Fartøjsoplysninger
 

"Alexia"
 
 
Skibsnavn: Alexia
Hjemsted: Karrebæksminde
Call sign: N B M L
Skibstype: 2-mastet bramsejlsskonnert, 1883: Skonnert
brt.: 128,07  (1914: 125,08 brt.)
nrt.: 109,0  (1914: 99,42 nrt.)
Rederi/ejer, 1868-83
Rederi/ejer,30.4.1883
Rederi/ejer, 2.3.1909
Rederi/ejer, 17.10.1913

Rederi/ejer, 1914

Rederi/ejer, 1918
Rederi/ejer, 1919

G.Jensen Thorsager`s enke, Holbæk
Kulhandler N.Jensen, Svendborg, nyt navn: "Anna Kirstine"
Bogense kul- og Trælastkompagni, nyt navn: "Portia"
Interimcertifikat til Sjömanshusombudsmand Carl Oscar Kihlberg, Halmstad (S) nyt navn: "Valand".
Firma Lindholm & Co. (3/12), Disponent Johan Hellborg, Varberg (3/12), Disponent Sten Håberg, Halmstad (2/12) og Urfabrikant Henning Müller, Halmstad (1/12)
AB Ferrolegeringer, Stockholm (købt for 30.000 kr.)
Skibsmægler Carl Gustaf Carlström, Helsingborg. Nyt navn: "Frip" (pris: 11.000 kr.)
Kaptajn, 1868-83:
Kaptajn, 1913
Kaptajn, 1914
Kaptajn, 1914
Kaptajn, 1914
Kaptajn, 1916
Kaptajn, 1916
Kaptajn, 1918
Kaptajn, 1919
C.G.Jensen Torsager, Holbæk
Johan Valfrid Andersson (S)
J.A. Anderson, Halmstad (S)
Axel Aug. Andersson, Halmstad (S)
Sven August Svensson, Asarum (S)
Anders Jönsson, Brunnby (S)
Oskar Pettersson, Mölle (S)
Karl Scarin, Fiskebäckskil (S)
Walfried Wellberg, Kalmar
Byggeår: 1868
Byggested: Karrebæksminde
Bygmester: J.C.Sørensen, Karrebæksminde
Byggemateriale: Eg
Loa.:
Br.:
Dybde:
27,37 m.
6,84 m.
10½ fod,  ca. 3,25 m.
Bem.:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ex.navne:
1883-1909:
1909-1913:
1913-1919
1919

År 1900: Gennemgik en større reparation i Svendborg (DK).
Hun (Skibet) var kendt for at have en "tung" rig, så her var besætningen på seks mand og bestod af skipperen, styrmand, en letmatros, to jungmænd og en dreng.
1900, gennemgår en stor reparation i Svendborg (DK)
20. feb. 1918: På rejsen København - Faxe, i ballast, kastede skibet anker i Lundå -
krabugten, på 5 favne vand, med eet anker og 15 favne kæde. Om natten sprang ankerkæden og skibet drev på grund kl. 02:15. Skibet blev slæbt af grunden og bragt ind til Landskrona. Fartøjet havde fået betydelige bundskader.
Af søforklaringen fremgår det, at der var stukket for lidt kæde ud, kæden havde været gammel/svag, vinden havde været frisk vind fra syd. Skibet sættes i stand og indsættes atter i fart.
19. aug. 1919, skibet minesprængt i Kattegat.
Afsejlede fra Karlskrona (S), den 14 aug. 1919, med 63 standard Props, heraf 23 på dæk, pvt. West Hartlepool (UK). Besætningen var på 5 mand. Fladens fyrskib blev passeret tirsdag 19 aug. kl. 09:00, i en afstand af 4 sm., vejret : vestlig vind og halvskyet. "Læsø Trindel" fyrskib passeret kl. 01:40, afstand ½ sm. o.stb., herefter styredes NNV for bagbords halse. På grund af ½ stregs beregnet afdrift, blev den virkelige kurs NtV½V. Med denne kurs beregnes skibet at passere øst af Herthas flak, i en afstand af ca. 7 sm.. Kl. 06:20 indtræf en eksplosion under midtskibet, skibet blev sprængt i to dele. Forskibet sank kort efter, ankerne fulgte ned med forskibet, skibet var sprængt ved kædekasserne, hvorfor kæderne holdte resten af skibet på en fast position. Redningsbåden, som var placeret på toppen af dækslasten, blev totalskadet ved eksplosionen. En matros der lå og sov i forlukafet, blev slynget langt væk fra skibet, dræbt på stedet, ved eksplosionen.
Resten af besætningen, 4 mand, lavede en flåde af Props og rebstumper, af storsejlet skar de et stykke sejldug, der blev brugt som sejl på flåden, ved 8-9 tiden om aftenen drev de væk fra vraget, agterskibet var efterhånden sunket så meget, at det kun drejede sig om få timer før det ville synke.
Den efterfølgende dag kl. 11:30, blev de skibbrudne optaget af et fiskefartøj, ca. 12 sm. NV af Pater Noster-fyret og landsat ved Vinga.
 

"Anna Kirstine"
"Portia"
"Valand" 
"Frip"  (forlist, 51 år gl.)

Tilbage til   oversigt      el.      Bygget  Handelsskibe