enø: Jeg ser ikke
hvorledes jeg kan tage dem til Herrens bord, når de har syndet mod
loven og vil blive ved med det - og lade mig stå på prædikestolen
og læse lovens ord op, så længe jeg gider !
De sidste måneder af sin levetid havde Nold strid med en skrædderfamilie
i Karrebæk, der havde indsendt en klage over ham til Kongen. Nolds
eftermand som Herredets provst bleb ma. Hans Hansen i Skelby. Han tog selv
en dag til Karrebæk for at få sagen oplyst og fortæller
derom: Maren Monsdatter og hendes mand bebor et fæstehus i Karrebæk,
hvoraf de hidindtil har kunnet svare den sædvanlige afgift. Hendes
mand, Thor Espersen har lært skrædderhåndværket
med at sy vadmel til bønder-
klæder; i samme syarbejde har han haft og har endnu god hjælp
af sin hustru, så de begge deraf hidindtil skikkelig og til nødtøftighed
har kunnet ernære sig, så at den fattigdom, som de vil klage
over, er ikke af anden beskaffenhed end den fattigdom, som i disse tider
findes hos de fleste her på landet såvel gårdmænd
som husmænd. Dette bekræftede alle, som jeg spurgte derom,
at der var mange andre husmænd såvel der i byen som i Karrebæk
sogn, hvilke ere mere fattige end denne Thor Espersen og hans kone, da
de dog uanset deres fattigdom har kunnet finde udveje til at lade deres
hustruer efter deres barselseng holde den i ritualet anbefalede og i Karrebæk
sogn brugelige kirkegang.
Den vanførhed, som de i lige måde klager over, er ikke
af nogen betydenhed. Maren Monsdatter har været lidet halt fra barnsben,
dog ikke anderledes end at hun jo kan gå omkring i byen, hvor hun
vil. Manden, Thor Espersen, er og lidet vanfør på den ene
arm, men al den vanførhed kan dog ikke være nogen af dem til
hinder i det skrædderarbejde, hvoraf de hidtil har kunnet ernære
sig uden at betle. Om mandens betleri vidste inden at give nogen tilforladelig
oplysning, uden at de havde nok hørt, at Thor Espersen engang i
denne vinter ville prøve at betale, dog ikke der i sognet, men uden
for sognet, hvilket han straks blev ked af, som noget han ikke fandt sin
regning ved, og jeg skal heller ikke tro, at nogen ville give almisse til
sådan en mand, som efter anseende så frisk og munter ud.
Med de bøder, som Maren Monsdatter klager over, har det den
beskaffenhed, at da hun var gået i kirken efter hendes sidste barselseng
uden at lade sig introducere, så lod provst Nold hende forkynde suspension
fra sakramentets brug, indtil hun lærte lydighed for Kongens lov
og kirke-ritualen og viste kirken og kirkens myndighed tilbørlig
ærbødighed.
Siden efter lod provst Nold kalde hendes mand, Thor Espersen, og foreholdt
ham hans hustrus forseelse i denne post samt sagde, at dersom han og hans
hustru på en sømmelig måde ville erkende forseelsen
og afbede den, så ville provsten og degnen afstå fra deres
krav om offer, der kunne falde ved kvindens kirkegang, som kunne beløbe
sig til 5 mark, dog på den betingelse, at de skulle give de 5 mark
til sognets fattige - men det ville ingen af dem. Andre bøder er
dem ikke pålagt.
Jeg spurgte Thor Espersen, om han havde talt til provsten, ved Kongens
kirkegang og besværet sig over deres fattigdom, herpå svarede
han, at det havde han ikke, og hans hustru var på egen hånd,
ham uafvidende, gået i kirken; hun havde nok ladet sig besnakke af
nogle andre kvinder, der i byen, af hvilke den ene ( som provstinden og
degnen berettede at have spurgt) skal have brugt det motiv, at hun lavede
sig til barsel, og efter sin barselseng ville hun gøre det samme,
nemlig at gå i kirke uden at lade sig introducere. Så det synes
at have været et oplagt råd af disse kvinder for at få
barselkvinders kirkegang afskaffet, og af denne Maren Monsdatter skulle
gøre en begyndelse dertil, hvortil de ville bruge fattigdommens
påskud til at besmykke deres ulydighed og vanartethed. Ellers beklager
provstinden, at Maren Monsdatter, som er en overgiven kvinde i hendes mund,
ikke alene skal have brugt mange unyttige ord om provsten, ham ikke til
liden ærgelse i hans sygdom, men hun endog ligefrem har triumferet
i sin ondskab over ham, da han var død ( 1.8.1748), og nu efter
hans død kommer frem med dette klagemål, så kan det
ikke andet end gøre sagen mistænkelig på hendes side.
