"Dragen"
Skibsnavn: | Dragen |
Hjemsted: | Randers, senere Næstved |
Call sign: | NVHF |
Skibstype: | Dampslæbebåd |
Brt.: | 10 commercelæster |
Nrt.: | - |
dw.: | - |
Rederi/ejer, 1847
Rederi/Ejer, 1848-55 |
Firma ved Randers fjord.
"Pram & Dampskibsinteressentselskabet Næstved" |
Kaptajn, 1848-55 | F.T. Kruse |
Byggeår: | 1847 |
Byggested: | Jørgen Kruuses byggepladser i Korsør |
Bygmester: | Skibsbygmester Møller, fra Troense |
Byggemateriale: | Træ |
Byggepris: | 15.000 Rdl. |
loa.: | - |
br.: | - |
db.: | - |
Maskineri: | 16 ihk. dampmaskine, leveret af Hans Heinrich Baumgarten (senere B&W), dampmaskinen var nr. 1 fra H.H.Baumgarten. |
Bem.: | Den nye dampbåd "Dragen" skal bugsere pramme og mindre fartøjer
i mellem Næstved og Karrebæksminde. "Dragen" er bygget i Korsør,
med den første sødampmaskine, bygget hos H.H.Baumgarten,
København.
Ved ankomsten til Karrebæksminde red, stiger Mechanicus Hans Heinrich Baumgarten ombord, 1,5 sm. før Karrebæksminde. Prøveturen fra Reden til Næstved, tog 1 time og 15min. 12.4.1848 "Dragen" stilles til rådighed i Korsør,for Regeringen, til transport af tropper. (Treårskrigen). 1848, der stilles forslag om sejlads med "Dragen", Næstved-Bandholm. 1855, solgt til Michael-Treschow i Larvik, for 3.500 Rdl., byggeprisen i 1847 var 15.000 Rdl. ! 1884, ombygget til galease, nyt navn "Regina", Brt.: 34 Nrt.: 28, hjemsted: Marstal. 10.1.1940, slettet af Registreret pga. uistandsættelse. |
Kilder: | Næstved Tidende, "Øresund og Skibene", Dansk søfarts
historie (bind 4)
"Fra hjulskibenes dage" 1919 |