Om Havnearbejderforeningen i Karrebæksminde
I perioden omkring 1900-tallet bestod der en forening
i Karrebæksminde, ved navnet: "Havnearbejderforeningen for Karrebæksminde
og omegn", de fleste af denne forenings medlemmer var fiskere, der kun
havde arbejdet ved havnen som en bibeskæftigelse. De følte
sig derfor som temmelig "frie mænd", hvilket gav sig udslag på
den måde, at de ikke havde ret megen respekt for trufne akkordaftaler.
Det hændte derfor ofte, at de midt under
losningen af et eller andet skib fandt ud af, at der måtte kunne
"pilles" lidt ved den akkord, som var gældende for den vare, der
netop var under losning. Så stoppede de bare uden videre arbejdet
og forlangte en eller anden form for højere betaling.
Det gik flere gange endog så vidt, at der
f.eks. havde foreligget en sådan situation, og at der ved forhandling
var bleven aftalt ny form for betaling for et eller andet tilfælde,
så arbejdet var kommen i gang igen, at der så lå besked,
når forhandlerne fra Næstved var kommen til Næstved igen,
at "nu var arbejderne alligevel ikke tilfredse med den netop trufne aftale"
og var gået " i land på ny".
Det er klart, at sådan en tilstand i sig
selv var utålelig, og helt utilfredsstillende og - værst af
alt - var det ikke til at vide, hvornår sådanne situationer
ville indtræffe. Dette medførte bl.a., at hvis sådanne
episoder var indtrufne med ret korte mellerum i nogen tid, så fik
rederierne naturligvis betænkeligheder, og truede med at forhøje
fragterne til Karrebæksminde, fordi de ikke kunne vide, hvor lang
tid et skib eventuelt måtte vente, før den slags forhandlinger
blev afsluttet.
Forhandlingerne med Havnearbejderforeningen i
Karrebæksminde foregik indtil et vist tidspunkt på den måde,
at arbejderne og Handelstandens repræsentanter forhandlede for sig
og arbejderne og Havnevæsenets repræsentanter for sig, hvilket
ofte medførte, at arbejderne "spillede de to andre parter ud mod
hinanden".
Det betød tillige, at hver gang, der forekom
episoder som ovenfor nævnt, måtte der repræsentanter
afsted fra Næstved for både havneudvalg, handelsstandforening
og som regel for Maglemølle, da denne jo mest af alle var interesseret
i, at forholdene blev ordnet så fornuftigt som muligt og navnlig
fordi, der ikke var nogen, som brød sig om at forhandle sager, der
berørte fabrikken, selv om de formelt var berettiget til det, da
fabrikken var medlem af handelsstandens afdeling for arbejdsgivere ved
havnene her.
Det var altså en talstærk repræsentation,
der måtte afsted fra Næstved til Karrebæksminde hver
gang, der opstod den slags episoder.
Da sådanne optrin engang var forekommet
nogle gange med temmelig korte mellerum, fandt man derfor også ud
af, at bemyndige formanden for handelstandsforeningen, driftbestyren for
Maglemølle og Havneingeniøren til i sådanne tilfælde,
at forhandle på disse parters vegne, hvorved deputationen fra Næstved
altså indskrænkedes til disse tre.
I tiden umiddelbart efter den 1.verdenskrig skete
det imidlertid mere og mere hyppigt, at der forekom den slags uregelmæssigheder,
og det hele endte med, at havneingeniøren - som den, der havde den
daglige ledelse af pramtrafikken, og som derfor kendte alle enkeltheder
i hvert enkelt tilfælde - blev beordret og bemyndiget til på
parternes vegne, at søge den slag sager ordnet på bedste måde.
Det var naturligvis ikke nogen nem opgave, og
det endte med, at havneingeniøren på et vist tidspunkt følte
sig komplet ude af stand til på sædvanlig måde, at klare
problemerne. Han foreslog derfor Maglemølle, at man gav ham bemyndigelse
til - om nødvendigt, - at beordre skibe med træmasse eller
cellulose til at gå til Odense, hvis det ikke var muligt at få
en fornuftig aftale på anden måde.
Havneingeniøren fik denne bemyndigelse,
og tilfældet ville, at der ganske kort tid efter, skete det, at han
blev kaldt til Karrebæksminde en dag, tidlig på formiddagen,
fordi der nu igen var noget i vejen med en akkord, så arbejderne
truede med at stoppe losningen af et temmelig stort skib, med kul til Maglemølle.
Havneingeniøren kom til Karrebæksminde
netop, da arbejderne gik i land for at spise frokost. Havnefoged Christensen
fik derved lejlighed til at orientere havneingeniøren om, at der
var et par skibe med træmasse på vej, og at det ene rimeligvis
meget snart ville komme til syne på bugten.
Da det krav, der blev stillet fra arbejdernes
side, var noget helt umuligt, meddelte man derfor, at hvis man ikke kunne
nå til en fornuftig aftale, før skibet med træmasse
kom i havn, så ville det med det samme få ordre til at vende
om og gå til Odense. Denne meddelse blev modtaget med latter, og
det faldt ingen ind, at der kunne være alvor bag en sådan tanke.