Det er klart, at Maren Monsdatters og hendes mands yderste armod, vanførhed
og betleri er ikke af den beskafffenhed, som hun i sin allerunderdanigeste
supplik har villet forebringe det. Detses deraf, hvad en præst må
lide, når han efter sit embeds pligt skal holde over kirkeskik og
orden. Sandelig, det ganske Herreds kleresi findes ikke liden ømhed
ved, at den gode provst Nold skal lide sådan en tort i hans grav
på hans ærlige navn og rygte. Vi veder D.H. (bispen), at Maren
Monsdatter øvede dumdristighed må blive hemmet og hendes anslag
gjort til intet.
Jeg spurgte Thor Espersen, hvem der havde sat denne supplik op for
hans hustru, men han ville ikke sige det og undskyldte sig dermed, at han
med ed havde forsikret aldrig at bekende det. - Provsten fra Skelby har
åbenbart ikke været i lag med skrædderkonen ! Han
har holdt sig til skrædderen samt til Nolds enke og degnen.
Nold efterfulgtes af Lars Hansen Aagaard, en Gørtlersøn
fra Ribe. Dammenligner man Nolds sirlige skrift med Aagaards, falder sammenligningen
absolut ud til fordel for Nold. Til gengæld synes det, at den ny
præst udtrykker sig mere frit og ubunden end Nold, hvis stil var
udpræget akademisk.
Aagaard kom fra det lille Fodby-kald, men det er vist tvivlsomt, om
hans økonomiske forhold bedredes synderligt, i hvert fald var der
to enker på kaldet, som han skulle svare til. Aagaard havde været
med til skiftet efter degnen Elias Bech. Dennes enke, Anna Cathrine Bech,
flyttede til Bidstrup og bombarderede herfra bispen Hersleb med klager
over den gejstlige skifteret, hvis behandling af boet - efter hendes mening
- ikke havde været fyldestgørende. Hun tænkte her navnlig
på vurderingen af degneboligen. Denne bestod 1751 af en stuelænge
på 13 fag i øst-vest straks ved kirkens venstre side. Så
var der den ladelænge med lo, stald og fæhus på 9 fag,
et lidet fårehus mod syd på 2 fag og i gården et lille
hus til tørv.
Det hele vurderedes af kirkeværgerne Lars Hansen Koch og Peder
Olsen til 100 Slettedaler.
Med de gamle konfirmander havde Aagaard en del besvær. Anders
Jensen Wibo i Karrebæk var over 30 år ! Præsten skriver
om ham, at han ikke har været til at bringe til nogen tilbøjelighed
eller kundskab om gud og sig selv. Nu for at forekomme alle hans indvendinger
har jeg selv taget han i mit hus, anordnet ham hos en skikkelig person
nogle timer om aftenen at gå hen at lære at læse, siden
han så gammel skammer sig at gå offentlig i skolen, men det
gå meget langsomt med ham, og her vil bruges tålmodighed om
muligt at få ham i den stand til Mikkelsdag, at han kan blive antaget.
Oluf Olufsen i Gumperup var over 20 år og kunne ikke læse
i bog, men vel noget af Katekiskmus udenad. Hans broder Christen, gårdmand
i Gumperup, har efter min indstændige begæring og formaning
lovet mig at lade ham gå i skole, som jeg også havde talt derom
med Hersted i Torp (1761), og for at han ikke skulle blive broderen besværlig
i den tid, da han gik i skole og kunne ikke være ham til tjeneste,
havde Gumperup samtlige gårdmænd lovet mig at give ham kosten,
men han beklager, at broderen hindre ham fra skolen, så han ikke
er kommet synderligt der. Det er ilde.
I sit sidste brev til bispen fortæller Aagaard, " at satan havde
lagt an på ham ved at onde mennesker opvakte forvirrelse i menigheden,
endnog i guds hus". Nu er nogle døde, andre i live, men jeg har
erfaret guds kraft under den grasserende, svære sygdom både
morgen tidlig og aften sildig med hovedpine og rygværk, for en del
er henrykte (dvs. døde).
Til denne influenza-epidemi, som det vel har været, kom kvægsygen,
der bortrev køer og heste og derved påførte ejerne
store, svidende tab.
