Fartøjsoplysninger

"Lise Eg"
 
Skibsnavn: Lise Eg
Hjemsted: Næstved
Call sign:
Kontrol nr.:
OXIN
C 748
Skibstype: Coaster
brt.: 188
nrt.: 76
dw.: 240
Rederi/ejer, 1947  Rederiet "Herluf Trolle" Næstved. v./ J.E.Madsen, Næstved
Kaptajn, 1954 Bjørn Nielsen
Byggeår:
Ombygninger,1948 
Ombygninger, 1949
1914
til motorskib
til Jagt m. hjælpeskrue
Byggested: Alloa, England
Bygmester: Archibald Jeffrey & Co.
Byggemateriale: Stål
loa.: 100,2 fod
br.: 20,2 fod
db.: 8,5 fod
Makineri: 230
Kilde: Næstved Tidende 1948
Danmarks Skibsliste 1948
Fra sejl til diesel
Bem.: Engelsk kystdamper indkøbt (1947) og ombygget, første rejse under Dansk flag:
Drammen (N) - Næstved, med 240 tons papirmasse (Woodpulp).

På rejse fra Herøen til Næstved med Salpeter, motorhavari d. 5.6.1948.
Søforklaring og Søforhør i Næstved d. 9.6.1948.
kl. 10:45 da "Lise Eg" under en SV.-lig brise befandt sig i Skagerrak, gik motoren i stå. En undersøgelse viste, at luftpumpen var havareret, samt at besætningen ikke kunne udbedre havariet.Der blev derfor ved flagsignaler tilkaldt bugserassistance, og kl. 12:40 opnåedes forbindelse med et skib, der bugserede "Lise Eg" til Skagen.
b) På rejse fra Larvik til Næstved med træmasse, kastet dækslast over bord d. 9.11.1948 i Skagerrak. Søforklaring og Søforhør i Næstved 13.11.1948.
kl. 19:30 da "Lise Eg" under en SV.-lig storm med svær sø befandt sig i Skagerrak, havde skibet stærk slagside, hvorfor det blev lagt op mod vind og sø med mindsket fart. kl. ca. 20:00 blev en del af dækslasten kastet over bord for at få skibet rettet op. kl. 22:00 kunne rejsen fortsættes.
anm.: Ministeriet må antage, at havariet skyldes vejrforholdene.
Kilde: Dansk Søulykke-Statistik 1948

9. december 1950:  Partrederiet "Herluf Trolle"s motorskib "Lise Eg" på vej fra Stettin med kul til Næstved, er i snetykningen strandet på Enø rev syd for Karrebæksminde havn. Skibet stod hårdt på grunden, og der gik mange timer, inden det lykkedes at få skibet bragt flot.(Kilde: Næstved Tidende)

På rejse fra Stettin til Næstved med kul, grundstødt d.29.12 1950 ved Sjællands S.-kyst. Søforklaring og Søforhør i Stege d. 25.1.1951.
kl. 3:00 passerede "Lise Eg", hvis motor gik langsomt frem, under en let SV.-lig brise med sne Knudshoved. kl. 5:30 blev det snetykning, og loddet holdtes gående samtidig med, at farten mindskedes til meget langsomt frem. kl. 7:15 kom Karrebæksminde røde ledefyr frem, men umiddelbart efter tog skibet grunden og blev stående. kl. ca. 13:15 kom "Lise Eg" flot ved fremmed hjælp, tilsyneladende uden at have taget skade.
anm.: Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes vejrforholdende.
Kilde: Dansk Søulykke-Statistik 1950

April 1954, på rejse fra Nakskov til Stettin, i ballast, opbragt af østtysk marinefartøj, prisemandskab på 3 personer ombord med maskinpistoler. Lise Eg føres til Sassnitz hvor det nøje undersøges. Efter 6 timers undersøgelser frigives skibet, med besked om at holde sig uden for 3-sømile grænsen. Kapt. Bjørn Nielsen undskyldte sig med, at han sejlede den nærmeste vej og ej fulgte tvangsruterne (de minestrøgne ruter), efterfølgende ville han holde sig klar af den østtyske grænselinie.

ex. navne(e): Gloucesterbrook + Ben Varrey + Whitestone