Man nåede ikke til at få nogen aftale,
før skibet kom i havn, og skibet fik altså ordre til at gå
til Odense, så skete der imidlertid pludselig noget. Så snart
arbejderne så, det var alvor, kom der meget hurtigt en aftale i stand,
så skibet kunne blive i Karrebæksminde. Dette viste sig at
være en udmærket kur, som ikke senere kom i anvendelse, og
i midten af tyverne blev Arbejdsmændenes forening i Karrebæksminde
optaget som en afdeling under Dansk Arbejdsmands Forbunds Næstved
afd. (SID) hvorefter den slags episoder ikke mere forekom.
Kilde: Næstved havn i fortid,
nutid og Fremtid, skrevet af Havneingeniør Rasmus Frandsen
OVERENSKOMSTEN
Imellem Næstved Havneudvalg og Havnearbejderforeningen for Karrebæksminde og Omegn er der vedtaget den nedenfor anførte Overenskomst vedrørende Arbejdet i Karrebæksminde Havn, hvilken Overenskomst Parterne forpligtiger sig til at overholde for alle punkters vedkommende.
I
1. Læmpning og Stuvning
af følgende Varer fra Damper:
a | Kul, Kaolin og Gødning | pr. ts. | 42 øre |
b | Jern, Koks, Briketter og Cinders | pr. ts. | 54 øre |
c | Træmasse | pr. ts. | 56 øre |
d | Cement | pr. ts. | 66 øre |
2. Læmpning og Stuvning
i Pram af følgende Varer fra Sejlskib.
a | Kul, Kaolin, Gødning, Sæd og Træmasse | pr.ts. | 076 øre |
b | Jern, Koks, Briketter og Cinders | pr. ts. | 100 øre |
c | Cement | pr. ts. | 066 øre |
I Sejlskibe med Træmasse, hvor Slidsk ikke kan anvendes, betales ekstra 50% (d.v.s. for Tiden 30 øre pr. ts.)
3. Stuvning i Pram af Trælast, pr. std. 250 øre
4. Spuling af Pramme med fejning, pr. pram 700 øre
5. Fejning af Pramme, som ikke spules, pr. pram 400 øre
6. Naar skibe losser i Yderhavn, betaler Havnevæsenet for
Pramme, som af Lossemandskabet hentes i Inderhavn eller
Kanal og ligges til skibet,
pr. pram 275 øre
7. For Pramme som af Lossemandskabet slæbes fra skibe, der losser
i Yderhavn til Bolværk i Inderhavn eller Kanal,
betaler Havnevæsenet, pr. pram
275 øre.
8. For Pramme, som hentes ved lille Havnehoved ved Havnens østlige Ende, betales, pr. pram 500 øre
9. For Pumpning af Pramme betales efter: Timeløn
10. For Overarbejde fra normal Arbejdstids Ophør til kl. 6 aften, Akkord + 50%
11. For Nat- og Helligdagsarbejde, Akkord + 100%
12. Store Motorskibe med fuldt gæng i Rummet regnes som Dampskibe.
Smaa Motorskibe med 1 à 2 mand
i Rummet regnes som Sejlskibe.
II
For alr arbejde for Næstved Havnevæsen - derunder Tjærearbejde
ved Bolværker og Pramme, Læmpnings- og Stuv-
ningsarbejder i Pramme, naar det ikke kan henføres til en af
de under I nævnte Takstklasser samt for al losning af Pramme i Karrebæksminde
Havn - er timelønnen den samme som for lignende arbejde i andre
lignende Havne. Timelønnen garanteres ved alle akkorder fra Losningens
begyndelse at regne, dog undtages Standsninger, hvorover Arbejdsgiveren
ikke er Herre, f.ekspl. daarligt vejr og brud paa lossegrejer.
III
Normalarbejdstiden er den samme, som gælder i Henhold til Overenskomst mellem Havnearbejderforengen og Importører i Næstved.
IV
Arbejderforeningen stiller for de anførte Takster en saadan Arbejdsstyrke i Prammene, at Styrken til enhver tid kan læmpe eller stuve de kvanta, som losses fra skibet.
V
Denne Overenskomst gælder fra 1. April 1920 til den af en af Parterne
opsiges med 3 maaneders varsel til en 1. April.
Overenskomsten bliver genstand for Regulering til August efter de i
Forliget af 3. April vedtagne Regler.
Af alle de i Overenskomsten nævnte Takster betragtes 25% af Akkordsatserne
og 25 øre af Timelønnen som værende Dyrtidstillæg.
For HAVNEARBEJDERFORENINGEN
Karrebæksminde den, 6-5-1920
Johan Jensen
For HAVNEUDVALGET
Næstved, d. 7. Maj 1920
P.H.V.
A.M.Kristensen
Approberes
NÆSTVED BYRAAD den 12. Maj
1920
P.B.V.
A.M.Kristensen
Citat/afskrift slut
I 1930-erne var det ikke ualmindeligt, at der var 120 havnearbejdere
i gang på skibene, i Karrebæksminde. Det hændte, at
4 - 5 større skibe lå i havnen, samtidig med flere mindre
"galefutter" både i Næstved og Karrebæksminde. Så
havnen har været en stor og vigtig arbejdsplads i området.
Retur til forsiden