Det har været en svær tid. 1771 døde fru Aagaard.
Den ny præst i Karrebæk, Jokum Christian Møller, blev
1771 viet til jomfru Christiane Birgitte Beesche, datter af kontrollør
Hans Beesche og Vita Guldberg. Vielsen i Karrebæk kirke, fortoges
af præsten Bildsø fra Sct. Peders kirke i Næstved.
I kirkebogen hedder det herom: Den nådige gud og fader, som øjensynligt
har vist sig at være vor ungdoms ledsager til denne dag og selv været
vor ægteskabs stifter, hjælpe os fremdeles at føre det
til sit navns ære.
I efteråret var biskop Balle på visitats i Karrebæk.
Præstekonen var da syg og døde 3 uger efter fra 3 umyndige
børn, der fik en stedmoder i Karen Bagger, som giftede sig
med præsten. Ligesom sine forgængere, Nold og Aagaard, havde
Møller sine fortrædeligheder at slås med. Kirstine Katrine
Larsdatter indgave klage til bispen over ham over Herredets provst,
præsten i Lille Næstved Magnus Hammer. Hun havde nok tidligere
tjent hos kromanden i Skovshoved og senere i København, hvor hendes
skudsmål var blevet borte, så hun ikke kunne komme til alters.
Nu var der beskikket en ny kontrollør til Karrebæksminde toldsted:
Runchel, og han antog Kirstine som amme. Sit bohave fragtede hun med et
skib til Karrebæksminde og tog selv med familien over land. Men da
vejret blev ondt, blev skibet borte i 14 dage, således at Runchel
og hans familie måtte opholde sig hos en købmand i Næstved.
Og - fortæller Runchel - Da Kirstine havde været hos mig i
2 a 3 uger, kunne jeg ej længer beholde hende for hendes slette og
skarnagtige opførsel og dimitterede hende straks til Næstved
af tjenesten, førend jeg kom til stedet at bo. Heraf erfares, at
den løgnagtige kvinde hverken tjener mig eller har tjent mig i denne
min kontrollørbolig. Dette kan jeg med sandhed bevidne såvel
som om min nabo Tolderen, hr. Kammeråd Franck.
Karrebæksminde d. 6. november 1787, signeret: Runchel
Franck bekræftede, at Kirstine var bortjaget i Næstved og en anden amme antaget af kontrolløren.
Degnen i Karrebæk, J. Camstrup, skrev, at hun var et løgnagtigt
menneske, som næppe var 24 timer i kontrollørens tjeneste
efter hans ankomst her til sognet. Hun har aldrig anmeldt sig hos degnen
for at blive tegnet til altergang, og han kendte hende ikke, før
hendes ondskabsfulde klage var indgivet.
Kirstine havde fået en vinkelskriver i Næstved til at skrive
klagen. Gud ved bedst, hvor inderlig ondt det gør mig, at jeg nu
i 11½ år ikke har været til herrens bord. Jeg fulgte
kontrollør Runchel og hans familie til Karrebæksminde Toldsted,
i hvilken menighed jeg ikke måtte blive antaget, da mit skudsmål
var borte, ligeså i Herlufsholm.
Karrebækpræsten skriver: Hun er løgnagtig, ondskabsfuldt
skarn; til Karrebæksminde skal hun være kommet med kontrollør
Runchel fra København, men ej været noget i hans hus her ved
Toldstedet, såsom hun formedelst befunden utroskab blev straks bortjaget
af hans tjeneste. Af mig er hun aldrig set, mindre har hun meldt sig til
altergang her, men alt er skammeligt pådigtet opspind, hvormed visse
sorte gemytter søger at drille provsten og mig, siden de ej er i
stand til at opdage eller angive nogen vanærende plet i vort embede
og levned. Ellers ved jeg ikke med havd grund berørte, lumpne kvindemenneske
kan besværge sig i, thi end jeg endog sætter det fald, at der
var nægtet hende altergang, fordi hun intet skudsmål kunne
fremvise, da havde jeg dog derudi handlet således, som enhver brav
præstemand bør handle. Hvad er altså denne klage andet
end et spilfægteri.
Skoleholder Niels Kofod på Enø døde natten mellem
d. 8. og 9. februar 1795 på isen, da han ville gå hjem over
Strandvejen; om morgenen fandtes han ihjelfrossen.
1794 døde den næstsidste degn i Karrebæk sogn. Jacob
Camstrup, det var et godt bo, han efterlod sig, bl.a. blev der givet 185
daler til sognets fattige, så godt et resultat viste skiftet efter
J.C.Møller, hvor formuen blev anslået til 1407 daler, men
udgifterne til 1572 daler.
