Fartøjsoplysninger
 

"Dragen"
 
 
 
Skibsnavn: Dragen
Hjemsted: Randers, senere Næstved
Call sign: NVHF
Skibstype: Dampslæbebåd
Brt.: 10  commercelæster
Nrt.: -
dw.: -
Rederi/ejer, 1847
Rederi/Ejer, 1848-55
Firma ved Randers fjord. 
"Pram & Dampskibsinteressentselskabet Næstved"
Kaptajn, 1848-55 F.T. Kruse
Byggeår: 1847
Byggested: Jørgen Kruuses byggepladser i Korsør
Bygmester: Skibsbygmester Møller, fra Troense
Byggemateriale: Træ
Byggepris: 15.000 Rdl.
loa.: -
br.: -
db.: -
Maskineri: 16 ihk. dampmaskine, leveret af Hans Heinrich Baumgarten (senere B&W), dampmaskinen var nr. 1 fra H.H.Baumgarten.
Bem.: Den nye dampbåd "Dragen" skal bugsere pramme og mindre fartøjer i mellem Næstved og Karrebæksminde. "Dragen" er bygget i Korsør, med den første sødampmaskine, bygget hos H.H.Baumgarten, København.
Ved ankomsten til Karrebæksminde red, stiger Mechanicus Hans Heinrich Baumgarten ombord, 1,5 sm. før Karrebæksminde. Prøveturen fra Reden til Næstved, tog 1 time og 15min.
12.4.1848 "Dragen" stilles til rådighed i Korsør,for Regeringen, til transport af tropper. (Treårskrigen).
1848, der stilles forslag om sejlads med "Dragen", Næstved-Bandholm.
1855, solgt til Michael-Treschow i Larvik, for 3.500 Rdl., byggeprisen i 1847 var 15.000 Rdl. !
1884, ombygget til galease, nyt navn "Regina", Brt.: 34   Nrt.: 28, hjemsted: Marstal.
10.1.1940, slettet af Registreret pga. uistandsættelse.
Kilder: Næstved Tidende, "Øresund og Skibene", Dansk søfarts historie (bind 4)
"Fra hjulskibenes dage" 1919