Sognets 3 skoleholdere var oprindelig håndværkere. Ham i
Karrebæk havde været Møllersvend, ham i Karrebækstorp,
Skomager og Enø manden, Skrædder.
Ved år 1800 stod det ikke helt godt til med sognets ungdom og
skoler. I Karrebækstorp - fortæller præsten - fandt jeg
en gammel, udlevet olding, Nicolajsen, som skoleholder og en ungdom så
rå og uvidende, som det var muligt at forestille sig. Der skal være
40 børn, men kun 27 var mødt, og på grund af skoleholderens
alderdom og affældighed var der ingen fortegnelse over dem. Et eneste
barn kunne læse nogenlunde tåleligt i bog; de øvrige,
deriblandt børn på 14 år, kunne ikke engang stave med
sikkerhed, langt mindre læse rent lidt kunne de remse op udenad af
katekismus. Provesten mente, at skoleholderen skulle afskediges med pension
- det blev han dog ikke.
PÅ Enø var det ikke så slet, men provsten fandt
læreren lidet skikket og dannet til sit fag; han har intet lært
og er vel gammel til at lære noget og synes indskrænket af
naturen, at der intet kan ventes af ham. Af 20 børn var 17 mødt,
og nogle læste pænt, men det havde præsten Bast nok æren
af.
Karrebæk skole kunne og burde være langt bedre, efersom
skoleholderen, Rasmus Hofmann er bedre dannet dertil, men han er bange
for at støde sognets folk ved at forlange nøjagtighed og
flid af børnene. Hofmann føler den gamle regel: Stød
ikke dem for hovedet, du skal leve iblandt og tildels af. Af 39 børn
var 29 mødt.
Degnekaldene blev efterhånden nedlagt og de gamle skoleholdere
fortrængt af Seminarister fra Brahetrolleborg og Blågård.
Der var nok fattigdom i sognet i de tider; kampen for det daglige brød var hård og samfundsforholdene ikke gode. Dette er forklaringen på det mistrøstige billed af skolernes tilstand. Hvor der i enkelte hjem var interesse og råd, gik det helt godt med børnene. Således i Tolderhuset, hvorfra børnene læste "skønt" for præsten.
Da Englænderne splittede Landeværnet ved Køge, blev
Landeværnsmand Johan Ditlev Hansen af Gumperup skudt. Hans enke med
4 børn fik 12 rdl. i årlig pension. Ellers var der ingen folk
fra sognet kvæstet således, at det var dem til nogen hinder
i deres arbejde.
Havde Bast været ivrig for undervisningen i sognets skoler, så
var Brasen det ikke mindre. 1806 besøgte han Karrebæk skole
23 gange, skolen i Karrebækstorp måtte nøjes med 6 gange,
og i Enø skole var han 14 gange. Han beretter, at i
Karrebæk drives undervisningen med held, hvorimod det står
dårligt til i Karrebækstorp på grund af skoleholderens
alderdom. På Enø finder der "antagelig fremgang sted".
1816, da der atter er barnedåb i Præstegården, var
bl.a. en Strandtoldbetjent Ronacher fra Karrebæksminde med som fadder.
Nævnte tolder var samme år kommet hjem fra en Københavnsrejse,
medførende sin brud, imidlertid viste det sig, at de slet ike var
viede ! Snakken gik, og præsten i Karrebæk var vred,
fordi tolderen til ham havde fortalt, at en katolsk præst havde viet
ham. Brasen forlangte så en æreserklæring af tolderen.
Herpå svarede denne:
De forlanger at vide, hvad den katolske præst hedder, som forrettede
vielsen, og jeg ser deraf, at de tager den ting alvorlig, da De overalt
udlader dem med at have andraget det for biskoppen. Så må jeg
da ikke fornærme sandheden sige Dem, at jeg ikke er viet hverken
af den katolske eller af anden præst, og at jeg kanske har fornærmet
Deres embede og prøvede venskab, kan jeg herved indse. Men på
den anden side betragtet så vil de kanske tilgive mig den puds, når
De tager omstændigheden, som den er.
De ved jeg har et embede, som kræver, at jeg må holde folk,
og det har jeg prøvet ni siden fredens komme med fremmede i mit
hus. Jeg har erfaret, at jeg blev bedraget. Som De selv er vidne til, søgte
jeg en tro bestyrerinde, og det fandt jeg. Jeg søgte om tilladelse
til at gifte mig, det går med sneglens gang; jeg har ingen i huset
uden en gammel mand, som skal koge, bage, brygge, malke, fodre, skære
brænde, kort: bestille alt, som dog er urimeligt. Jeg bekostede en
rejse til København i håb om, at min tilladelse at gifte mig
var udvirket og med det samme at føre min forlovede hjem, jeg havde
kun 4 dages tilladelse at blive. Pigen ville gerne med, men frygtede slette
rygter. Jeg fandt på at sige til familien at lade mig vie i den katolske,
det faldt mig desto lettere, da jeg som bekendt er katolsk. Jeg gik ud
med min kæreste og kom efter 2 timers tid hjem med min kone. Nu havde
jeg bifald, nu måtte jeg få min kone med mig; hun har hidtil
passeret som min kone, og det ønsker jeg også, at De vil bevare,
indtil jeg har fået tilladelse fra København og blive offentlig
viet af Dem, så må hele verden vide det, for så må
jo enhver tie stille.
Karrebæksminde d. 28. december 1816, signeret: J.M.Ronacher
Brasen meddelte bispen, at tolderens første udsagn og flere "har
været fingeret fra København af" ikke for at undgå
gyldig ægteskabspagt, men for at få familiens samtykke til
at føre sin tilkommende i forvejen til sit hus. Da jeg anså
mig som embedsmand fornærmet ved denne digt, forlangte jeg hans skriftlige
Æreerklæring. At han behøvede højlig hjælp
i sit hus, som han i embedsaffærer næsten hver dag må
forlade, er sandhed. At han mener sin udvalgte veninde det oprigtigt,
har jeg grund til at formode, da hans hidtil førte levned har været
i overensstemmelse med sædelighedens forskrifter, og at han ikke
uden familiens samtykke har ført pigen til sig som sin kone, deri
er jeg overbevist ved Deres venskabelige besøg hos ham siden.
Jeg finder altså i det hele taget ingen ved hans påfund
fornærmet uden mig, som han har satificeret. Jeg håber altså,
at den hele sag hermed er til ende, når jeg højtideligt lover,
at ægteskabet retmæssigt fuldbyrdes, når alle nødbendige
formaliteter er bragt i rigtighed.
Karrebæk d. 30. december 1816, signeret: Ole Brasen
Den 20. marts 1817 blev de viet i Karrebæk kirke: Velbyrdige hr. Joseph Martin von Ronacher, forhen Premierløjtnant ved Prins Christians regiment og for nærværende tid 2.den Strantoldbetjent ved Karrebæksminde, 45 år, til jomfru Lucie Bentzen af København, 26 år, opholder sig ved Karrebæksminde. To Næstved-toldere, Kammerrådene Bugge og Rung, var forlovere.
Den 24. februar 1819 døde Mogens Scheel von Plessen, Kammerjunker, Major og Overbefalingsmand, Ejer af Saltø. Han blev ligsat i kapellet Norden for Karrebæk kirke og derefter ført til København.
Var nogen plaget af vedvarende sygdom, gik turen enten til Kipping på Falster eller til Helenes kilde i Vejby sogn i Nordsjælland. Endnu så sent som 1847 - lørdag før Sct. Hans søndag - kom en bondevogn fra Karrebæk kørende til sognefogeden i Vejby, og i vognen lå i sengeklæder et stakkels værkbrudent menneske, der ikke kunne støtte eller stå. I agerstolen sad en alvorlig, ældre mand og kone, som var kørt de 18 mil fra (ca. 135 km.) Karrebæk i en gammeldags, fast vogn og nu skulle overnatte hos sognefogeden, hvis kone var fra Karrebæk sogn, og så tage til Helenes kilde og grav om søndagen med den syge. Som skoledreng så meddeleren heraf både køretøjet og den syge, men tænkte vel ikke videre derover, før han nogle få år senere, på Helenes grav så et malet trækors, hvorpå stod, at den og den dag og år, var N.N. fra Karrebæk bleven helbredet her for sin sygdom. På graven var lagt en mængde krykker, kæppe , tavler og lignende.
Kilder:
Indkomne sager fra Sognekaldet til Bispen.
Gejstlig skrifteprotokol for Øster Flakkebjerg
Herred.
Gejstlig Justitsprotokol for Øster Flakkebjerg
Herred
Sjællandske tegnelser.
Kancelliets brevbøger.
Sognepræst Aage Lambert Jensen.
Retur til forsiden